Opsætning af swap-file

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cogitans

Opsætning af swap-file

Indlæg af cogitans »

Da jeg installerede Ubuntu, angav jeg ikke swap-fil, da systemet ville have den i en partition for sig. Nu er systemet oppe at køre, og jeg vil gerne oprette en swap-fil manuelt.
Jeg har fundet denne fremgangsmåde:

Procedure to add a swap file
You need to use dd command to create swapfile. Next you need to use mkswap command to set up a Linux swap area on a device or in a file.
a) Login as the root user
b) Type following command to create 512MB swap file (1024 * 512MB = 524288 block size)(4500mb=1572864):
# dd if=/dev/zero of=/swapfile1 bs=1024 count=524288
c) Set up a Linux swap area:
# mkswap /swapfile1
d) Activate /swapfile1 swap space immediately:
# swapon /swapfile1
e) To activate /swapfile1 after Linux system reboot, add entry to /etc/fstab file. Open this file using text editor such as vi:
# vi /etc/fstab
Append following line:
/swapfile1 swap swap defaults 0 0
So next time Linux comes up after reboot, it enables the new swap file for you automatically.
g) How do I verify swap is activated or not?
Simply use free command:
$ free -m

Men jeg kan kun komme til og med del c. Jeg har administrator-retttigheder vha. "sudo -s". Hvordan kan jeg komme videre i processen med opsætning af swapfile?
mchro
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: Opsætning af swap-file

Indlæg af mchro »

På Linux bruger man generelt en swap-partition, istedetfor en swap-fil, da det giver lidt performance ifht. at hele området ligger ud i et på harddisken.

Du kan dog godt bruge en fil som swap.

Får du nogle fejl-meddelelser?
cogitans

Indlæg af cogitans »

Ved trin e når jeg er inde i filen, så kan jeg ikke få lov at skrive noget. Jo, nogle steder i teksten kan jeg godt. F.eks. nogle steder i den blanke plads inde i en tekstlinie. Men jeg kan ikke lave en ny linie, som jeg forstår ud fra gennemgangen, at man skal.

Men har jeg mulighed for at ændre den partition, som Ubuntu ligger på nu, så 3GB af den bruges til en ny partition, hvor swapfilen så ligger?
mchro

Indlæg af mchro »

cogitans skrev:Ved trin e når jeg er inde i filen, så kan jeg ikke få lov at skrive noget. Jo, nogle steder i teksten kan jeg godt. F.eks. nogle steder i den blanke plads inde i en tekstlinie. Men jeg kan ikke lave en ny linie, som jeg forstår ud fra gennemgangen, at man skal.

Det er bare fordi du er inde i Vi - det er ikke en "normal" tekst-editor, som du måske kender det, men en "modal editor". Det er en meget kraftfuld måde at redigere filer på, når man vænner sig til det.
Et mere begyndervenligt alternativ, er nok at bruge f.x. gedit, eller hvis det skal være tekst-baseret så nano.

cogitans skrev:Men har jeg mulighed for at ændre den partition, som Ubuntu ligger på nu, så 3GB af den bruges til en ny partition, hvor swapfilen så ligger?

Det er generelt svært at skrumpe et filsystem når det er lavet. Det er som sådan muligt, men det er noget af et eventyr, og ikke noget jeg vil anbefale medmindre man har rigtig godt styr på tingene. Så hellere geninstallere.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Men jeg ved heller ikke, hvor i filen linien skal tilføjes. Jeg gik ud fra, at jeg blot kunne tilføje den efter sidste linie...?

Vil det så sige, at det er mest fornuftigt, at jeg geninstallerer igen (for 3. gang) ? De gange, jeg har gjort det, synes jeg ikke rigtig, at jeg har fuld kontrol over tildelingen af partitioner, som man f.eks. har i fdisk på pc. Kan det passe, eller er jeg forkert på den?
mchro

Indlæg af mchro »

cogitans skrev:Men jeg ved heller ikke, hvor i filen linien skal tilføjes. Jeg gik ud fra, at jeg blot kunne tilføje den efter sidste linie...?

Ja, det skal bare stå som en separat linje.

cogitans skrev:Vil det så sige, at det er mest fornuftigt, at jeg geninstallerer igen (for 3. gang) ? De gange, jeg har gjort det, synes jeg ikke rigtig, at jeg har fuld kontrol over tildelingen af partitioner, som man f.eks. har i fdisk på pc. Kan det passe, eller er jeg forkert på den?

Hvis det er det eneste der er galt ser jeg ingen grund til det. Mange kan køre fint, selv uden swap. Det vil også køre fint, hvis du får lavet en swapfil.

Mht. kontrol over tildelingen af partitioner har du præcis de samme muligheder som i f.x. fdisk - du skal bare huske på at det er et andet system, så ting gøres på en lidt anden måde.
F.x. er det partitions-setup jeg bruger normalt at have en "root-partition" til systemet, på en 8-10 Gb, en swap-partition på en 3-4 Gb (alt efter maskinen), og så resten til "home-partition". Dette gør at jeg meget nemt kan geninstallere, uden at miste alt mit data, da det ligger på en separat partition kun til brugerdata.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

cogitans skrev:Vil det så sige, at det er mest fornuftigt, at jeg geninstallerer igen (for 3. gang) ? De gange, jeg har gjort det, synes jeg ikke rigtig, at jeg har fuld kontrol over tildelingen af partitioner, som man f.eks. har i fdisk på pc. Kan det passe, eller er jeg forkert på den?

Brug evt en af disse guider
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos# ... 4bad8e3948
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

Og for din egen skyld, lav partioneringen manuelt og lav det det med en selvstændig /home partion.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
cogitans

Indlæg af cogitans »

Ah, okay. Det kan da godt være, at det vil være mest atraktivt, hvis jeg opdeler harddisken i 3 partitioner - ligesom jeg ellers gør med windows.

Jeg har lagt mærke til, at man vist kan lave et billede af harddisk-indholdet i Ubuntu. Jeg går ud fra, at dette er nogenlunde det samme, som i Windows - altså f.eks. Norton Ghost. Kan jeg ikke lave sådan et af mine nuværende data, for så at opdele harddisken og så genindlæse billedet ? Eller er billedet afhængig af størrelsen på partitionen, hvor billedet kommer fra?