Råd ønskes: modem, routere og switch

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Råd ønskes: modem, routere og switch

Indlæg af Pihl »

Hej alle

Jeg ønsker et par gode råd eller konkrete tips til et område, jeg ikke er så stærk i.

Jeg har bredbånd med IP telefoni hos Fullrate, men er dødtræt af den trådløse modem/router man får hos dem. Den er simpelthen ikke god nok. Så derfor er jeg på udkig efter noget nyt hardware, som bare er i orden, og hvor prisen er sekundær, men selvfølgelig stadig en faktor. Samtidig har jeg også behov for en switch, da de 4 porte i routeren ikke er tilstrækkelig.

Der er tre muligheder:

Modem + router + switch
Modem/router i ét + switch
Modem/router med mindst 8 porte

IP telefoni er selvfølgelig et krav, og jeg foretrækker naturligvis 1 gbit fremfor 100 mbit. n kompatibilet er også ønsket, men ikke krævet.

Jeg er blevet ret lun på denne switch: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true

Men jeg har det straks meget sværere, når jeg skal finde en modem/router. Skal jeg satse på en to-i-en, eller får jeg mere for penge ved at købe en af hver? God råd og konkrete tips ønskes :)

Jeg har i øvrigt en klassisk blå linksys wrt54g trådløs router i forvejen.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Råd ønskes: modem, routere og switch

Indlæg af lath »

Pihl skrev:Hej alle

Jeg ønsker et par gode råd eller konkrete tips til et område, jeg ikke er så stærk i.

Jeg har bredbånd med IP telefoni hos Fullrate, men er dødtræt af den trådløse modem/router man får hos dem. Den er simpelthen ikke god nok. Så derfor er jeg på udkig efter noget nyt hardware, som bare er i orden, og hvor prisen er sekundær, men selvfølgelig stadig en faktor. Samtidig har jeg også behov for en switch, da de 4 porte i routeren ikke er tilstrækkelig.

Der er tre muligheder:

Modem + router + switch
Modem/router i ét + switch
Modem/router med mindst 8 porte

IP telefoni er selvfølgelig et krav, og jeg foretrækker naturligvis 1 gbit fremfor 100 mbit. n kompatibilet er også ønsket, men ikke krævet.

Jeg er blevet ret lun på denne switch: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true

Men jeg har det straks meget sværere, når jeg skal finde en modem/router. Skal jeg satse på en to-i-en, eller får jeg mere for penge ved at købe en af hver? God råd og konkrete tips ønskes :)

Jeg har i øvrigt en klassisk blå linksys wrt54g trådløs router i forvejen.

Proffessionelt netudstyr fås fra Cisco (dyrest), og Netgear (billigere), men det er nok udenfor dit budget.

Du kan bestemt "nøjes" at koble den switch du har set dig lun på til Linksys routeren/gatewayen (router eller gateway konfiguration styres af et valg på den side man præsentres for ved http/hhtps login på Linksys dåsen).

Switchen du er lun på er en layer-2 switch, altså ikke en managed switch (layer-3 (IP, ICMP etc. pakke) switch).
En layer-3 switch kan styres via SNMP, evt. fjernstyret via routeren/gatewayen udefra internettet i en krypteret forbindelse til routeren.

Det sidste du skal bruge er så et modem (til felefoni gætter jeg).
Her skal du lede efter et modem med en ethernet udgang, eller et modem med en com port, og så bruge en com port til ethernet adapter.
Selve modemet kan fint være en GSM mobil telefon (250 kr uden abonnement, taletidskort), så kan du sende FAX/SMS//MMS med mere med en korrekt AT-kommando. (Hayes modem AT-kommando).

Edit: Du skal bruge QoS (Qualty of Service) funktionalitet til at prioritere IP-telefoni trafik, så vil det nok blive sjovere at bruge IP-telefoni, fordi en IP telefoni-pakke kommer hurtigere igennem dit netudstyr (delay er kortere).
Der vil nok ske en forbedring ved bruge hurtigere LAN forbindelser, men routere kan gøre noget andet end det du tror at de gør.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags