Mangeårig Vindowsbruger, for nyligt install. Kubuntu 8.10 i tripple boot med XP og Vista. Alt gik fint inc. trådløs opkobling. MEN! MEN! Kan det være rigtigt at kun "Dolphin" og "Gimp" kan se andet end "Home" drevet? Alle andre programmer, f.eks. til video m.v. kan kun se "Home" drevet. Programmerne bliver dog hentet ved dobbeltklik fra "Dolphin". Men temmelig upraktisk, ville være bedre hvis alle filer (også på andre drev (partitioner)) kunne nås indefra div. programmer.
Jeg kører konsekvent KUN styreprogram og øvrige programmer på en partition, og ALLE data på andre partitioner (drev), for derved at have frihed til eksperimenter i programmerne uden at resikere mine dyrebare data.
Udstyr: Selvbygget desktop, Asus bundkort og grafikkort, Intel dual core E6300 (1,86 GHZ) processor, 3 GB DR2 Ram + diverse eksterne HDD, Webcam, DigiTV-stik, printer o.s.v.
Håber nogle kan besvare mit spørgsmål, for det er for tungt at arbejde med i sin nuværende form. Er ellers vildt imponeret over Linux's evne til selv at løse en række andre opgaver, som i Vindows kræver aktiv indgriben fra brugers side.
Kan ikke se diverse drives
-
- IRC nickname: johnb
- Geografisk sted: Thisted
-
- IRC nickname: shiyee
- Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Re: Kan ikke se diverse drives
Alle programmer kan som udgangspunkt se hele filsystemet. Under Linux er der ikke som sådan "drev", som du kender det fra Windows-verdenen. Istedet ligger alt i et hierarki, hvor nogle undermapper så kan svare til andre harddisk-partitioner, eller endda til en harddisk der sidder i en anden maskine over et netværk!
Hvis du i Dolphin lægger mærke til hvad stien er til hvor dine filer ligger, burde du kunne finde den i dine andre programmer. Hvis det er en anden partition vil jeg tro du skal lede i "/media/noget". Dette kan findes ved at gå op en masse gange, og så ind i media-mappen, og så ind i mappen for din partition.
Jeg er ikke helt sikker på detaljerne, da jeg selv bruger Ubuntu, og ikke Kubuntu, så den grafiske brugergrænseflade er noget anderledes. Måske andre kan give detaljerne?
Hvis du i Dolphin lægger mærke til hvad stien er til hvor dine filer ligger, burde du kunne finde den i dine andre programmer. Hvis det er en anden partition vil jeg tro du skal lede i "/media/noget". Dette kan findes ved at gå op en masse gange, og så ind i media-mappen, og så ind i mappen for din partition.
Jeg er ikke helt sikker på detaljerne, da jeg selv bruger Ubuntu, og ikke Kubuntu, så den grafiske brugergrænseflade er noget anderledes. Måske andre kan give detaljerne?
-
Tak skal du have, Men! det lyder nu alligevel lidt underligt, for når jeg klikker "åben" i "Gimp" eller "Dolphin" (generel filhåndtering) kommer den velkendte struktur, (der ligner Windows Stifinder" lidt), frem. Jeg får så direkte adgang til alle drev, partitioner, mapper og filer. Men de øvrige "Ubuntu" (eller Kubuntu) programmer (herunder Open Ofice) præsenterer kun Linux's mappestruktur på den partition hvor jeg har installeret den (Iøvrigt installeret fra Windows v.h.a. "Wupi"). Har prøvet at åbne samtlige mapper i Kubuntu-herakiet fra indtil flere programmer , men alle er gabende tomme.
Jeg har tre harddiske hver delt op i indtil flere partitioner, da jeg både har XP og Vista på særskilte partitioner, en partition for systembackup, og to partitioner til data (dokumenter, billeder, musik, videoer m.m.) Og som sagt åbner alle filer, der dobbeltklikkes på i "Dolphin", det program der skal bruges for at læse filen, eller jeg bliver spurgt i en dialogbox om at vælge program. Så den vej rundt virker det fint nok.
Ville dog foretrække at øvrige drev, partitioner (udover Kubuntus egen) kunne ses under "Åben" komandoen i de forskellige programmer, f. eks. musikafspiller, videoafspiller, kontorprogram m.v.
Ser hen til mere forklaring på dette, eller måske bekræftelse!! Håber dog ikke sidstnævnte, Linux ser jo spændende ud.
Jeg har tre harddiske hver delt op i indtil flere partitioner, da jeg både har XP og Vista på særskilte partitioner, en partition for systembackup, og to partitioner til data (dokumenter, billeder, musik, videoer m.m.) Og som sagt åbner alle filer, der dobbeltklikkes på i "Dolphin", det program der skal bruges for at læse filen, eller jeg bliver spurgt i en dialogbox om at vælge program. Så den vej rundt virker det fint nok.
Ville dog foretrække at øvrige drev, partitioner (udover Kubuntus egen) kunne ses under "Åben" komandoen i de forskellige programmer, f. eks. musikafspiller, videoafspiller, kontorprogram m.v.
Ser hen til mere forklaring på dette, eller måske bekræftelse!! Håber dog ikke sidstnævnte, Linux ser jo spændende ud.
-
- IRC nickname: shiyee
- Geografisk sted: Aalborg, Denmark
Her kommer lige lidt teknisk forklaring: Ubuntu bygger på et grafisk miljø der hedder GNOME. Kubuntu bygger på et grafisk miljø der hedder KDE. Hvilket man foretrækker er lidt en smagssag. Selv foretrækker jeg GNOME.
Gimp er et program fra GNOME. Hvis du kan lide filhåndteringen i den, vil jeg anbefale dig at prøve at installere en Ubuntu, da du så får hele GNOME.
Jeg er helt sikker på at du også kan finde dine drev i KDE-programmerne - jeg ved bare ikke hvordan de ser ud helt præcist, så derfor har jeg lidt svært ved at hjælpe dig.
Gimp er et program fra GNOME. Hvis du kan lide filhåndteringen i den, vil jeg anbefale dig at prøve at installere en Ubuntu, da du så får hele GNOME.
Jeg er helt sikker på at du også kan finde dine drev i KDE-programmerne - jeg ved bare ikke hvordan de ser ud helt præcist, så derfor har jeg lidt svært ved at hjælpe dig.
-
Hej!
Tak skal du have, det skulle jeg måske prøve. Grunden til at jeg valgte at prøve KDE først er jo at jeg kommer fra Windows og har fået KDE anbefalet som værende den Linux distribution der var den nemmeste at gå til for tidligere Windowsbrugere.
Tak skal du have, det skulle jeg måske prøve. Grunden til at jeg valgte at prøve KDE først er jo at jeg kommer fra Windows og har fået KDE anbefalet som værende den Linux distribution der var den nemmeste at gå til for tidligere Windowsbrugere.
-
johnb skrev:Hej!
KDE er ikke nogen distribution, derimod et skrivebordsmiljø. (K)Ubuntu er en distribution af GNU/Linux, som er bygget på GNU/Linux distributionen Debian, som er bygget på et UNIX-baseret system.
Det er selvfølgelig en smagssag, hvilket skrivebordsmiljø man bedst kan lide, jeg synes personligt, at GNOME er langt bedre. Der er nogle små irritationsmomenter, som bare ikke burde være der.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa, du har allerede fået en del forklaringer, så det vil jeg ikke gentage. Der er ikke stor forskel på hvordan Gnome og KDE arbejder - i bund og grund er det den grafiske brugerflade med dertilhørende features som er forskellig.
Linux arbejder ud fra et lidt anderledes princip end Windows, hvor drev/partitioner ikke som standard er tilgængelige. Du skal derfor "montere" disse først. Du kan så vælge at de altid skal monteres automatisk, hvis du ønsker dette. Hvis du derfor har et drev som ikke er monteret kan du selvsagt ikke tilgå det fra f.eks. OpenOffice. Når du dobbeltklikker på drevet i Dolphin så betyder det at du monterer det.
I dit panel har du ikonet "Besked om nye enheder" - her vil du kunne se om der er monteret enheder og hvilke.
Har du monteret de ønskede drev, så får du adgang til dem i f.eks. OpenOffice (her tager vi som eksempel at åbne en fil) ved at vælge ikonet "Et niveau op" indtil du kommer helt ud i roden (/ = root), hvorefter du skal ind i media. Her vil du kunne finde de monterede drev.
Hilsen
Michael
Linux arbejder ud fra et lidt anderledes princip end Windows, hvor drev/partitioner ikke som standard er tilgængelige. Du skal derfor "montere" disse først. Du kan så vælge at de altid skal monteres automatisk, hvis du ønsker dette. Hvis du derfor har et drev som ikke er monteret kan du selvsagt ikke tilgå det fra f.eks. OpenOffice. Når du dobbeltklikker på drevet i Dolphin så betyder det at du monterer det.
I dit panel har du ikonet "Besked om nye enheder" - her vil du kunne se om der er monteret enheder og hvilke.
Har du monteret de ønskede drev, så får du adgang til dem i f.eks. OpenOffice (her tager vi som eksempel at åbne en fil) ved at vælge ikonet "Et niveau op" indtil du kommer helt ud i roden (/ = root), hvorefter du skal ind i media. Her vil du kunne finde de monterede drev.
Hilsen
Michael
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Hej og tak til Michael! Endelig en forklaring der hjælper. Ja det er godt nok en helt anderledes tilgang man skal have for at nå ud i hjørnerne, men det er vel til at lære! Det forekommer mig lidt "kringlet" med alle de omveje for at få åbnet alle "dørene" i sin komputer, så man kan få fat i sine data. Er Linux udviklet udfra en antagelse om, at man har alt på samme drev? ellers ville adgangen til øvrige drev og partitionerr vel ikke være så besværligt. Nå jeg klør på, jeg synes stadig det er spændende, ikke mindst at byde Microsoft konkurrence.
Tak skal I have
Tak skal I have
-
Har nu prøvet "midlertidig" Mount af øvrige drev og partitioner, ved dobbeltklik i "Dolphin". Virker fint, Men! hvordan "mounter" man disse drev/partitioner permanent, således at der er adgang også efter genstart, uden turen omkring "Dolphin"?
Jeg skylder lige at tilføje, at jeg bruger Kubuntu 8.10, da jeg bedst kan lide den, og derfor har jeg ikke det omtalte ikon for disse oplysninger. Til gengæld fortæller "Nyligt tilsluttede enheder" kun hvilke eksterne drev m.v. der er tilsluttet (f. eks. USB-nøgle).
Jeg skylder lige at tilføje, at jeg bruger Kubuntu 8.10, da jeg bedst kan lide den, og derfor har jeg ikke det omtalte ikon for disse oplysninger. Til gengæld fortæller "Nyligt tilsluttede enheder" kun hvilke eksterne drev m.v. der er tilsluttet (f. eks. USB-nøgle).