Install af Google Earth?
-
- IRC nickname: johnb
- Geografisk sted: Thisted
Install af Google Earth?
Er ny med Kubuntu. Går ellers godt med det meste. Har downloaded "Google Earth" en "BIN" fil, har højreklikket og afmærket alle tilladelser (fårstår ikke dem alle), og prøver så at starte install., Men! der kommer bare en dialogbox hvori jeg bliver bedt om at vælge hvilket program der skal håndtere dette, HVAD SÅ???? Jeg aner ikke hvordan dette foregår.
Har også prøvet at installere via "Adept", men den kan slet ikke finde programmet, selvom jeg har givet tilladelse til "uautoriserede"-og "trediepartsprogrammer". Endelig har jeg prøvet "Synaptic", den finder et væld af programmer på søgeordet "google earth", disse hedder vidt forskellige ting og enkelte noget med google earth. Det første hedder "googleearth-package" "Utility to automatically built a Debian package of google earth". Har prøvet at hente den, men intet sker og programmet dukker ikke op nogen steder??
Jeg er mildt sagt på herrens mark når det kommer til disse alternative installationsmetoder. Så hvad gør jeg? er der nogen der kan/gider hjælpe?
Jeg kører på en Acer Asphire 5610Z m. Intel 1,73 dual core processor, 2 GB DDR2 Ram, m.v. alt kører tilsyneladende fint, både "autoriserede" programmer, trediepartsprogrammer der er downloadede, vel og mærke i et format der hedder "DEB", grafik, lyd, trådløs netværk og webcam.
Det ser ud til at det er alternativ installation jeg ikke fårstår! Endnu! Håber på assistance.
Har også prøvet at installere via "Adept", men den kan slet ikke finde programmet, selvom jeg har givet tilladelse til "uautoriserede"-og "trediepartsprogrammer". Endelig har jeg prøvet "Synaptic", den finder et væld af programmer på søgeordet "google earth", disse hedder vidt forskellige ting og enkelte noget med google earth. Det første hedder "googleearth-package" "Utility to automatically built a Debian package of google earth". Har prøvet at hente den, men intet sker og programmet dukker ikke op nogen steder??
Jeg er mildt sagt på herrens mark når det kommer til disse alternative installationsmetoder. Så hvad gør jeg? er der nogen der kan/gider hjælpe?
Jeg kører på en Acer Asphire 5610Z m. Intel 1,73 dual core processor, 2 GB DDR2 Ram, m.v. alt kører tilsyneladende fint, både "autoriserede" programmer, trediepartsprogrammer der er downloadede, vel og mærke i et format der hedder "DEB", grafik, lyd, trådløs netværk og webcam.
Det ser ud til at det er alternativ installation jeg ikke fårstår! Endnu! Håber på assistance.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Install af Google Earth?
johnb skrev:Er ny med Kubuntu. Går ellers godt med det meste. Har downloaded "Google Earth" en "BIN" fil, har højreklikket og afmærket alle tilladelser (fårstår ikke dem alle), og prøver så at starte install., Men! der kommer bare en dialogbox hvori jeg bliver bedt om at vælge hvilket program der skal håndtere dette, HVAD SÅ???? Jeg aner ikke hvordan dette foregår.
du kan installere google earth via terminalen med komandoen
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install googleearth
der er ingen grund til at downloade
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Du kan finde en vejledning her: http://earth.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=44713
Jeg går ud fra at du har downloadet gogleearth.bin-filen til en mappe, som hedder Downloads (ellers skifter du bare mappenavnet ud med det, som indeholder filen.
Så skal du åbne en terminal og navigere til downloads-mappen:
ENTER
så vil prompten have skiftet til
Her skal du så skrive
ENTER
Du bliver bedt om password. Her skriver du det, som du bruger til login (markøren flytter sig ikke, men terminale modtager dit input), tryk ENTER
Og herfra skal du så følge de anvisninger som kommer under installationen
Jeg går ud fra at du har downloadet gogleearth.bin-filen til en mappe, som hedder Downloads (ellers skifter du bare mappenavnet ud med det, som indeholder filen.
Så skal du åbne en terminal og navigere til downloads-mappen:
$ cd ~/Downloads
så vil prompten have skiftet til
/home/ditbrugernavn/Downloads$
Her skal du så skrive
sudo sh GoogleEarthLinux.bin
Du bliver bedt om password. Her skriver du det, som du bruger til login (markøren flytter sig ikke, men terminale modtager dit input), tryk ENTER
Og herfra skal du så følge de anvisninger som kommer under installationen
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Geografisk sted: Køge
johnb skrev:Er ny med Kubuntu. Går ellers godt med det meste. Har downloaded "Google Earth" en "BIN" fil, har højreklikket og afmærket alle tilladelser (fårstår ikke dem alle), og prøver så at starte install., Men! der kommer bare en dialogbox hvori jeg bliver bedt om at vælge hvilket program der skal håndtere dette, HVAD SÅ???? Jeg aner ikke hvordan dette foregår.
Har du husket at have medibuntu i din sourcelist?
Hvis ikke, adept og andre pakke programmer og så, voa konsolen/terminalen;
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update
sudo apt-get install googleearth-4.3
Så har du googleearth.
-
Tak skal I have, MEN! ved forsøg på at finde "Medibuntu" og aktivere den, crachede maskinen helt og jeg måtte begynde forfra med en ny install. (via Wupi"). Det så ud som om det var delkomandoen "sudo" der lavede balladen. Kan det ikke lade sig gøre at installere uden at skulle skrive i "terminalen"? Det kan jeg nemlig ikke finde ud af!!!! har prøvet adskillige gange, men får konsekvent svaret "forkert komando"!!!!!
Det er da utroligt at Kubuntu selv kan finde alverdens hardware og sætte det op, så det virker perfekt (100 gange nemmere end i Windows), og så skal installation af et program, der fra googles side annonceres som "Linux-klar", være så besværligt at det næsten kun er for "Nørder" der er fortrolige med terminal-sproget!
Kan I be/afkræfte at dette program ikke lader sig installere ved hjælp af grafiske værktøjer?
Det er da utroligt at Kubuntu selv kan finde alverdens hardware og sætte det op, så det virker perfekt (100 gange nemmere end i Windows), og så skal installation af et program, der fra googles side annonceres som "Linux-klar", være så besværligt at det næsten kun er for "Nørder" der er fortrolige med terminal-sproget!
Kan I be/afkræfte at dette program ikke lader sig installere ved hjælp af grafiske værktøjer?
-
johnb skrev:Tak skal I have, MEN! ved forsøg på at finde "Medibuntu" og aktivere den, crachede maskinen helt og jeg måtte begynde forfra med en ny install. (via Wupi"). Det så ud som om det var delkomandoen "sudo" der lavede balladen. Kan det ikke lade sig gøre at installere uden at skulle skrive i "terminalen"? Det kan jeg nemlig ikke finde ud af!!!! har prøvet adskillige gange, men får konsekvent svaret "forkert komando"!!!!!
det meste KAN lade sig gøre grafisk. men ret er ikke lige så "let" at forklare 0m et kar komandoer i terminalen
prøv at følge denne guide næste gang. så er du på sporet afhvad du ønsker
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
-
Så skedte det igen, igen! i forsøget på at følge Jeres anvisninger og hente (etablere adgang til) Medibuntu, (som anvist i vejledningen du linker til) kløjs den igen i delkomandoen "sudo" og cracher, er dette ord uforenligt med KDE brugerfladen? eller hvad sker der? nu er det lige før jeg opgiver, der findes vel heller ikke nogen form for genopretningskonsol i disse Linux dist'er?
Når jeg efterfølgende prøver at få adhgang til Synaptic, får jeg en fejl-box hvori der bl. a. står:
E: Typen 'sudo' er ukendt på linie 61 i kildestien/etc/apt/sources.list
E: Listen over kilder kunne ikke læses
Gå til arkiv-dialogen for at rette problemet.
E:_cache->open()failed, please report.
Hjælper dette?
Adept kan slet ikke åbne
Jeg bliver faktisk mere og mere forvirret.
Når jeg efterfølgende prøver at få adhgang til Synaptic, får jeg en fejl-box hvori der bl. a. står:
E: Typen 'sudo' er ukendt på linie 61 i kildestien/etc/apt/sources.list
E: Listen over kilder kunne ikke læses
Gå til arkiv-dialogen for at rette problemet.
E:_cache->open()failed, please report.
Hjælper dette?
Adept kan slet ikke åbne
Jeg bliver faktisk mere og mere forvirret.
-
-
- Geografisk sted: Valby
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update
Har du kørt disse tre linjer én ad gangen i terminalen (som man skal), eller har du kørt dem som én samlet kommando?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Nej jeg kørte de, i vejledningen anviste linier i Source vinduet i Synaptic, for at skabe kontakt med "Medibuntu", der jo skulle kunne finde både Google Earth og Adobe Reader, (Jeg har nemlig det samme problem med sidstnævnte). Har iøvrigt midlertidigt opgivet Kubuntu og er nu ved at prøve PCLinuxOS 2007. Men I skal have mange tak for Jeres hjælpsomhed, I kan jo ikke gøre for at jeg er noget der ligner "tungnem!!!!!!
-
johnb skrev:Nej jeg kørte de, i vejledningen anviste linier i Source vinduet i Synaptic, for at skabe kontakt med "Medibuntu", der jo skulle kunne finde både Google Earth og Adobe Reader, (Jeg har nemlig det samme problem med sidstnævnte). Har iøvrigt midlertidigt opgivet Kubuntu og er nu ved at prøve PCLinuxOS 2007. Men I skal have mange tak for Jeres hjælpsomhed, I kan jo ikke gøre for at jeg er noget der ligner "tungnem!!!!!!
det er smag og behag. min personlige smag og erfaring siger at kubuntu stinker og at ubuntu er mere intuitivt og nemmere at gå til...
-
Installer Synaptic i Kubuntu gør trickset.
johnb, du skal ikke give for hurtig op. Noget nyt er altid anderledes og svært at forstå i starten
johnb, du skal ikke give for hurtig op. Noget nyt er altid anderledes og svært at forstå i starten
-
- IRC nickname: eitreach
Og uden at prale over vores eget community, så er der altså ikke nær så meget hjælp at hente med PCLOS - det var derfor jeg valgte at hoppe på Ubuntu-vognen.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Geografisk sted: Ebeltoft
sådanUBUNTU skrev:sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
Har du kørt disse tre linjer én ad gangen i terminalen (som man skal), eller har du kørt dem som én samlet kommando?
Jeg har kørt ovenstående linier én ad gangen. Når jeg kører linie 3 med install googleearth kommer i konsollen den lange tekst med betingelser for at bruge googleearth. Denne tekst bliver stående længe, så efter et stykke tid lukker jeg terminalen.
Hvis jeg så åbner en ny terminal og kører linie 3 igen giver det følgende resustat:
E: Kunne ikke opnå låsen /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Samtidig kommer ikonet der viser at der er opdateringer til systemet, men hvis jeg forsøger at hente og installere dem kommer en besked : Kunne ikke låse.
Hvad skal jeg gøre ?
Jeg kører Ubuntu 8.10 på en HP Pavilion zv6000.
Mvh.
Niels
-
- IRC nickname: eitreach
Jeg ved ikke præcis hvilken proces som stadig kører, men jeg ville genstarte X (den grafiske brugerfladen) med ctrl+alt+backspace, og så prøve igen.
For at komme videre, skal du svare på licensaftalen. Du skulle gerne få nogle muligheder - enten en blå skærm med en OK knap (brug TAB til at komme ned til den) eller Y/N, hvor du så trykker Y.
For at komme videre, skal du svare på licensaftalen. Du skulle gerne få nogle muligheder - enten en blå skærm med en OK knap (brug TAB til at komme ned til den) eller Y/N, hvor du så trykker Y.
"A Narn heavy cruiser?!"