[LØST] Åbne, ikke kun gemme .pdf-filer i Firefox i 8.10

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
hvm
Geografisk sted: København

[LØST] Åbne, ikke kun gemme .pdf-filer i Firefox i 8.10

Indlæg af hvm »

Når jeg klikkede på en .pdf-fil i Firefox 3.0.3 i 8.04, fik jeg muligheden for enten at åbne den med det samme eller gemme den. I 8.10 kan jeg kun gemme den.

Jeg kan se, at .pdf-filer ikke er på listen over indholdstyper i Rediger > Præferencer > Applikationer - burde den ikke være det? Findes den på jeres liste i Firefox 3.0.3/Ubuntu 8.10?
Senest rettet af hvm 9. nov 2008, 19:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Åbne, ikke kun gemme .pdf-filer i Firefox i 8.10

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg kan se, at .pdf-filer ikke er på listen over indholdstyper i Rediger > Præferencer > Applikationer - burde den ikke være det? Findes den på jeres liste i Firefox 3.0.3/Ubuntu 8.10?

hej

jeg kan ikke finde den i 8.10 /firefox 3.0.3 , så jeg tror det er en standart opsætning.

------------
EDIT:

på baggrund af det indlæg som lath har skrevet herunder, har jeg fundet filen :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:

hej

jeg kan ikke finde den i 8.10 /firefox 3.0.3 , så jeg tror det er en standart opsætning.

I Firefox kan man under Rediger | Præferencer | fanebladet Applikationer gøre følgende:
Skriv pdf i søgefeltet, og tryk på søg.

Står der nu PDF fil under Indholdstype kan der ændres handling ved vælge noget andet i rullegardins-menuen til højre.
Er pdf der ikke skal der installeret et plugin til at håndtere PDF.

Fra http://support.mozilla.com/da/kb/Options+window?style_mode=inproduct#applications_options:
Applications OptionsPreferences

The Applications panel lets you choose applications and other handlers to handle different types of content (e.g. PDF documents). It shows you a list of content types and lets you select a handler for each type.

You can choose a local application to handle any type. For some types, you can also choose a web application to handle the type, choose a feature (like Live Bookmarks for feeds) or a plugin in Firefox to handle the type, or save the type on your computer.

To choose a handler for a type, select the type from the list. The current handler for the type will turn into a menu. Open the menu and select the handler you want to handle the type.

* Choose an application: To choose a local or web application to handle a type, select the application from the menu. If you want a local application that is not in the menu to handle the type, select Choose Application... from the menu and point Firefox to its location.
* Choose a feature or plugin: If you want a feature or a plugin in Firefox to handle the type, and one is available, select it from the menu.
* Save on your computer: If you want to save the type on your computer, and it is possible to do so, select Save File from the menu. If you have selected the Save files to optionpreference in the Main panel, Firefox will save content of the type on your computer automatically. Otherwise, when you encounter the type, Firefox will prompt you for a location on your computer to save it to.

Note: When a plugin is available to handle a type, and you choose another handler to handle that type, Firefox will only use your chosen handler when you access the type directly. When the type is embedded inside a web page, Firefox will continue to use the plugin to handle the type.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
hvm

Indlæg af hvm »

Så det er manglen på en plug-in, snarere end manglen på .pdf på listen?

Er der nogen med Ubuntu 8.04, som kan fortælle mig, hvilken plug-in, der er installeret til at åbne .pdf-filer?

P.S. Bruger vi [LØST] i tråd-overskriften for at markere, at problemet i tråden er løst?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

P.S. Bruger vi [LØST] i tråd-overskriften for at markere, at problemet i tråden er løst?

meget gerne ! ............. selvfølgeligt forudsat at du selv mener at tråden er løst.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

hvm skrev:Så det er manglen på en plug-in, snarere end manglen på .pdf på listen?

Er der nogen med Ubuntu 8.04, som kan fortælle mig, hvilken plug-in, der er installeret til at åbne .pdf-filer?

Hejsa, har skiftet til 8.10 så kan ikke lige tjekke hvilken plug-in det er. Men du kan i stedet bruge PDF Download, som giver dig flere muligheder https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/636

Hilsen
Michael
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
hvm

Indlæg af hvm »

Jeg har ikke brug for flere muligheder end åben/download :wink: - og jeg kan vel stadig heller ikke åbne en .pdf, hvis jeg ikke har en plug-in til at åbne den med??

ETA: Øh. Nu kan jeg lige pludselig godt åbne .pdf-filer?? (Er det fordi jeg først i dag overhovedet har brugt Evince til at åbne en .pdf-fil siden installationen af 8.10? Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers kan forklare det.)