Skrivebordsbaggrund (billede)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
johnb
IRC nickname: johnb
Geografisk sted: Thisted

Skrivebordsbaggrund (billede)

Indlæg af johnb »

Kører Kubuntu 8.1. alt funker tilsyneladende,Men! hvordan fastholde skrivebordsbilledet efter genstart. Har lagt et billede som skrivebordsbaggrund v.h.a. højreklik på skrivebord og herefter "desktop opsætning. Virker fint indtil genstart, herefter går den tilbage til Kubuntus blå normalskrivebord.
Ligeledes giver min USB-højtaler ingen lyd, selvom den i mikseren er slået til. Mangler jeg måske en driver? Der var naturligvis ikke nogen med højtaleren, da den virker umidelbart i Windows.
Som det fremgård af ovenstående er jeg absolut nybegynder udi Linux-verdenen, men synes det er spændende.
Elaztic

Re: Skrivebordsbaggrund (billede)

Indlæg af Elaztic »

Hej.

Jeg formoder at det virker på samme måde i KDE som i Gnome.
Der ligger baggrunde i /usr/share/backgrounds.
Du kan flytte billeder derover med:
sudo mv /sti/til/billede.jpg /usr/share/backgrounds

Jeg er ikke så skarp mht. til lyd, men jeg formoder at det afhænger af hvad 'lyd system' du bruger (ALSA, Pulse, OSS osv.).
I System -> Preferences -> Sound kan du finde mere info og evt. tjekke at de rigtige lydkilder er slået til og skruet op.
* Fujitsu-Siemens Scaleo, P4 2.8 Ghz, 768 Mb Ram, Ubuntu 10.04
johnb
IRC nickname: johnb
Geografisk sted: Thisted

Re: Skrivebordsbaggrund (billede)

Indlæg af johnb »

Tak skal du have. Har fundet ud af det med skrivebordsbilledet. Det skal ligge på Linux-partitionen. Jeg havde det på min separate "datapartition". Har nu kopieret det til "home"mappen og så virker det. M.h.t. lyden har jeg kigget nævnte steder efter, men uden resultat. Det må være en driver til denne specielle USB-højtaler der mangler, og producentens hjemmeside stiller ikke en sådan til rådighed for Linux-brugere. Surt!! men så må jeg undvære den. Alt andet lyd virker.