Indrømmet: Jeg er ikke voldsomt computerkyndig, men jeg synes ellers at dette her er rigtig spændende - et system man selv kan tilpasse, masser af software og et godt forum med et væld af informationer
Nå, men jeg fandt et eller andet sted et link til Thomas Jensen (thj01)'s fremragende hjemmeside med bl.a. denne trin for trin - vejledning til indstilling af Ubuntu:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
Det virkede ukompliceret, indtil denne del:
Du kan tage trin 5-9 i et hug, hvis du er den utålmodige slags. Det gør du sådan her. Egentlig er det lidt blæret at man får det hele til at virke ved bare at indtaste en linie i konsollen.
sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 acroread googleearth
- ikke fordi det ikke virkede - der blev skam hentet 68 nye programmer (jo, det virker blæret!), men her blev jeg så ramt af min egen manglende viden og en dum betjeningsfejl.
Første problem, som jeg ikke har fundet svaret på er: Hvordan kommer man videre, når der i Terminal vises en grafisk licensaftale (Java), der promter for <Ok>?
Jeg prøvede lidt af hvert, og fik desværre lukket terminalen, og dermed afbrudt opsætningen...
Næste problem er derfor at få startet op efter afbrydelsen, så installationen bliver afsluttet.
Jeg har prøvet at starte forfra, men får blot denne besked:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
Så har jeg forsøgt at køre dette, med flg. resultat:
peter@FXIII-laptop:~$ dpkg --configure -a dpkg: den ønskede handling kræver superbrugerrettigheder
Jeg kan nok finde ud af at få superbrugerrettigheder, men må erkende, at jeg nu ikke aner, hvad jeg roder med
Er der mon nogen, som kan give et skub i den rigtige retning - TAK?!?