exe filer virker ikke
-
- IRC nickname: pallelarzn
exe filer virker ikke
Hej Hej !
Jeg er ny bruger af ubuntu, jeg har problemer med at køre exe filer...
Kan i hjælpe mig...
På forhånd Tak !
mvh. Palle ..
Jeg er ny bruger af ubuntu, jeg har problemer med at køre exe filer...
Kan i hjælpe mig...
På forhånd Tak !
mvh. Palle ..
-
Re: exe filer virker ikke
Hej,
Velkommen til forum.
Filer med filendelse *.exe er normalt windowsfiler. Det virker lidt anderledes under *nix.
Hvad er det du prøver at gøre?
Velkommen til forum.
Filer med filendelse *.exe er normalt windowsfiler. Det virker lidt anderledes under *nix.
Hvad er det du prøver at gøre?
-
- Geografisk sted: Køge
Exe filer er windows eksekverebare filer.
Disse kan ikke køres på linux/ubuntu
(Dog kan de køres, hvis du installerer wine, som er en slags windows emulator.)
I Ubuntu hedder en eksekverebar fil .deb.
Men hvis du vil installere et program kan du i menuen programmer, vælge punktet tilføj/fjern.
Her har du valget mellem mange tusinde programmer, som du bare skal markere for at installere.
Blandt andet kan du installere wine via denne.
Bemærk ikke alle windows programmer kan køre i wine.
Men tilgengæld er der for de fleste windows programmer, linux-alternativer som kan erstatte dem, og 99% af gangene endda gratis.
Disse kan ikke køres på linux/ubuntu
(Dog kan de køres, hvis du installerer wine, som er en slags windows emulator.)
I Ubuntu hedder en eksekverebar fil .deb.
Men hvis du vil installere et program kan du i menuen programmer, vælge punktet tilføj/fjern.
Her har du valget mellem mange tusinde programmer, som du bare skal markere for at installere.
Blandt andet kan du installere wine via denne.
Bemærk ikke alle windows programmer kan køre i wine.
Men tilgengæld er der for de fleste windows programmer, linux-alternativer som kan erstatte dem, og 99% af gangene endda gratis.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
Hej Hej !
Hold fast i er hurtige !!
Jeg er begyndt at bruge ubuntu... men min søn, som gamer meget online, har haft problemer
med at skifte fra vista til xp... og for at hjælpe ham, installerede jeg ubuntu på hans pc, for
at komme af med vista.
Nu forsøger jeg så, at installere en xp på hans pc, men der er ingen reaktion når jeg trykker på
exe filen..
mvh. Palle..
Hold fast i er hurtige !!
Jeg er begyndt at bruge ubuntu... men min søn, som gamer meget online, har haft problemer
med at skifte fra vista til xp... og for at hjælpe ham, installerede jeg ubuntu på hans pc, for
at komme af med vista.
Nu forsøger jeg så, at installere en xp på hans pc, men der er ingen reaktion når jeg trykker på
exe filen..
mvh. Palle..
-
Hej,
Hvis du ønsker at anvende Ubuntu som dit primære OS har du to muligheder.
1. en dualboot for Ubuntu og Windows XP
2. Virtualisering af XP under Ubuntu (Afvikling af Windows XP under Ubuntu med begge systemer aktive samtidigt)
Når du har valgt, hvilken mulighed du vil anvende eller har yderligere vender du tilbage, og vi hjælper dig.
Hvis du ønsker at anvende Ubuntu som dit primære OS har du to muligheder.
1. en dualboot for Ubuntu og Windows XP
2. Virtualisering af XP under Ubuntu (Afvikling af Windows XP under Ubuntu med begge systemer aktive samtidigt)
Når du har valgt, hvilken mulighed du vil anvende eller har yderligere vender du tilbage, og vi hjælper dig.
-
Hej !
Det lyder spændende... kan vælge frit mellem de 2 systemer ?
mvh Palle..
Det lyder spændende... kan vælge frit mellem de 2 systemer ?
mvh Palle..
-
Hvis han skal spille især de nyeste spil, er der desværre ikke anden løsning end at bruge windows XP ell. vista.
Det er fåtallet af spil der fungerer i ubuntu via wine, da de fleste spil er designet til at bruge microsofts DirectX 3d, frem for den åbne standard OpenGL som understøttes af linux.
evt kig her: http://www.playonlinux.com/repository/?cat=1 for spil der fungerer via wine i ubuntu.
Så vidt jeg ved er der ikke nogle virtualiserings programmer der kan håndtere 3d korrekt så dette er ej heller en god løsning.
Men man bør ikke droppe ubuntu af den grund.
Istedet kan man køre med dualboot så man bruger eks. xp til spil og ubuntu til resten.
En dualboot fungerer ved at når pc'en starter op så vælger man om man vil starte XP eller ubuntu. de begge kan ikke startes samtidig.
Det er fåtallet af spil der fungerer i ubuntu via wine, da de fleste spil er designet til at bruge microsofts DirectX 3d, frem for den åbne standard OpenGL som understøttes af linux.
evt kig her: http://www.playonlinux.com/repository/?cat=1 for spil der fungerer via wine i ubuntu.
Så vidt jeg ved er der ikke nogle virtualiserings programmer der kan håndtere 3d korrekt så dette er ej heller en god løsning.
Men man bør ikke droppe ubuntu af den grund.
Istedet kan man køre med dualboot så man bruger eks. xp til spil og ubuntu til resten.
En dualboot fungerer ved at når pc'en starter op så vælger man om man vil starte XP eller ubuntu. de begge kan ikke startes samtidig.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
Hej Igen !
Det lyder rigtig fint.. det vil jeg gerne prøve !
hvorledes kommer jeg igang ?
Det lyder rigtig fint.. det vil jeg gerne prøve !
hvorledes kommer jeg igang ?
M.v.h. Palle...
-
Letteste løsning er at installere XP først.
Derefter installere ubuntu enten fra xp med cd'en eller direkte fra livecd'en.
læs mere her:
https://ubuntudanmark.dk/?action=start
Derefter installere ubuntu enten fra xp med cd'en eller direkte fra livecd'en.
læs mere her:
https://ubuntudanmark.dk/?action=start
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Jeg har brugt Wine til at spille en god del Windows-spil i Ubuntu. Det virker ikke altid, men det er et forsøg værd. Jeg synes det er lige lovlig hurtigt at begynde på en dualboot.
For en liste over hvilke spil og programmer som kan bruges, kan du bruge Wine's AppDB:
http://appdb.winehq.org/
For en liste over hvilke spil og programmer som kan bruges, kan du bruge Wine's AppDB:
http://appdb.winehq.org/
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
Hej,
Hvis du følger link i min signatur finder du installationsvejledninger.
Hvis du følger link i min signatur finder du installationsvejledninger.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
hej
jeg vil da også anbefale dig at prøve med Wine først, du kan evt se om du kan installere som jeg viser i denne guide:
viewtopic.php?f=11&t=2759
jeg vil da også anbefale dig at prøve med Wine først, du kan evt se om du kan installere som jeg viser i denne guide:
viewtopic.php?f=11&t=2759
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: eitreach
Hvilke spil drejer det sig om? Hvis du giver et par vigtige titler, kan jeg hurtigt fiske frem om det måtte være muligt.
- og en dualboot er noget forbandet bøvl, når alt kommer til alt. Det bør undgåes hvis det kan, og jeg synes ikke man bør prøve det allerede.
red: Noget kunne faktisk godt tyde på at vi her har med intet mindre end selveste skæbnen at gøre. Idag har Codeweavers - folkene bag en kommerciel udgave af Wine, nemlig besluttet sig for - ganske gratis, at give deres topprogrammer væk, nemlig CrossOver Pro og CrossOver Games.
Deres side er godt nok nede lige nu, grundet en sindssyg mængde trafik - men hvis du jævnligt hopper ind på http://www.codeweavers.com i løbet af dagen, burde det være muligt at få fat i.
Så skal vi nok være behjælpelige med at installere, når først de er hentet - det er ikke ret svært, men det alligevel en lille smule anerledes end det man kender fra Windows.
- Og glem nu ikke at der også findes mange absolut habile spil til Ubuntu!
- og en dualboot er noget forbandet bøvl, når alt kommer til alt. Det bør undgåes hvis det kan, og jeg synes ikke man bør prøve det allerede.
red: Noget kunne faktisk godt tyde på at vi her har med intet mindre end selveste skæbnen at gøre. Idag har Codeweavers - folkene bag en kommerciel udgave af Wine, nemlig besluttet sig for - ganske gratis, at give deres topprogrammer væk, nemlig CrossOver Pro og CrossOver Games.
Deres side er godt nok nede lige nu, grundet en sindssyg mængde trafik - men hvis du jævnligt hopper ind på http://www.codeweavers.com i løbet af dagen, burde det være muligt at få fat i.
Så skal vi nok være behjælpelige med at installere, når først de er hentet - det er ikke ret svært, men det alligevel en lille smule anerledes end det man kender fra Windows.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
Hvis du vil læse mere omkring wine og hvordan man bruger det; http://gaming.gwos.org/doku.php/wine:winestuff
-
- IRC nickname: sound
eitreach skrev:Hvilke spil drejer det sig om? Hvis du giver et par vigtige titler, kan jeg hurtigt fiske frem om det måtte være muligt.
tak for linket. dem fik jeg da lige hentet i en fart