Installation af Kubuntu på kunders computere
-
- Geografisk sted: Århus C
Installation af Kubuntu på kunders computere
Hejsa,
Vi (elektronik-lavpris.dk) overvejer at tilbyde vores besøgende (I vores forretning i Århus) gratis opsætning af Kubuntu på deres medbragte maskine.
Jeg regner med at lave en install-cd ved hjælp af remastersys, så jeg ikke skal lave opsætningen på de enkelte maskiner hver gang.
Mit spørgsmål går på, om jeg overhovedet må installere Sun Java RE og andre pakker der ikke er GPL-licensierede, og derfor har deres egen slutbruger-licens.
...og hvordan med libdvdcss, og andre pakker der ikke er lovlige i alle lande?
Er der evt. udarbejdet en liste over hvilke pakker "hr-og-fru-danmark" bør have installeret?
Vi (elektronik-lavpris.dk) overvejer at tilbyde vores besøgende (I vores forretning i Århus) gratis opsætning af Kubuntu på deres medbragte maskine.
Jeg regner med at lave en install-cd ved hjælp af remastersys, så jeg ikke skal lave opsætningen på de enkelte maskiner hver gang.
Mit spørgsmål går på, om jeg overhovedet må installere Sun Java RE og andre pakker der ikke er GPL-licensierede, og derfor har deres egen slutbruger-licens.
...og hvordan med libdvdcss, og andre pakker der ikke er lovlige i alle lande?
Er der evt. udarbejdet en liste over hvilke pakker "hr-og-fru-danmark" bør have installeret?
-
- Geografisk sted: Århus
Re: Installation af Kubuntu på kunders computere
Du kan vel lave et script til at installere de "lukkede" programmer, som folk selv kan køre og acceptere div. eula'er.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
Jeg skrev:Du kan vel lave et script til at installere de "lukkede" programmer, som folk selv kan køre og acceptere div. eula'er.
Hvis muligt, vil jeg helst undgå det! - Alt skal gerne bare virke, når vi overdrager maskinen. Hele formålet med projektet er at aflive myten om at Kubuntu er svært at bruge / kun for nørder, og hvad det ellers hedder sig.
Kan man evt. udforme et dokument, som folk underskriver, så de den vej godkender de forskellige licenser?
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Jeg ved ikke hvordan det kan gøres, men jeg ved at Canonical sælger blandt andet libdvdcss, og mp3-codecs, så det bliver lovligt at bruge for alle - som jeg da forstår det.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Geografisk sted: Århus
Nu kender jeg ikke så meget til det juridiske bag en eula, så jeg vil ikke gøre mig klog på hvad du må og ikke må.
Det behøver dog ikke være besværligt med sådan et script, hvis du bare gør det kørbart, placerer det på skrivebordet og informerer folk hvordan og hvorfor mm.
Det behøver dog ikke være besværligt med sådan et script, hvis du bare gør det kørbart, placerer det på skrivebordet og informerer folk hvordan og hvorfor mm.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
@daller
hej
jeg ved godt det her er i den "nørdede" ende af ideskalaen, men man kan godt lave en kommandolinie (skrevet i open office) som installere det hele via terminalen.
så kan man skrive en beskrivelse af hvordan man indsætter den i terminalen, derefter burde der ikke være problemer med licenser, fordi det er brugeren selv der har hentet pakkerne
og acceptere vilkårene, men det kræver selvfølgeligt stadigt, at man aktivere feks. hardware drivers og softwarekilder, før kunder får pc´en og kan bruge en sådan kommando.
hej
jeg ved godt det her er i den "nørdede" ende af ideskalaen, men man kan godt lave en kommandolinie (skrevet i open office) som installere det hele via terminalen.
så kan man skrive en beskrivelse af hvordan man indsætter den i terminalen, derefter burde der ikke være problemer med licenser, fordi det er brugeren selv der har hentet pakkerne
og acceptere vilkårene, men det kræver selvfølgeligt stadigt, at man aktivere feks. hardware drivers og softwarekilder, før kunder får pc´en og kan bruge en sådan kommando.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Du vil stadig være nødt til at klikke Ja til et par EULA'er, hvilket er der problemet er, så vidt jeg forstår.
- Som du skrev, som jeg ikke fik læst..
- Som du skrev, som jeg ikke fik læst..
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- Geografisk sted: Fredericia
EULA software - NEJ
codecs - JA. Det er Amerikansk lovgivning der er det store problem der - ikke dansk. Som privat bruger er der ihvertfald ikke nogen problemer - men som forhandler???
Men igen - det er et gråt område, som jeg nok ville tjekke med en advokat.
codecs - JA. Det er Amerikansk lovgivning der er det store problem der - ikke dansk. Som privat bruger er der ihvertfald ikke nogen problemer - men som forhandler???
Men igen - det er et gråt område, som jeg nok ville tjekke med en advokat.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
christian.arvai skrev:@daller
hej
Ideén er meget god - men først fuldt helt til dørs, hvis det var muligt at loade en sådan liste ind i adept eller lignende!
Jeg er ikke glad for at henvise til terminalen! - Det er for nørdet for hr-og-fru-danmark (selvom jeg ser det som nemmere end alle mulige GUI's)
Hvorfor installeres ting som libdvdcss så ikke, når man vælger "Danmark"? (det er GPL - en ret lille pakke - og bruges af rigtig mange?)
Findes der ikke noget lignende Automatix - bare noget som virker i stedet?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
hvis først det kom der til kunne man godt lave en APT linje (med alle pakkerne), som man blot skal tilføje i software kilder>thirdparty software, men jeg ved ikke personligt hvordan den skal laves.
Med venlig hilsen Christian
-
Jeg ville næsten prøve at spørge på IRC, efter en som måske kunne lave et lille script. Der er som regel en del programmelkyndige derinde.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- Geografisk sted: Fredericia
Hvorfor installeres ting som libdvdcss så ikke, når man vælger "Danmark"?
Årsagen er at bare tilstedeværrelsen af filen kan være lovbrud. Det er ikke lovligt at lave den slags numre (bryde krypteringen) i f.eks USA.
Der er generelt også stor forskel på om man er et firma, der gør ting eller om det sker som privatperson. Ved at et firma gør det kan man snakke om at der er indtjening på at bryde krypteringen og så er der jo nogen der IKKE tjener penge - de kan så sagsøge. (og hvilket mange firmaer gør i stor stil)
Det er jura og det er træls (men heldigvis ligegyldigt for de fleste af os)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: sound
lige et spørgmål... hvorfor Kubuntu og ikke bare Ubuntu
Jeg spørger fordi jeg personligt ikke har haft gode erfaringer med kubuntu.
det med at lave et script som ligger på skrivebordet og klarer ærterne det burde ikke være særlig svært.
det med at lave et script som ligger på skrivebordet og klarer ærterne det burde ikke være særlig svært.
-
soundpartner skrev:lige et spørgmål... hvorfor Kubuntu og ikke bare Ubuntu
Det er vel smag og behag - jeg er af den modsatte opfattelse - Har prøvet ubuntu (Gnome) af flere omgange, og jeg er aldrig blevet positivt overrasket.