Hej, glemte lige at det er 8.04 jeg bruger.
1. Mit DVD drev køre meget hurtigt af og til under afspilning af DVDér på ubuntu, jeg har samme problem på min Windows PC, men der bruger jeg et program der hedder :: CD Bremse :: og som virker perfekt.
Med CD-Bremse kan jeg vælge hvilken hastighed mit DVD-drev skal kære på, jeg sætter den som regelt til 5 * DVD så støjer det slet ikke.
Findes der et program der kan det til Ubuntu, eller kan Ubuntu selv et eller andet, da det ikke er holdbart at sidde og høre på når man skal se en DVD.
2. Jeg har nu fundet ud af hvad det der terminal er, jeg undrede mig over at flere af de programmer jeg hentede og installerede i synaptic ikke kunne ses eller findes i programmer og andre steder, men ved at gå ind i terminal og skrive de navne som programmet hedder så starter de fint, mit spørgsmål er at når jeg har startet et program op i Terminal, kan man så ikke oprette en genvej til dette program/Terminal på skrivebordet så man ikke behøver at starte Terminal og derefter indtaste program navnet, jeg har ellers forsøgt at finde en smutvej/genvej men mener ikke rigtigt at jeg kan finde en løsning.
3. I de første Linux Versioner fra SuSE som jeg prøvede for flere år siden var der en funktion som gjorde at når jeg højre klikkede på skrivebordet kom der som der jo også gør nu en menu frem med opret mappe, opret genvej og noget forskelligt, men der kom også en komando som jeg faktisk savner og som jeg altid har savnet i windows, nemlig Luk Computeren , kan denne funktion ikke tilføjes skal vi kalde det højreklik´s menuen da jeg mente dengang at det var en genial måde at lukke på og savner den stadig og har altid savnet den i Windows efter jeg oplevede den i SuSE. (jeg har lige downloaded SuSE 11 så jeg må prøve at se hvordan den er idag).
4. Er der forskel på 8.04 & 8.04 LTS eller hvad det nu er den hedder, jeg mener at vide at LTS har noget mere support, men er det totalt samme version som 8.04.
Lige en Ting mere om Ubuntu, nu har jeg nok slået verdensrekorden med at installere om , og hvor er det dejligt at man ikke skal sidde og taste 5 * 5 cifre ind hvergang man skal installere, og at man ikke skal plages med : du har nu kun 29 dage tilbage : som popper op konstant.
Min PC køre perfekt, jeg har rodet og downloaded + afinstalleret, kørt alverdens ting i Wine hvor den tit slår en koldbøtte, jeg tror selv at det der Wine nok ikke skal regnes for et program hvor man bare køre alt windows software, men sjovt er det.
Mit DVD drev raser afsted.
-
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Mit DVD drev raser afsted.
1.
Kender ikke CDbremse, men et DVD drev burde da ikke larme ??
Anyways, jeg mener Mplayer har sådan en feature, men det kræver at du installerer mplayer og læser dens manualside
2.
Før musen henover Programmer menuen og højreklik.
- Vælg "Rediger menuer".
- Marker den gruppe (i venstre side) du vil lægge dit menupunkt (f.eks Spil).
- Vælg "Nyt Punkt"
- Her skriver Navnet på menu punktet, og kommandoen.
Tryk på Fjederen for at sætte Ikonet der skal vises i menuen.
(hvis du du ikke kan finde ikonet, så prøv søgefunktionen Steder > Søg Efter Filer...)
Når menupunktet er tilføjet, tjek da om det virker.
Hvis det virker, så højreklik på menupunktet og vælg "Tilføj denne genvej til Skrivebordet"
3.
Det kræver nok at du finder den fil der genererer højrekliksmenuen og tilføjer det manuelt.
Men det er ikke noget jeg vil anbefale !
4.
Ubuntu version 8.04 ER en LTS
Kender ikke CDbremse, men et DVD drev burde da ikke larme ??
Anyways, jeg mener Mplayer har sådan en feature, men det kræver at du installerer mplayer og læser dens manualside
Kode: Vælg alt
man mplayer
2.
Før musen henover Programmer menuen og højreklik.
- Vælg "Rediger menuer".
- Marker den gruppe (i venstre side) du vil lægge dit menupunkt (f.eks Spil).
- Vælg "Nyt Punkt"
- Her skriver Navnet på menu punktet, og kommandoen.
Tryk på Fjederen for at sætte Ikonet der skal vises i menuen.
(hvis du du ikke kan finde ikonet, så prøv søgefunktionen Steder > Søg Efter Filer...)
Når menupunktet er tilføjet, tjek da om det virker.
Hvis det virker, så højreklik på menupunktet og vælg "Tilføj denne genvej til Skrivebordet"
3.
Det kræver nok at du finder den fil der genererer højrekliksmenuen og tilføjer det manuelt.
Men det er ikke noget jeg vil anbefale !
4.
Ubuntu version 8.04 ER en LTS
"This is Linux country. If you listen carefully, you can hear Windows reboot..."
Registered Linux user #133791 <|> http://counter.li.org
Registered Ubuntu user #24875 <|> http://ubuntucounter.geekosophical.net
Registered Linux user #133791 <|> http://counter.li.org
Registered Ubuntu user #24875 <|> http://ubuntucounter.geekosophical.net
-
- Geografisk sted: Nørrebro, København
Poul-erik skrev:3. I de første Linux Versioner fra SuSE som jeg prøvede for flere år siden var der en funktion som gjorde at når jeg højre klikkede på skrivebordet kom der som der jo også gør nu en menu frem med opret mappe, opret genvej og noget forskelligt, men der kom også en komando som jeg faktisk savner og som jeg altid har savnet i windows, nemlig Luk Computeren , kan denne funktion ikke tilføjes skal vi kalde det højreklik´s menuen da jeg mente dengang at det var en genial måde at lukke på og savner den stadig og har altid savnet den i Windows efter jeg oplevede den i SuSE. (jeg har lige downloaded SuSE 11 så jeg må prøve at se hvordan den er idag).
du kan tilføje en hvilken som helst kommando til din højrekliksmenu, men den vil ligge i en menu kaldet "Programmer", så det er ikke helt perfekt. -men næsten
åbn gedit (Tilbehør/Tekstredigering) og skriv
Kode: Vælg alt
sudo shutdown -h now
kald filen, hvad du vil (navnet vil stå i højrekliksmenuen) og gem til mappen ~/.gnome2/nautilus-scripts
du burde nu have en fungerende "lukke-knap".
[hmm, nu har jeg lige testet det, og det virker jo egentlig ikke. filen skal under alle omstændigheder også gøres eksekverbar først (højreklik/egenskaber/rettigheder/Tillad kørsel af filen som et program), men det dutter ikke. heller ikke med gksu...]
dixi
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Kantastisk skrev:Poul-erik skrev:3. I de første Linux Versioner fra SuSE som jeg prøvede for flere år siden var der en funktion som gjorde at når jeg højre klikkede på skrivebordet kom der som der jo også gør nu en menu frem med opret mappe, opret genvej og noget forskelligt, men der kom også en komando som jeg faktisk savner og som jeg altid har savnet i windows, nemlig Luk Computeren , kan denne funktion ikke tilføjes skal vi kalde det højreklik´s menuen da jeg mente dengang at det var en genial måde at lukke på og savner den stadig og har altid savnet den i Windows efter jeg oplevede den i SuSE. (jeg har lige downloaded SuSE 11 så jeg må prøve at se hvordan den er idag).
du kan tilføje en hvilken som helst kommando til din højrekliksmenu, men den vil ligge i en menu kaldet "Programmer", så det er ikke helt perfekt. -men næsten
åbn gedit (Tilbehør/Tekstredigering) og skrivKode: Vælg alt
sudo shutdown -h now
kald filen, hvad du vil (navnet vil stå i højrekliksmenuen) og gem til mappen ~/.gnome2/nautilus-scripts
du burde nu have en fungerende "lukke-knap".
[hmm, nu har jeg lige testet det, og det virker jo egentlig ikke. filen skal under alle omstændigheder også gøres eksekverbar først (højreklik/egenskaber/rettigheder/Tillad kørsel af filen som et program), men det dutter ikke. heller ikke med gksu...]
jeg bruger normalt "sudo halt"
til at lukke nu og her
og "sudo reboot" når der skal rebootes