Forbindelse til SBG900 router

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cogitans

Forbindelse til SBG900 router

Indlæg af cogitans »

Hej

Jeg er ny i Ubuntu, men har dog gennem diverse vejledninger fundet ud af, at mit trådløse netkort er sat op. Og jeg kan også sende data og modtage (selvom jeg ikke er tilsluttet noget). Jeg kan også vælge den rigtige router-forbindelse i Ubuntu, men jeg kan ikke få skabt forbindelsen helt. Jeg går ud fra, at det er kodeordet eller krypteringsalgoritmen, som er årsag.

Jeg vil så gerne have en komplet vejledning i, hvordan jeg sætter en trådløs forbindelse op til min router - både med det aktuelle kodeord, det lange kodeord der default er på routeren og i det hele taget hvordan jeg får den til at virke.

På forhånd mange tak!

Venlig hilsen
Kenneth
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Forbindelse til SBG900 router

Indlæg af lath »

cogitans skrev:Hej

Jeg er ny i Ubuntu, men har dog gennem diverse vejledninger fundet ud af, at mit trådløse netkort er sat op. Og jeg kan også sende data og modtage (selvom jeg ikke er tilsluttet noget). Jeg kan også vælge den rigtige router-forbindelse i Ubuntu, men jeg kan ikke få skabt forbindelsen helt. Jeg går ud fra, at det er kodeordet eller krypteringsalgoritmen, som er årsag.

Jeg vil så gerne have en komplet vejledning i, hvordan jeg sætter en trådløs forbindelse op til min router - både med det aktuelle kodeord, det lange kodeord der default er på routeren og i det hele taget hvordan jeg får den til at virke.

På forhånd mange tak!

Venlig hilsen
Kenneth

En komplet vejledning er ikke så nemt uden oplysninger.
Dertil kommer at i Linux er det meget anderledes end i Windows: Software til WLAN kommer som en stak af software som skal installeres og konfigureres korrekt for at det virker.
En netværkdriver til en Windows dåse kommer derimod som en pæn pakke.

Følgende instruktioner kan virke skræmmende for nybegyndere, men terminalen er et stærkt værktøj som oftest bruges til at give præcise instrukser. Derudover er der også nogle ting som ikke er mulige at beskrive nemt hvis det skal være i en grafisk brugergrænseflade. Tilmed er resultater i tekstform også nemmere at poste i et forum end billeder, som oftest kræver FTP adgang til en webservers mapper.

Så derfor:
Post (indsæt) resultatet af de følgende kommandoer udført i en Terminal i denne tråd (En terminal åbnes fra Programmer | Tilbehør | Terminal).
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg er ikke helt ny i linux - jeg har f.eks. gjort i Pendora. Og jeg kender en del til håndtering af kommandoer på computere :-)

Men de kommandoer, du skrev til mig, synes jeg kun, at jeg får noget interessant ud af "sudo iwconfig". Her får jeg det bekræftet, som jeg mente, at have fundet ud af før. Nemlig at:

Jeg får den rigtige forbindelse gennem "ath0". Her giver "ESSID" navnet på min router.

Men hvordan får jeg skabt en forbindelse dertil? Hvor skriver jeg kode osv.?
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg bruger forresten WEB-kryptering. Jeg kan vælge mellem 2 forskellige WEB, men systemet gør kun "ok"-knappen synlig, når kodeordet har en bestemt længde. Og det er ikke den rigtige længde i forhold til mit kodeord. Af en eller anden årsag SKAL kodeordet være på 5 cifre, ellers er "ok"-knappen deaktiveret.
Senest rettet af cogitans 9. nov 2008, 19:52, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

cogitans skrev:Jeg bruger forresten WEB-kryptering. Jeg kan vælge mellem 2 forskellige WEB, men systemet gør kun "ok"-knappen synlig, når kodeordet har en bestemt længde. Og det er ikke den rigtige længde i forhold til mit kodeord.

jep. det er 40 bit eller 128.
jeg har oplevet det flere gange at nogle systemer kan et og andre kan noget andet mht kryptering. har dog mest haft problemet med vista/xp.
jeg skiftede af samme grund til wpa-psk kryptering som virker fint alle steder og som er en del mere sikkert
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cogitans

Indlæg af cogitans »

soundpartner skrev:
cogitans skrev:Jeg bruger forresten WEB-kryptering. Jeg kan vælge mellem 2 forskellige WEB, men systemet gør kun "ok"-knappen synlig, når kodeordet har en bestemt længde. Og det er ikke den rigtige længde i forhold til mit kodeord.

jeg har oplevet det flere gange at nogle systemer kan et og andre kan noget andet mht kryptering. har dog mest haft problemet med vista/xp.
jeg skiftede af samme grund til wpa-psk kryptering som virker fint alle steder og som er en del mere sikkert

Men vil det så sige, at Ubuntu ikke kan håndtere WEP, og jeg derfor skal konfigurere routeren til at benytte en anden algoritme?
Kan det virkelig passe, at jeg så ikke kan benytte andre netværk, som også benytter WEP?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

cogitans skrev:
soundpartner skrev:

Men vil det så sige, at Ubuntu ikke kan håndtere WEP, og jeg derfor skal konfigurere routeren til at benytte en anden algoritme?
Kan det virkelig passe, at jeg så ikke kan benytte andre netværk, som også benytter WEP?

web krybteringen er så svag at den af mange anses for at være ligegyldig. kommer der en slam person forbi vil det tage ham ca 2 min at bryde en 64 bit web krybtering. 128 bit kan brydes på ca 20 min
min far der kører med vista (og web-kryptering grundet gammelt netværkshardware) mistede sit trådløse net for ca 1 måned siden da der kom sikkerhedsopdateringer til vista så man må vist bare erkende at web VAR fint, men at det lige som 720 kb disketterne og så meget andet så er det noget der nu hører datiden til

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
cogitans

Indlæg af cogitans »

Kan man ikke gå ind i systemet og tilrette det, så man kan skrive kodeord af længde forskellig fra 5 cifre?
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg er nu online gennem en fast forbindelse. Og så er jeg ved at opdatere systemet gennem Update Manager. Men i den proces blev jeg nødt til at slukke for computeren manuelt, da batteriet var brugt op, og computeren ikke ville svare på input.
Nu prøver jeg at køre Update Manager igen, og så siger den:

E: dpkg was interupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

Når jeg åbner Terminalen, og prøver kommandoen, så får jeg at vide, at man skal være superbruger, for at kunne køre den. Jeg har sat alle de rettigheder til min bruger, som jeg kan afkrydse i 'administration->grupper7brugere'.
Hvordan får jeg adgang til den kommando, så jeg kan opdatere mit system igen?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

cogitans skrev:Jeg er nu online gennem en fast forbindelse. Og så er jeg ved at opdatere systemet gennem Update Manager. Men i den proces blev jeg nødt til at slukke for computeren manuelt, da batteriet var brugt op, og computeren ikke ville svare på input.
Nu prøver jeg at køre Update Manager igen, og så siger den:

E: dpkg was interupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

Når jeg åbner Terminalen, og prøver kommandoen, så får jeg at vide, at man skal være superbruger, for at kunne køre den. Jeg har sat alle de rettigheder til min bruger, som jeg kan afkrydse i 'administration->grupper7brugere'.
Hvordan får jeg adgang til den kommando, så jeg kan opdatere mit system igen?

inden længe kommer der en der beder ig om at oprette nye problemer i en ny tråd, og hvi du søgte på forum ville du se at dette kommer op ret ofte.

du bliver suberbruger ved at skrive sudo forand din komando
så derfor går du i terminalen og skriver

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jo, men så siger den jo, at jeg ikke har rettighederne til den kommando. Men jeg løste det ved, at gå ind i brugerrettigheder, hvor jeg har 2 brugere: root og user. Så gav jeg user alle rettigheder, hvorefter det virker. Men hvis user ikke har administrator-rettigheder i forvejen, så undrer det mig, at jeg blot kan gå ind og ændre rettighederne, når jeg er logget ind som den bruger....

Fortrækkes det, at jeg opretter et nyt spørgsmål, for hver problemstilling, som dog har relation til det samme?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej cogitans :)

Fortrækkes det, at jeg opretter et nyt spørgsmål, for hver problemstilling, som dog har relation til det samme?

vi har skrevet lidt om dette i OSS faq.php#f00
Det gør ikke noget at stille spørgsmål. Det er derfor forum eksisterer i det hele taget. Det er nemmere at svare på spørgsmål, når der bliver lavet en tråd til hvert, istedet for at putte dem alle i ét emne - medmindre de er tæt relaterede.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing