Hej alle,
Jeg kører 8.04 med compiz, awn osv. Jeg har lidt problemer med at opsætte 2 skærme, trods gentagende forsøg via guides.
Nå problemet er som følger;
1. På kontoret har jeg min primære arbejdsplads, med en 19" skærm
2. i stuen har jeg nr.2 skærm/tv.
MÅLET er at kunne se video i stuen, og bruge ubuntu som "jukebox" når vi har gæster.
PROBLEMET er at når jeg bruger [i]seperate x screen [i], så får jeg ganskevist et nyt skrivebord inde i stuen, men menuerne på skærm 1. bliver enormt sløve. Desuden kan jeg ikke få mit stue-tastatur til at fungere - hvad skyldes det?
Nå men jeg kan godt leve med, kun at ha´ det "samme" skrivebord begge steder, bare menuerne er normale, og jeg kan ha 2 forskellige opløsninger på skræmene - eller i det mindste skifte nemt mellem de to skærme.
Hvad kan jeg gøre??
2 skærme - 1 til mediacenter - LØST
-
- Geografisk sted: Horsens
2 skærme - 1 til mediacenter - LØST
Senest rettet af OleAndersen 5. okt 2009, 13:18, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: 2 skærme - 1 til mediacenter
...
Nå problemet er som følger;
1. På kontoret har jeg min primære arbejdsplads, med en 19" skærm
2. i stuen har jeg nr.2 skærm/tv.
MÅLET er at kunne se video i stuen, og bruge ubuntu som "jukebox" når vi har gæster.
...
Et video/tv-signal er et højfrekvens signal,og kan ikke uden hjælp bare lige puttes ind i et langt kabel for at nå en skærm i et andet rum.
(langt er mere end et par meter)
Du skal bruge en boks, som tager signalet fra dit dual-head grafikkorts VGA/HDMI udgang til en boks som muligvis skal konvertere signalet til noget andet som dit TV forstår (hvis den ikke forstår VGAske eller HDMIske signaler), og derudover skal der også med sikkerhed indsættes en højfrekvens forstærker med passende filtre før det kommer ind kablet som skal føres ind i stuen.
Om din langsomme menuer:
Det er et tegn på at det er din computer processors, som i software tegner billede på din skærm Ved at at bruge grafikkortets hardware vil det snildt gå indtil 50 gange hurtige (på begge skærme), så:
Bruger du restricted drivers?
Det vil sige: Er der drivers hakket af i programmet som du finder i System | Administration | Hardware Drivers?
Hvis nej, skal du hakket dem af. Bemærk at du skal genstarte computeren straks efter!
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags