You must be root?
-
- IRC nickname: rasmusberg
You must be root?
Hej
Jeg er helt ny med ubuntu og har følgende spørgsmål. Når jeg prøver at installere nogle drivere siger den "You must be root" hvordan bliver jeg root? har sat min bruger til at høre under gruppen "root". men det hjalp ikke.
Jeg forsøger at installere driver til mit 3 mobile bredbånd.
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ALL-i386-installer.run - hedder filen jeg kører...
MVH
Jeg er helt ny med ubuntu og har følgende spørgsmål. Når jeg prøver at installere nogle drivere siger den "You must be root" hvordan bliver jeg root? har sat min bruger til at høre under gruppen "root". men det hjalp ikke.
Jeg forsøger at installere driver til mit 3 mobile bredbånd.
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ALL-i386-installer.run - hedder filen jeg kører...
MVH
Rasmus Berg
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: You must be root?
hej
du skal skrive sudo før kommandoen, det giver dig superbrugerrettigheder.
du skal skrive sudo før kommandoen, det giver dig superbrugerrettigheder.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Hej,
Ubuntu er lavet sådan at du ikke arbejder som root. Derfor anmoder den dig om din adgangskode ved administrative handlinger.
Du skal afgive sudo foran.
Venligst korriger for stien til din fil i ovenstående.
Ubuntu er lavet sådan at du ikke arbejder som root. Derfor anmoder den dig om din adgangskode ved administrative handlinger.
Du skal afgive sudo foran.
Kode: Vælg alt
sudo vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ALL-i386-installer.run
Venligst korriger for stien til din fil i ovenstående.
-
kan det ikke laves om? jeg er vand til windows, jeg vil ikke skrive kommandoer. Jeg vil gerne have så jeg kan gøre hvad jeg vil uden at skulle skrive adgangskode og jeg vil gerne kunne ændre i ting (såsom her) uden at skulle skrive en kommando. Jeg vil gerne kunne gøre det med muse...
Rasmus Berg
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Det at du skal skrive din adgangskode hver gang du skal ændre på systemindstillinger, er kun med til at gøre dit system sikkert. Slår du det fra, vil alverdens hackere pludseligt have frit adgang til dit system, som de så kan ødelægge. Derfor er Windows så usikkert og fuld af virus som det er.
Hop på denne:
https://forge.betavine.net/frs/download ... 7_i386.deb
Den kan installeres grafisk. Bare dobbeltklik på filen når den er nede, og vælg installér.
red: Grundet mystiske kræfter af ukendt størrelse virker denne pakke ikke længere, så den bør ikke installeres.
Pah.
Hop på denne:
Den kan installeres grafisk. Bare dobbeltklik på filen når den er nede, og vælg installér.
red: Grundet mystiske kræfter af ukendt størrelse virker denne pakke ikke længere, så den bør ikke installeres.
Pah.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- IRC nickname: sound
rasmusberg skrev:kan det ikke laves om? jeg er vand til windows, jeg vil ikke skrive kommandoer. Jeg vil gerne have så jeg kan gøre hvad jeg vil uden at skulle skrive adgangskode og jeg vil gerne kunne ændre i ting (såsom her) uden at skulle skrive en kommando. Jeg vil gerne kunne gøre det med muse...
så må du sgu hellere smutte hen og give mr. gates dine surt tjænte sparepenge...
fordelen ved ubuntu er ... eller EN af fordelene er netop at virus, mallware osv ikke har root adgang og derfor ikke kan lave ballade for dig.
ubuntu er IKKE windows og fungerer derfor anderledes på en del punkter. dette er et af dem.
Når alt dette er sagt så vil jeg råde dig til at lege lidt med terminalen til at instalere ting osv. terminalen er et ydderst brugbart stykke værktøj og når man lærer at bruge den så kan man ikke leve uden.
Senest rettet af soundpartner 14. okt 2008, 17:18, rettet i alt 1 gang.
-
super - gode forklaringer og grunde. er endnu mere overbevidst om mit valg nu. tak for hjælpen
Rasmus Berg
-
eitreach skrev:Det at du skal skrive din adgangskode hver gang du skal ændre på systemindstillinger, er kun med til at gøre dit system sikkert. Slår du det fra, vil alverdens hackere pludseligt have frit adgang til dit system, som de så kan ødelægge. Derfor er Windows så usikkert og fuld af virus som det er.
Hop på denne:
den pakke fuckede så mit 3gmodem totalt op!!!
-
samme her - var lidt for hurtig med "tak"
programmet kan ikke starte når det er installeret
Rasmus Berg
-
rasmusberg skrev:samme her - var lidt for hurtig med "tak"
well jeg har haft et hyr med at få mit 3g modem op at køre og fik det op at køre ved en kombi af vodafon programmet og wvdial. i håbet om at den der deb virkede instalerede jeg den, men nu virker vodafon slet ikke og wvdial er også fucket up...
men jeg prøver lige lidt trylleri. giv mig en times tid.
-
super - hvordan fjerner jeg vodafone igen? kan ikke se det i tilføj/fjern programmer
Rasmus Berg
-
Hej,
Du kan afinstallere ved at finde denne pakke under Synaptic (System -> Administration -> Synaptic)
Du kan finde historik af dine installeringer under fil / historik.
Hvis du kender pakkenavnet kan du også via terminalen skrive
Du kan afinstallere ved at finde denne pakke under Synaptic (System -> Administration -> Synaptic)
Du kan finde historik af dine installeringer under fil / historik.
Hvis du kender pakkenavnet kan du også via terminalen skrive
Kode: Vælg alt
sudo apt-get purge 'dit pakkenavn'
-
-
- IRC nickname: eitreach
Programmet har altid virket, og virker stadig fint hos mig. Hvad er problemet?
"A Narn heavy cruiser?!"
-
efter jeg installerede det virkede det fint. kunne dog ikke komme på nettet men programmet fejlede som sådan intet. Så gik det koldt og da jeg prøvede at starte det igen fryser den ved startskærmen (hvor den loader...) og står stadig her... har prøvet at starte flere gange. har lige fjernet det igen.
Jeg har flere gange prøvet at geninstallere det og jeg har også prøvet et par ældre versioner. Samme sker ved disse tilfælde...
Jeg har flere gange prøvet at geninstallere det og jeg har også prøvet et par ældre versioner. Samme sker ved disse tilfælde...
Rasmus Berg