Wine og virus

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
planet-reptile

Wine og virus

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Nu er Jeg igang med at installere en masse windows programmer på Ubuntu via Wine.
Mit spørgsmål er så, Kan det lade sig gøre at der kan komme virus/spyware på computeren når man bruger windows programmer? Kan der komme virus ind via. wine?
Hilsen Kim.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Wine og virus

Indlæg af Jarlen »

Du skal ikke regne med det. Jeg vil skyde på at det største sikkerhedshul i windows er internet explorer, så bare ikke at bruge det hjælper gevaldigt. Hvis du så skulle få pådraget dig en virus ville den ligge i dine windowsmapper i Wine, de vil altså stadig ikke have systemadgang på din maskine. Derudover er linux' system lavet så fundamentalt anderledes at en virus ikke vil kunne hoppe fra wine og længere ned i systemet. Bl.a. på grund af rettighederne i Linux, så nej. Det er generelt ikke noget du skal frygte :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej planet-reptile

jeg er jo ikke IT ekspert, men jeg har da brugt wine ret meget, og der er aldrig opstået problemer i den henseende, så jeg mener heller ikke at du skal bekymre dig om det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
planet-reptile

Hej.

Jeg er nødt til at anvende wine gecko for at bruge mit FTP program og også hvis Steam skal fungere.
Har det nogen indflydelse? Hvad kan der ske hvis en virus kommer ind? Stjæler den informationer osv. om mit brug?
Hilsen Kim.
Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Som tidligere nævnt så tror jeg ikke på at du vil kunne få virus igennem Wine. Hvis der skulle være en virus der af uvisse årsager skulle få øje på din computer ude på det store internet, og skulle denne virus være så heldig at komme ind på dit system, vil Linux ikke acceptere at lade denne virus køre. Du vil altså i værste faldende med en fil som du aktivt skal gå ind og køre med sudo, og aflevere dit administratorpassword til, bare for at...

nej. Bare nej. :-)
planet-reptile

Så du er helt sikker på at selvom Jeg er nødt til at bruge wine gecko (wine internet explorer) så er der ikke nogen risiko?
Hilsen Kim.
Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Ja, det er ikke noget du skal bekymre dig om. MEN, hvis din største anke er overvågning skal du også være opmærksom på hvad du har liggende af såkaldte cookies. Disse små tekstfiler er lavet til at huske ting som login, så du ikke skal indtaste dit brugernavn og password hver eneste gang du besøger en side (som ubuntudanmark.dk fx), men bliver ofte forsøgt udnyttet til overvågning eller til at målrette reklamer af forksellig art.
Disse cookies findes i næsten alle browsere, og har grundlæggende ikke noget meget windows vs. linux, eller med vira at gøre.
planet-reptile

Jeg startede også en tråd på ubuntuforums for et par dage siden. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=938421
Der ser det ud til at folk mener at virus er en meget stor mulighed.
Hilsen Kim.
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

planet-reptile skrev:Jeg startede også en tråd på ubuntuforums for et par dage siden. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=938421
Der ser det ud til at folk mener at virus er en meget stor mulighed.

Synes du det? Jeg kan ikke rigtig se nogen, der rigtig har grundlag for deres mening om virus og Wine. En Ubuntu dev siger, at hvis du har en ondsindet .exe-fil vil den højst sandsynligt ikke kunne fungere i Wine, ergo ikke skade.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Som jeg kan se det vil en virus skrevet til windows vel ikke være i strand til at gå dybere end til ~/.wine/drive_c..
Defor vil den, hvis den overhovedet kan køre i wine, ikke have adgang til andet end de programmer, du har installeret i wine.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Teknisk set har Wine adgang til dit rodfilsystem, med det drev Z: som bliver lavet som standard i Wine. Slå den fra, og så er der vist ikke det store at bekymre sig om.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Jeg

Indlæg af Jeg »

Det ville vel kræve at man skulle køre et windows program som root, før det kunne have adgang til filsystemet..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
planet-reptile

Nu har jeg fjernet Z drevet fra configure wine.
De eneste filer Jeg har liggende i wine er sådan set steam, FTP program og ordbog. Resten er der jo ikke rigtig brug for da Ubuntu har det meste.
Mit store spørgsmål er så, at hvis der kommer en virus ind i c drevet på wine, vil der så være mulighed for at min trafik fra mit FTP program og steam kan blive opfanget af virus? Jeg tænker på koder osv.

Men istedet for at spekulere i hvad der kan ske, så vil Jeg egentlig hellere have en konklussion på om det er muligt at der kan komme spyware/virus ind og opsnappe information om mit brug af programmer. Så behøves der nemlig ikke at blive fokuseret i de baner hvis det alligevel er utænkeligt eller ikke kan lade sig gøre.
Senest rettet af planet-reptile 7. okt 2008, 13:45, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kim.
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Jeg skrev:Det ville vel kræve at man skulle køre et windows program som root, før det kunne have adgang til filsystemet..

Flertallet af alle verdens computerbrugere logger ind som sysadmin.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Jeg

Indlæg af Jeg »

eitreach skrev:
Jeg skrev:Det ville vel kræve at man skulle køre et windows program som root, før det kunne have adgang til filsystemet..

Flertallet af alle verdens computerbrugere logger ind som sysadmin.

En stor del af styrken i Linux er vel at man ikke logger ind som root..