Kan virus hoppe fra Ubuntu og over på Windows?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Kan virus hoppe fra Ubuntu og over på Windows?

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Hvis Jeg vil køre 1 computer med Ubuntu og Windows XP (Dual boot) og Jeg har en bærbar der kører Windows Vista. Kan der så hoppe en virus fra Ubuntu til nogen af windows maskinerne? Eller partitioner eller hvad man nu vil kalde det. Håber i forstår hvad Jeg mener.
Hilsen Kim.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Kan virus hoppe fra Ubuntu og over på Windows?

Indlæg af Jarlen »

Nej, du skal ikke regne med at få virus på Ubuntu på samme måde som på Windowssystemerne. De virus der inficerer windowssystemer kan ikke inficere Linuxsystemer på samme måde, og de kan derfor heller ikke få Linuxboxen til at sende sig selv videre, ligesom orme gør når de inficerer flere windowsmaskiner.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Da en virus skrevet til windows er rimelig ukampdygtig på ubuntu, tror jeg ikke at den selv kan flytte sig til en anden maskine..
På den anden side kan en virus der ligger på din ubuntumaskine nok godt gå hen og blive farlig, hvis du flytter den til din windowsmaskine, men så længe du har virusværnet oppe på dit windows, bør der ikke være noget at frygte.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
planet-reptile

Okay.
Jeg har AVG Internet security på den bærbare.
Jeg har nemlig været nervøs for at have begge maskiner kørende på samme tid da de er sat i samme router. Altså have Vista og Ubuntu kørende på samme tid i frygt for om der kunne hoppe en virus fra Ubuntu partitionen og over på min bærbare Vista.
Nej, du skal ikke regne med at få virus på Ubuntu på samme måde som på Windowssystemerne. De virus der inficerer windowssystemer kan ikke inficere Linuxsystemer på samme måde, og de kan derfor heller ikke få Linuxboxen til at sende sig selv videre, ligesom orme gør når de inficerer flere windowsmaskiner.

Så selvom den stationære med Ubuntu er i netværk med den bærbare med Vista, så kan der ikke hoppe en virus fra Ubuntu og over på min bærbare Vista?
Hilsen Kim.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Så selvom den stationære med Ubuntu er i netværk med den bærbare med Vista, så kan der ikke hoppe en virus fra Ubuntu og over på min bærbare Vista?[/quote]

Nej, virus hopper ikke til og fra din Ubuntumaskine, så ville du have brug for virusscanner.

Hvis du til gengæld henter en fil fra nettet til din Ubuntumaskine kan der sagtens ligge en virus i denne fil, der så ikke har nogen effekt på Ubuntuboxen, den kan så senere have effekt på windowsboxen hvis du sender filen videre med virus i.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Om så end at du downloadede virusfiler på dit rod drev i Ubuntu kommer de ikke over på windows.

Jeg tror ikke engang det ville virke, selvom du aktiverede det ved hjælp af wine (windowemulator)

Windows kan ikke læse ext3 filsystemet (det filsystem som Ubuntu bruger) med mindre at du installere en driver for det. Hvis du endelig installerer en driver, så er det MEGET usandsynligt at virus kan aktiveres, da det kræver systemkald.

Så det korte præcise svar er NEJ
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
planet-reptile

Fedt nok.
Tak for hjælpen :D
Hilsen Kim.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Eneste måde du kan sende en virus fra din Ubuntu-maskine til et Windowssystem er hvis du forwarder en E-Mail indeholdende en virus. Taler vi antivirus til Linux er det eneste formål med et sådant at holde sin egen samvittighed ren, så man ikke risikerer at videresende en mail med dårlig kode vedhæftet. Men forwarder du ikke mails til Windowssystemer kan du læne dig tilbage og slappe af.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500