Netværksdrev til Exaile

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Torben
IRC nickname: Torben

Netværksdrev til Exaile

Indlæg af Torben »

Hej ny, overbevist, Ubuntu bruger med spørgsmål: Jeg har et netværksdrev som alt min musik, billeder osv ligger på. Ubuntu kan sagtens finde drevet og jeg kan også vælge drevet som mit musik samlings sted i Exaile, problemet opstår når jeg lukker maskinen ned. Når jeg åbner maskinen igen næste gang har Exaile tilsyneladende "glemt" hvor det eksterne drev ligger. Jeg skal lige kigge på drevet under steder så fungerer Exaile igen. Hvordan får jeg Exaile til at huske mit netværksdrev, eller hvordan får jeg monteret netværksdrevet i Ubuntu permanent.
Til sidst en lille observation: Som ny her på boardet har jeg bemærket at der altid er inkarnerede teminal fans som altid lige skal kommentere at det er meget nemmere i Terminalen i stedet for den grafiske brugerflade, til det må jeg sige at det minder utroligt meget om en tilsvarende situation for ca 20 år siden da DOS blev afløst af Windows. Dengang var der også altid nogle inkarnerede DOS brugere (mig selv inclusive) der synes det var meget nemmere i DOS, end i denne unødvendige grafiske brugerflade der var på vej.... Og hvor vil jeg så hen med det? jo hvis vi gerne vil have så mange som muligt til at skifte fra Windows til Linux (og det er vel det der er meningen ikk?)så kræver det at det er let at gå til for nye brugere som muligt, og minder i daglig brug mest muligt om det man er vant til, ellers skifter man ikke. Så jeg vil sætte pris på hvis de ærede medlemmer af dette board, der svarer på mit spørgsmål, vil henvise til hvordan man løser problemet, ved at benytte den grafiske brugerflade fram for Teminalen. På forhånd tak.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværksdrev til Exaile

Indlæg af Christian.Arvai »

Torben skrev:Til sidst en lille observation: Som ny her på boardet har jeg bemærket at der altid er inkarnerede teminal fans som altid lige skal kommentere at det er meget nemmere i Terminalen i stedet for den grafiske brugerflade, til det må jeg sige at det minder utroligt meget om en tilsvarende situation for ca 20 år siden da DOS blev afløst af Windows. Dengang var der også altid nogle inkarnerede DOS brugere (mig selv inclusive) der synes det var meget nemmere i DOS, end i denne unødvendige grafiske brugerflade der var på vej.... Og hvor vil jeg så hen med det? jo hvis vi gerne vil have så mange som muligt til at skifte fra Windows til Linux (og det er vel det der er meningen ikk?)så kræver det at det er let at gå til for nye brugere som muligt, og minder i daglig brug mest muligt om det man er vant til, ellers skifter man ikke. Så jeg vil sætte pris på hvis de ærede medlemmer af dette board, der svarer på mit spørgsmål, vil henvise til hvordan man løser problemet, ved at benytte den grafiske brugerflade fram for Teminalen. På forhånd tak.

Hej og velkommen til forumet :)

Jeg er helt enig med dig og det er også et enme vi arbejder med i Redaktør-Team, som udgangspunkt mener jeg personligt også at den grafiske løsning skal bruges (hvis det er muligt !), og hvis
vi skal have flere til at bruge Ubuntu (og dette forum), er det klart en fordel at bruge den grafiske løsning, den kan de fleste mennesker forholde sig til, desuden ville det jo også være
rart at slippe af med myten om, at Ubuntu er en stor omgang "terminaltosseri", så: brug den grafiske løsning ved support (hvis det er muligt)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Nu er det så sådan at nogen ting endnu ikke kan klares via GUI.

En anden ting er at support ofte er mere præcis ved brug af terminalkommandoer, end en lang fortælling omkring hvor og hvilken knap etc. grundet upræcise sprog.

Det er jo ikke endegyldigt at et GUI er bedre end CLI, og jeg vil mene, at vi skal anvende det bedste fra begge verdener.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Torben skrev:Til sidst en lille observation: Som ny her på boardet har jeg bemærket at der altid er inkarnerede teminal fans som altid lige skal kommentere at det er meget nemmere i Terminalen i stedet for den grafiske brugerflade, til det må jeg sige at det minder utroligt meget om en tilsvarende situation for ca 20 år siden da DOS blev afløst af Windows. Dengang var der også altid nogle inkarnerede DOS brugere (mig selv inclusive) der synes det var meget nemmere i DOS, end i denne unødvendige grafiske brugerflade der var på vej.... Og hvor vil jeg så hen med det? jo hvis vi gerne vil have så mange som muligt til at skifte fra Windows til Linux (og det er vel det der er meningen ikk?)så kræver det at det er let at gå til for nye brugere som muligt, og minder i daglig brug mest muligt om det man er vant til, ellers skifter man ikke. Så jeg vil sætte pris på hvis de ærede medlemmer af dette board, der svarer på mit spørgsmål, vil henvise til hvordan man løser problemet, ved at benytte den grafiske brugerflade fram for Teminalen. På forhånd tak.

Kan sagtens forstå dig og GUI er da også "meget nemmere" for nybegyndere, men bare vent. Om et stykke tid vil du kun bruge terminalen.
- For lige at sætte fokus på dit spørgsmål så tror jeg det har noget at gøre med, at drevet skal mountes fra start af.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Torben

Indlæg af Torben »

Jeg tror også drevet skal monteres fra starten og der er da heller ingen problemer med at få forbindelse med drevet fra Ubuntu, men jeg skal altså lige omkring drever med musik via et bogmærke eller på anden vis før Exaile kan finde det.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Nu kan du jo selv afgøre, hvilken der er nemmest.

Du kan installere et program kaldes pysdm som du kan finde via Synaptic. System -> Administration - Synaptic pakkehåndtering. og søg efter pysdm.

Eller lave en genvej til terminalen Programmer -> Tilbehør - > Terminal (du kunne, som nogen gør, bruge Windows-tasten til noget fornuftigt nemlig genvejen)

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install pysdm

Efter installation finder du programmet under System -> Administration - Storage Device Manger.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
Casper Hansen

Torben skrev:Jeg tror også drevet skal monteres fra starten og der er da heller ingen problemer med at få forbindelse med drevet fra Ubuntu, men jeg skal altså lige omkring drever med musik via et bogmærke eller på anden vis før Exaile kan finde det.

At Ubuntu kan se drevet fra start betyder ikke altid at det er mountet. Fx da jeg lavede dual boot kunne Ubuntu godt se C-drevet, men jeg skulle mounte det før jeg kunne bruge det.
Billede

Torben

Indlæg af Torben »

Det hjælper desværre ikke med storage device manager, den kan tilsyneladende kun håndtere drev på selve maskinen. Jeg begynder at få en mistanke om det er mig der ikke fatter hvordan jeg skal få indtastet den rette sti til mit netværksdrev. jeg har et drev der sidder på en netværksadapter så stien skulle se ud som smb://media/disk 2/musik Der er mellemrum mellem disk og 2 er det et problem?
Casper Hansen

Torben skrev:Det hjælper desværre ikke med storage device manager, den kan tilsyneladende kun håndtere drev på selve maskinen. Jeg begynder at få en mistanke om det er mig der ikke fatter hvordan jeg skal få indtastet den rette sti til mit netværksdrev. jeg har et drev der sidder på en netværksadapter så stien skulle se ud som smb://media/disk 2/musik Der er mellemrum mellem disk og 2 er det et problem?

Hm måske. Prøv at rename den til disk-2 eller disk_2.
Billede

Torben

Indlæg af Torben »

Der er ikke noget der hjælper. Er der evt en anden media player der kan anbefales. Har prøvet Amarok som ser interessant ud men der kan jeg ikke finde ud af at henvise til mit netværksdrev.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Torben skrev:Hej ny, overbevist, Ubuntu bruger med spørgsmål: Jeg har et netværksdrev som alt min musik, billeder osv ligger på. Ubuntu kan sagtens finde drevet og jeg kan også vælge drevet som mit musik samlings sted i Exaile, problemet opstår når jeg lukker maskinen ned. Når jeg åbner maskinen igen næste gang har Exaile tilsyneladende "glemt" hvor det eksterne drev ligger. Jeg skal lige kigge på drevet under steder så fungerer Exaile igen. Hvordan får jeg Exaile til at huske mit netværksdrev, eller hvordan får jeg monteret netværksdrevet i Ubuntu permanent.

1: Er dit netværksdrev et Windows-Server drev? (Fremgår ikke af dit indlæg)

2: Når du kan finde, og bruge drevet ved at kigge under "Steder" og klikke på det, så det virker igen, så er der vist ikke noget galt med mountet af drevet?

For at få Exaile til at finde dit drev automatisk skal du åbne afspilleren, klikke på: Rediger>Samlingshåndtering

Her kan du klikke dig vej frem til hvilke mapper programmet skal huske.

Du kan også åbne Nautilus og klikke dit vej frem til drevet. Her kan du oprette en henvisning til mappen/drevet og kopiere denne ud på dit skrivebord.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Torben

Indlæg af Torben »

Det er et drev der via en netværksadapter sidder på min router så det hænger ikke på en windows maskine. Det er ikke noget problem at fortælle Exaile hvor samlingen er. Det der er galt er at jeg ikke kan få Ubuntu til automatisk at lave forbindelse til netværksdrevet når jeg tænder maskinen. Tilsyneladende kan man ikke montere et netværksdrev på samme måde som f. eks et USB drev monteret direkte til maskinen. Hvis jeg bruger pyneighborhood får jeg at vide at drevet ikke kan monteres hverken med cifs eller smb.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Torben skrev:Det er et drev der via en netværksadapter sidder på min router så det hænger ikke på en windows maskine. Det er ikke noget problem at fortælle Exaile hvor samlingen er. Det der er galt er at jeg ikke kan få Ubuntu til automatisk at lave forbindelse til netværksdrevet når jeg tænder maskinen. Tilsyneladende kan man ikke montere et netværksdrev på samme måde som f. eks et USB drev monteret direkte til maskinen. Hvis jeg bruger pyneighborhood får jeg at vide at drevet ikke kan monteres hverken med cifs eller smb.

Eneste mulighed jeg kan se er at lægge stien til dit drev ind i din FSTAB-fil.

sudo nano /etc/fstab

Her lægger du oplysningerne om drevet ind som allerede vist i filen, men vær forsigtig og start evt. med at tage backup af din /etc/fstab:

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.original
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Torben

Indlæg af Torben »

min fstab ser således ud:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hda1
UUID=45ef945c-2521-40f2-8e0f-279825d6b3f7 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/hda5
UUID=94af6b36-cfdf-411d-b5ac-fd08d384ebdc none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

Hvordan får jeg så lagt mit netværks drev ind?
Beklager hvis det er et dumt spørgsmål men jeg har altså kun brugt Linux (Ubuntu) en uges tid.
Torben

Indlæg af Torben »

Sjovt nok er der ingen problemer hvis jeg bruger rythmbox musikafspilleren, den er deværre bare utrolig dårlig til at opdatere musik samlingen.