Trådløs på linksys

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
honningbien
IRC nickname: honningbien
Geografisk sted: Lemvig

Trådløs på linksys

Indlæg af honningbien »

Jeg er ikke nogen ørn til at opsætte en trådløs router, så jeg har lige fået et problem, jeg håber nogen kan hjælpe med.
Jeg har knægtenes to computere på windows, og de snupper fint forbindelsen til den trådløse router, hvis signal er krypteret til en wep 64 bit.

Nu har jeg så opdateret min egen maskine til Ubuntu 8.10 og oplevede, at den trådløse forbindelse røg pr. omgående. Det ser ikke ud til, der er mulighed for at angive en wep64 kryptering i Ubuntu, men der i mod en wep40/168 kryptering. Når jeg ændrer indstillingen i min trådløse router til en wep128 kryptering, smutter min ubuntu-maskine da også fint på nettet. Men til gengæld mister ungerne deres forbindelse til Vista, som jeg sgu ikke ka finde ud af at ændre.

Med andre ord: Her kommer spørgsmålet:
Kan Ubuntu 8.10 ikke længere modtage et trådløst signal, der er krypteret wep 64 bit?
9had
IRC nickname: 9had
Geografisk sted: Slagelse

Re: Trådløs på linksys

Indlæg af 9had »

40/168 ... går jeg ud fra det dækker for sprektrum fra 40bit til 168 bit kryptering.
så den burde kunne tilsluttes den 64bit kryptering, hvis du prøver den af.

på den anden side, vista burde også bare vise dig din egen accesspoint, og derefter bare indtaste den rigtige kode og så er det det. den finde selv ud af, ligesom ubuntu burde gør det.

off-topic :: ville jeg anbefalde, du prøver WPA kryptering, da den er mere sikker end WEP.
Ubuntu 8.10 @ DELL Inspiron 1501
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

honningbien skrev:Jeg er ikke nogen ørn til at opsætte en trådløs router, så jeg har lige fået et problem, jeg håber nogen kan hjælpe med.
Jeg har knægtenes to computere på windows, og de snupper fint forbindelsen til den trådløse router, hvis signal er krypteret til en wep 64 bit.

Nu har jeg så opdateret min egen maskine til Ubuntu 8.10 og oplevede, at den trådløse forbindelse røg pr. omgående. Det ser ikke ud til, der er mulighed for at angive en wep64 kryptering i Ubuntu, men der i mod en wep40/168 kryptering. Når jeg ændrer indstillingen i min trådløse router til en wep128 kryptering, smutter min ubuntu-maskine da også fint på nettet. Men til gengæld mister ungerne deres forbindelse til Vista, som jeg sgu ikke ka finde ud af at ændre.

Med andre ord: Her kommer spørgsmålet:
Kan Ubuntu 8.10 ikke længere modtage et trådløst signal, der er krypteret wep 64 bit?

Hejsa, jeg er ret sikker på at Ubuntu 8.10 også understøtter WEP 64-bit, men jeg har ikke prøvet da jeg selv kører WPA2. Under alle omstændigheder bør du udskifte WEP 64-bit da det er en rigtig svag kryptering som kan brydes på ganske få minutter.

Grunden til at ungernes trådløse forbindelse ryger når du skifter er jo at du ændrer på netværksnøglen. Du skal angive samme nøgle på ungernes computere som du selv bruger - så kører det igen. Vil kraftigt anbefale dig at bruge WPA eller WPA2 kryptering.

Hilsen
Michael
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
honningbien

Indlæg af honningbien »

Grunden til at ungernes trådløse forbindelse ryger når du skifter er jo at du ændrer på netværksnøglen.

Jeps - den er jeg med på...

Vil kraftigt anbefale dig at bruge WPA eller WPA2 kryptering.

Okay - så er i nu to om at anbefale WPA, så det vil jeg da ikke sidde overhørig.

Men når jeg kigger på min routers muligheder, tillader den mig at bruge en "WPA - Preshared Key", en "WPA - Radius" samt "Radius" indstilling (... og så wep sæføli). Vil det være lige gyldigt, hvilken af indstillingerne, jeg leger med?

NB: Fik iøvrigt WEP64 til at virke efter noget moslen frem og tilbage....
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

honningbien skrev:
Grunden til at ungernes trådløse forbindelse ryger når du skifter er jo at du ændrer på netværksnøglen.

Jeps - den er jeg med på...

Vil kraftigt anbefale dig at bruge WPA eller WPA2 kryptering.

Okay - så er i nu to om at anbefale WPA, så det vil jeg da ikke sidde overhørig.

Men når jeg kigger på min routers muligheder, tillader den mig at bruge en "WPA - Preshared Key", en "WPA - Radius" samt "Radius" indstilling (... og så wep sæføli). Vil det være lige gyldigt, hvilken af indstillingerne, jeg leger med?

NB: Fik iøvrigt WEP64 til at virke efter noget moslen frem og tilbage....

du skal bruge wpa-psk (preshared key)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Det er da alletiders at du fik det til at virke.

Hvis du har mod på at sætte WPA op, så skal du bruge det der hedder WPA Personal med preshared key. RADIUS kræver en server. Du kan enten vælge AES eller TKIP algoritmen.

Hvis du har brug for hjælp eller andet i den forbindelse, så skriver du bare.

Hilsen
Michael
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
honningbien

Indlæg af honningbien »

Warhawk skrev:Hvis du har mod på at sætte WPA op, så skal du bruge det der hedder WPA Personal med preshared key./quote]

Fint, den vil jeg prøve.

Hvis du har brug for hjælp eller andet i den forbindelse, så skriver du bare.

Når det nok ikke lige i aften, men vil lege lidt med systemet de næste dage. Godt at vide, der er hjælp her inde....
Tak så vidt....