Ged i mount af partioner

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
honningbien
IRC nickname: honningbien
Geografisk sted: Lemvig

Ged i mount af partioner

Indlæg af honningbien »

Æv. Jeg er nødt til at bede om hjælp igen.
Jeg forsøgte med mountmanager at lave det sådan, at mine partioner bliver automounted. Jeg synes f.eks. det er lidt træls, at rythmbox ikke kan finde min musik på partionen uden at jeg selv, manuelt skal åbne partionen først.

Det er desværre gået sådan, at jeg har fået ændre tre partioner og en usb-disk, så jeg kun kan åbne og læse dem, men ikke skrive på dem. Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få det rettet tilbage.

Jeg har rodet noget rundt på forum for at finde ud af, hvad der er gået galt.
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor det går galt? Jeg kan forstå, at det er min fstab, der skal laves rettelser i. Kan nogen sige mig, hvor problemet er?

/dev/sdb1 /media/dokumenter vfat defaults 0 0
/dev/sdb2 /media/musik vfat defaults 0 0
/dev/sdb3 /media/Fototing vfat defaults 0 0
/dev/sdc1 /media/sdc1 vfat defaults 0 0
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ged i mount af partioner

Indlæg af Stra »

Hej

skriv i terminal

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus

Åbner filsystemet med root rettigheder

Tryk på filsystem/media/

højreklik på din disk og gå ind i egenskaber/rettigheder og

her ændrer du rettighederne, til det du ønsker fx "oprette og slette filer" for andre (3 mulighed) og lader root stå, som den er.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
honningbien

Indlæg af honningbien »

skriv i terminal

gksudo nautilus

Okay - virker måske som om fejlen skal søges et helt andet sted. Når jeg kalder nautilus, får jeg denne advarsel:

Initializing nautilus-share extension

** (nautilus:6364): WARNING **: Unable to add monitor: Operationen understøttes ikke
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSNautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory

benny@benny-ubuntu:~$

Jeg får ellers nautilus frem, og jeg kan også finde ud af at lave de ændringer, du foreslår. Ændringerne bliver bare ikke gemt.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

honningbien skrev:skriv i terminal
Initializing nautilus-share extension

** (nautilus:6364): WARNING **: Unable to add monitor: Operationen understøttes ikke
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSNautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory

benny@benny-ubuntu:~$

Jeg får ellers nautilus frem, og jeg kan også finde ud af at lave de ændringer, du foreslår. Ændringerne bliver bare ikke gemt.

Den besked får du, fordi du endnu ikke har installeret en delingskilient(share). Den får du installeret, ved at gå ind i egenskaber/share og vinge af i "share this folder". Så bliver du bedt om at installere en delingsklient (samba) og din mappe kan deles med andre.

eller ved at skrive i terminal

sudo apt-get install samba

Hvorfor du ikke kan gemme dine rettighedsændringer ved jeg ikke umiddelbart. Hos mig gjorde den det.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
honningbien

Indlæg af honningbien »

Jeg er altså ked af at sige det, men det er da helt bananas....

Jeg har installeret samba ved hjælp af den kommandolinje, du anførte tidligere.
Derefter skriver jeg gksudo nautilus

Går ind under filsystem/media og højreklikker på mappen "dokumenter", som mit drev hedder, og vælger "egenskaber"

Under fanebladet "share" har jeg vinget af i "share this folder". Vinger jeg af en tand længere nede i "allow other people to write in this folder", bliver ændringen ikke gemt.

Når jeg vælger fanebladet "rettigheder", går jeg ned under punktet Andre.
"Mappetilgang" står på "tilgå filer", og den kan jeg ikke ændre. Jeg vil ændre til "oprette og slette filer", men den springer automatisk tilbage til "tilgå filer".
Under filadgang vælger jeg "læse og skrive".

Derefter trykker jeg "anvend rettigheder på indeholdte filer" og trykker på luk. Det ser også ud som om den gemmer ændringer, men næste gang jeg højreklikker på mappen, er alle indstillinger væk igen.

Forstår det ganske enkelt ikke....