Terminal afbrudt under installation kræver manuel start...

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
PetQ
IRC nickname: Pet-Q

Terminal afbrudt under installation kræver manuel start...

Indlæg af PetQ »

Jeg er vist på dybt vand lige nu - synes ellers lige at alt gik strygende efter 2-3 dage med Ubuntu...! :shock:

Indrømmet: Jeg er ikke voldsomt computerkyndig, men jeg synes ellers at dette her er rigtig spændende - et system man selv kan tilpasse, masser af software og et godt forum med et væld af informationer :D

Nå, men jeg fandt et eller andet sted et link til Thomas Jensen (thj01)'s fremragende hjemmeside med bl.a. denne trin for trin - vejledning til indstilling af Ubuntu:

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100

Det virkede ukompliceret, indtil denne del:

Du kan tage trin 5-9 i et hug, hvis du er den utålmodige slags. Det gør du sådan her. Egentlig er det lidt blæret at man får det hele til at virke ved bare at indtaste en linie i konsollen.

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 acroread googleearth

- ikke fordi det ikke virkede - der blev skam hentet 68 nye programmer (jo, det virker blæret!), men her blev jeg så ramt af min egen manglende viden og en dum betjeningsfejl.

Første problem, som jeg ikke har fundet svaret på er: Hvordan kommer man videre, når der i Terminal vises en grafisk licensaftale (Java), der promter for <Ok>?

Jeg prøvede lidt af hvert, og fik desværre lukket terminalen, og dermed afbrudt opsætningen...

Næste problem er derfor at få startet op efter afbrydelsen, så installationen bliver afsluttet.

Jeg har prøvet at starte forfra, men får blot denne besked:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

Så har jeg forsøgt at køre dette, med flg. resultat:

peter@FXIII-laptop:~$ dpkg --configure -a dpkg: den ønskede handling kræver superbrugerrettigheder

Jeg kan nok finde ud af at få superbrugerrettigheder, men må erkende, at jeg nu ikke aner, hvad jeg roder med :oops:

Er der mon nogen, som kan give et skub i den rigtige retning - TAK?!?
Venlig Hilsen

Pet-Q

Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad(s)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Terminal afbrudt under installation kræver manuel start...

Indlæg af soundpartner »

PetQ skrev:Jeg er vist på dybt vand lige nu - synes ellers lige at alt gik strygende efter 2-3 dage med Ubuntu...! :shock:

Indrømmet: Jeg er ikke voldsomt computerkyndig, men jeg synes ellers at dette her er rigtig spændende - et system man selv kan tilpasse, masser af software og et godt forum med et væld af informationer :D

Nå, men jeg fandt et eller andet sted et link til Thomas Jensen (thj01)'s fremragende hjemmeside med bl.a. denne trin for trin - vejledning til indstilling af Ubuntu:

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100

Det virkede ukompliceret, indtil denne del:

Du kan tage trin 5-9 i et hug, hvis du er den utålmodige slags. Det gør du sådan her. Egentlig er det lidt blæret at man får det hele til at virke ved bare at indtaste en linie i konsollen.

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 acroread googleearth

- ikke fordi det ikke virkede - der blev skam hentet 68 nye programmer (jo, det virker blæret!), men her blev jeg så ramt af min egen manglende viden og en dum betjeningsfejl.

Første problem, som jeg ikke har fundet svaret på er: Hvordan kommer man videre, når der i Terminal vises en grafisk licensaftale (Java), der promter for <Ok>?

Jeg prøvede lidt af hvert, og fik desværre lukket terminalen, og dermed afbrudt opsætningen...

Næste problem er derfor at få startet op efter afbrydelsen, så installationen bliver afsluttet.

Jeg har prøvet at starte forfra, men får blot denne besked:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

Så har jeg forsøgt at køre dette, med flg. resultat:

peter@FXIII-laptop:~$ dpkg --configure -a dpkg: den ønskede handling kræver superbrugerrettigheder

Jeg kan nok finde ud af at få superbrugerrettigheder, men må erkende, at jeg nu ikke aner, hvad jeg roder med :oops:

Er der mon nogen, som kan give et skub i den rigtige retning - TAK?!?

ak ja... den er ikke så slem. faktisk er den oppe at vende ca 2-3 gange om dagen for tiden.
for at få superbruger retigheder skriver du sudo forand. så

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a
er svaret.

når den så er kørt så kører du bare den lange linie igen (sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 acroread googleearth)
nå du får en af de blå skerme så navigerer du med piletasterne og når du er over ok trykker du enter.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PetQ

Indlæg af PetQ »

Jeg var godt klar over, at det måske var ret banalt - Tak fordi du gad at svare, og tak for svaret!! Det virkede, og jeg føler mig næsten tryg igen...
Venlig Hilsen

Pet-Q

Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad(s)
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Man lærer hurtigt at lade opgaver fuldføre på egen hånd. :P

Lige for at uddybe, så bruges sudo til at 'aktivere' superbrugerrettigheder i terminaler, mens gksudo bruges grafisk - f.eks. i Kør. (Alt+F2).
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
PetQ

Indlæg af PetQ »

Tak for uddybning - man lærer i det hele taget meget...

Jeg er fx. ret begejstret for dit 2. link i signaturen - tror faktisk at det var den store eye-opener for mit vedkommende, at kunne lave en grafisk brugerflade á la Mac, men med flere valgmuligheder, så jeg takker også for din fine guide - der kom jeg ikke på vildspor!
Venlig Hilsen

Pet-Q

Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad(s)
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Jeg er bare glad for at lave noget folk kan bruge, såeh.

Ubuntu er i det hele taget bare fleksibelt, så det er bare om at lære det at kende så man kan udnytte den fleksibilitet.

Iøvrigt, hvis du ikke ved det endnu, så behøver du heller ikke at installere programmer med terminalen. Stort set alting en almindelig bruger kan i en terminal, kan han eller hun også grafisk. I dette tilfælde kan man bruge programmet Tilføj/Fjern fra Programmer, eller Synaptic, fra System > Administration.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393