Spørgsmål til Ubuntu/OpenOffice

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
NuDii

Spørgsmål til Ubuntu/OpenOffice

Indlæg af NuDii »

Hej. Jeg overvejer kraftigt at gå over til ubuntu her når jeg skal købe en ny bærbar. Jeg har dog nogle spørgsmål jeg gerne vil have besvaret inden jeg begiver mig ud i det. Jeg er ny til linux/ubuntu så der kan godt komme nogle ”dumme” spørgsmål engang imellem.

Kort om mig: jeg er studerende ved Aalborg universitet.

OpenOffice:
1 ) Kan man åbne docx filer med OpenOffice? Gemme i docx?
2 ) Er der Excel og/eller powerpoint show med i OpenOffice? Kan disse arbejde sammen med formaterne i Microsoft Office 2007?
3 ) Er der dansk ordbog/retskrivning i OpenOffice?
Diverse:
4 ) Hvor svært er det at sætte trådløst netværk op i ubuntu? Her tænker jeg især gennem en VPN klient (Cisco VPN anvendes på min studie).
5 ) Kan 2 computere hvor en er med ubuntu og en med windows arbejde sammen? Her tænker jeg på deling af dokumenter på et fælles drev
6 ) Findes der programmer til at åbne PDF filer i ubuntu? Acrobat Reader?
7 ) Har nogle ældre programmer som kun understøttes i windows, er det muligt at jeg kan få disse til at køre i ubuntu?
8 ) Er der nogle problemer med at sætte en projektor til en computer med ubuntu?
9 ) Er der evt. noget jeg burde vide når jeg skifter over til ubuntu?

Mvh

NuDii
Casper Hansen

Re: Spørgsmål til Ubuntu/OpenOffice

Indlæg af Casper Hansen »

NuDii skrev:OpenOffice:
2 ) Er der Excel og/eller powerpoint show med i OpenOffice? Kan disse arbejde sammen med formaterne i Microsoft Office 2007?
Diverse:
4 ) Hvor svært er det at sætte trådløst netværk op i ubuntu? Her tænker jeg især gennem en VPN klient (Cisco VPN anvendes på min studie).
5 ) Kan 2 computere hvor en er med ubuntu og en med windows arbejde sammen? Her tænker jeg på deling af dokumenter på et fælles drev
7 ) Har nogle ældre programmer som kun understøttes i windows, er det muligt at jeg kan få disse til at køre i ubuntu?
8 ) Er der nogle problemer med at sætte en projektor til en computer med ubuntu?

Mvh

NuDii

Hej og velkommen!

1. Nej, men OOo 3.0 kan læse .docx-filer dog ikke gemme dem.
2. Ja Spreadsheet og Presentation.
3. Ja.
4. Pas.
5. Ja via Samba.
6. Ja det er pre-installeret i Ubuntu.
7. Hvilke? Måske i Wine.
8. Burde ikke være problem. Ligesom at sætte ekstern skærm til.
9. Ja: Linux er IKKE Windows :)

Håber du finder ud af det! Men hvad med at prøve OOo på din Windows maskine? :wink:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

NuDii skrev:Hej. Jeg overvejer kraftigt at gå over til ubuntu her når jeg skal købe en ny bærbar. Jeg har dog nogle spørgsmål jeg gerne vil have besvaret inden jeg begiver mig ud i det. Jeg er ny til linux/ubuntu så der kan godt komme nogle ”dumme” spørgsmål engang imellem.

Kort om mig: jeg er studerende ved Aalborg universitet.

OpenOffice:
Diverse:

Mvh

NuDii

de korte svar er:

OpenOffice:
1 ) Kan man åbne docx filer med OpenOffice? Gemme i docx? JA
2 ) Er der Excel og/eller powerpoint show med i OpenOffice? Kan disse arbejde sammen med formaterne i Microsoft Office 2007? JA
3 ) Er der dansk ordbog/retskrivning i OpenOffice? JA
Diverse:
4 ) Hvor svært er det at sætte trådløst netværk op i ubuntu? Her tænker jeg især gennem en VPN klient (Cisco VPN anvendes på min studie). Hvis du har trådløst netkort der virker så er det ikke svært
5 ) Kan 2 computere hvor en er med ubuntu og en med windows arbejde sammen? Her tænker jeg på deling af dokumenter på et fælles drev JA
6 ) Findes der programmer til at åbne PDF filer i ubuntu? Acrobat Reader? JA
7 ) Har nogle ældre programmer som kun understøttes i windows, er det muligt at jeg kan få disse til at køre i ubuntu? Ja de fleste ældre programmer kan køre i wine (jeg ville nok lige teste det først, men det meste virker fint)
8 ) Er der nogle problemer med at sætte en projektor til en computer med ubuntu? NEJ
9 ) Er der evt. noget jeg burde vide når jeg skifter over til ubuntu? Go for it
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Casper Hansen

soundpartner skrev:

de korte svar er:

OpenOffice:

Nej kan du ikke! Først i 3.0 og som jeg skrev kan man ikke gemme dem.
Billede

NuDii

Indlæg af NuDii »

kan man anvende Microsoft Office 2007 i ubuntu?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

NuDii skrev:kan man anvende Microsoft Office 2007 i ubuntu?

Nej
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Casper Hansen

Nej kan du ikke. Og jeg tror ikke engang en Wine løsning ville du. Men har du prøvet Open Office?
Billede

soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Casper Hansen skrev:
soundpartner skrev:

de korte svar er:

OpenOffice:

Nej kan du ikke! Først i 3.0 og som jeg skrev kan man ikke gemme dem.

sjovt... jeg er sikker på at jeg har åbnet og gemt en masse dokumenter fra office 2007, og gemt i samme format. men jeg kan se du har ret. de kan åbnes via følgende dog

http://maketecheasier.com/ubuntu-howto-open-docx-file-in-openoffice/2007/12/05
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Casper Hansen

soundpartner skrev:sjovt... jeg er sikker på at jeg har åbnet og gemt en masse dokumenter fra office 2007, og gemt i samme format. men jeg kan se du har ret. de kan åbnes via følgende dog

http://maketecheasier.com/ubuntu-howto-open-docx-file-in-openoffice/2007/12/05

Eller bare vente til OOo 3.0. Jeg studerer på Langkær Gymnasium og jeg har da overlevet skolens skifte til MS Office 2007. Lærerne smider en kopi af .doc og .docx. Hvis ikke så har jeg en undskyldning for ikke at lave afleveringer :wink:
Billede

NuDii

Indlæg af NuDii »

Casper Hansen skrev:

Nej kan du ikke. Og jeg tror ikke engang en Wine løsning ville du. Men har du prøvet Open Office?

er ved at hente det nu, for så at prøve det. det største problem jeg kan se pt er at vi i min gruppe på universitet skriver rapport i Microsoft Office 2007, og dermed gemmes filerne i docx format. Har det nogen indvirkning på opsætningen af dokumentet når man åbner et docx dokument i OpenOffice. Ændres opsætningen når en OpenOffice fil åbnes i Microsoft Office 2007?
Casper Hansen

NuDii skrev:
Casper Hansen skrev:

er ved at hente det nu, for så at prøve det. det største problem jeg kan se pt er at vi i min gruppe på universitet skriver rapport i Microsoft Office 2007, og dermed gemmes filerne i docx format. Har det nogen indvirkning på opsætningen af dokumentet når man åbner et docx dokument i OpenOffice. Ændres opsætningen når en OpenOffice fil åbnes i Microsoft Office 2007?

Bed dem om at gemme i .doc! Det kan man sagtens og det er smertefrit. Tænk, at det ikke er alle der har MS Office 07. Selv dem, som har MS Office 03 har problemer.
- Når 3.0 vil der ikke være nogen opsætningsændringer når du åbner et .docx.
Billede

NuDii

Indlæg af NuDii »

Casper Hansen skrev:Bed dem om at gemme i .doc! Det kan man sagtens og det er smertefrit. Tænk, at det ikke er alle der har MS Office 07. Selv dem, som har MS Office 03 har problemer.
- Når 3.0 vil der ikke være nogen opsætningsændringer når du åbner et .docx.

problemet med dette er at opsætningen i dokumentet ændres fra docx til doc. billeder flytter rundt og tekst står ikke rigtigt etc. ikke verdens største problem, men stadig noget der bliver irriterende i det lange løb. endte med at vi installerede Microsoft Office 2007 på alle computerne for at slippe for dette problem.
Senest rettet af NuDii 28. sep 2008, 22:55, rettet i alt 1 gang.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Du kan eventuelt også installere din windows i Virtualbox og afvikle Ubuntu og Windows samtidigt.

Herefter kan du installerede dine programmer til Windows i denne og du starter din virtuelle box op efter behov.

Virtualbox findes i pakkehåndteringen.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
utopia
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af utopia »

@ NuDii
Database filer "mdb" er ikke lige til at bruge i OpenOffice. Man kan læse tabellerne i "MDB Viewer", men det er ikke muligt at konvertere eller redigere selve databasen.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Casper Hansen skrev:

- Når 3.0 vil der ikke være nogen opsætningsændringer når du åbner et .docx.[/quote]

Det er der i 3.0 RC1. Den styrer ikke helt billeder og tekst. Giver samme fejl, som at gemme fra .docx til .doc filer.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10