Anden linux distrubation

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
syntaxsmurf
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. nov 2006, 16:07
Geografisk sted: danmark

Anden linux distrubation

Indlæg af syntaxsmurf »

Var ikke sikker på hvor jeg skulle smide den her post.. Men hvis jeg overvejer at bruge OpenSuse eller mandrake..? Er de værd skiftet? skal nemlig formatere min computer så den skal fungere som Workstation/server

Evt Kubuntu.. kører det fuldstændig ligesom ubuntu med forskel af DTP miljø ændring, fx kan jeg bruge eazyubuntu til opsætning af mp3 support mm..

Derudover til ubuntu/kubuntu

Nogen da kender et alternativ til Windows WAMP Server? til ubuntu/kubuntu Jeg vil meget nødig selv sidde og opsætte apache, php, mysql, og phpmyadmin...
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Anden linux distrubation

Indlæg af Ormen »

syntaxsmurf skrev:Var ikke sikker på hvor jeg skulle smide den her post.. Men hvis jeg overvejer at bruge OpenSuse eller mandrake..? Er de værd skiftet? skal nemlig formatere min computer så den skal fungere som Workstation/server

Evt Kubuntu.. kører det fuldstændig ligesom ubuntu med forskel af DTP miljø ændring, fx kan jeg bruge eazyubuntu til opsætning af mp3 support mm..

Derudover til ubuntu/kubuntu

Nogen da kender et alternativ til Windows WAMP Server? til ubuntu/kubuntu Jeg vil meget nødig selv sidde og opsætte apache, php, mysql, og phpmyadmin...


Søger du en linux dist, der kan virke som WS og WAMP server samtidig? Så tror jeg ikke du kommer uden om at skulle opsætte det hele selv, men det kan vel også lade sig gøre? ;)
Ellers er der jo ikke andet for end at få dig en dedikeret server og så smide en server dist på. Jeg bruger selv SME server, og den har kørt perfekt (næsten)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Anden linux distrubation

Indlæg af spook »

Hvis du søger et linux-svar på WAMP (Windows, Apache, MySQL, PHP) så hedder det LAMP. Gæt selv hvad det står for.

Anyways, Ubuntu kan det hele. Hvis du i stedet vil lave en dedikeret server (og det vil jeg på det kraftigste anbefale) så snup SME server. Fra du booter på install-cd'en, til du har fungerende LAMP så går der ca. 15 minutter. Og herefter kører den bare. Alt kan styres via det geniale webinterface. Læs mere på http://www.smeserver.org

Du kan også via Synaptic el. Tilføj/Fjern smide Apache, MySQL og PHP på Ubuntu, og så selv rode med at få det til at spille sammen. Men desktop & server fra samme maskine er no go i min bog... En server skal være server, basta! (Og performer meget bedre hvis den ikke skal slæbe et GUI og en masse desktopprogrammer.
Billede
the slayer
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. jan 2007, 17:46

Anden linux distrubation

Indlæg af the slayer »

Jeg kan kun tilslutte mig redaktørens kommentar om SME. Jeg har haft brugt den som mail og fil server igennem ca 1 år. Der har aldrig været problemer, og alt det administrative, kan ordnes fra en fin webgui.

Men hvis man gerne vil lære en del om opsætning af lamp, har Ubuntu server, faktisk en mulighed for at installere en lamp server.
syntaxsmurf
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. nov 2006, 16:07
Geografisk sted: danmark

Anden linux distrubation

Indlæg af syntaxsmurf »

Okay tror muligvis det skal være sme.. Men den skal mest fungere som hjemmeserver eftersom jeg ikke har internet.. grunden til da da skal "WAMP" or what not.. op den er fordi jeg laver PHP hverdag relateret til min uddanelse og skal kunne lave det.. Men den skal mainly fungere som medie server.. men også klart som desktop, vil jo gerne kunne lege rundt i linux alligevel.. BTW regner med det blir Kubuntu Har brugt ubuntu i 1½ år nu.. og er virkelig begyndt at holde af KDE interface..

Men sådan nogen ting som Eeasy ubuntu virker det til kubuntu?
the slayer
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. jan 2007, 17:46

Anden linux distrubation

Indlæg af the slayer »

Hvis du bare skal lave lidt webudvikling, kunne du jo installere xamp på din lokale maskine?
syntaxsmurf
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. nov 2006, 16:07
Geografisk sted: danmark

Anden linux distrubation

Indlæg af syntaxsmurf »

Kan jo ikke installere xamp på linux.. ja det lægger på min bærbar (til rep cola i tasteturet.. havde den ikke godt af) Men vil gerne sidde på min linux og programmere bare for at gøre det :) vil havde en afveksling fra windows miljøet
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Anden linux distrubation

Indlæg af spook »

Hvis du vil have alt på samme maskine, så er Ubuntu den perfekte løsning :)

Start med denne guide: http://www.howtoforge.com/node/1388

Den giver dig en LAMP server bygget på Ubuntu Server. Den kan du så installere en desktop på bagefter:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-desktop


Så skulle du være kørende! Og du vil finde ud af at der er masser af værktøjer til at tampe kode i Linux 8)
Billede
syntaxsmurf
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. nov 2006, 16:07
Geografisk sted: danmark

Anden linux distrubation

Indlæg af syntaxsmurf »

Okay? well har spurgt om det før, angående at installere KDE på Ubuntu.. Fik råd til en simpel kode da installeret det.. Virket bare aldrig på min ubuntu på det tidspunkt
the slayer
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. jan 2007, 17:46

Anden linux distrubation

Indlæg af the slayer »

Øhh du kan altså godt installere xamp på ubuntu.
Tjek her http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html
syntaxsmurf
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. nov 2006, 16:07
Geografisk sted: danmark

Anden linux distrubation

Indlæg af syntaxsmurf »

Okay.. yes så vil jeg prøve det jeg vender nok tilbage inden så længe med flere spørgsmål