Kantastisk skrev:tak for den info.
jeg kan godt se, at det koster ram, men med ram-priserne i dag... jeg har 4gb i maskinen og yderligere 4 på mit skrivebord, som ikke vil op på 800mhz. hvor er min extension??
jeg har en IBM T61 - og der kan jeg desværre ikke sætte mere ram i - med mindre jeg investerer i helt nye ramklodser far bunden af - og det bliver DYRT.
Det er netop ovenstående tankegang der har velsignet en hel masse windowsbrugere, med et styresystem der nægter at arbejde bare tilnærmelsesvist fornuftigt med mindre en 2 Gb RAM.
Til de frihedgrader, som er nævnt på gnu.org (
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.da.html) burde der være en ekstra frihed.
Friheden til at køre programmet til ethvert formål (frihed 0).
Friheden til at studere, hvordan programmet virker og forandre det til dine behov (frihed 1). Adgang til program-koden er en betingelse for dette.
Friheden til at redistribuere kopier, så du kan hjælpe din nabo (frihed 2).
Friheden til at forbedre et program og udgive dine forbedringer til offentligheden, så hele samfundet har gavn af det (frihed 3). Adgang til program-koden er en betingelse for dette.
Friheden til selv at vælge hvornår din hardware skal opgraderes (frihed 4)Som det er lige nu smider mange virksomheder fuldt brugbart og funktionelt udstyr ud - fordi Vista ikke vil bruge det. Det er en beslutning der er blevet truffet i USA og ikke af fornuft eller økonolgiske grunde - det er ren og skær grådighed.
Det er ikke dig jeg harcellerer mod, men den holdning der ligger bag. Det er producenternes og programmørernes holdning - ikke fornuft, hensyn til miløet eller økonomi. Det er en total lose lose situation.