gnome vs. kde

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.

Bruger du GNOME eller KDE?

Afstemning sluttede 31. aug 2008, 09:17

GNOME
25
96%
KDE
1
4%

Afgivne stemmer: 26

Rulfe
Geografisk sted: Kolding

gnome vs. kde

Indlæg af Rulfe »

jeg har forgæves forsøgt at finde en tråd om Gnome vs. KDE.

Jeg har siddet og tænkt på hvad forskellen egentlig ligger i. Jeg kan forstå at det for nogen nærmest er en religion. Jeg bruger selv Gnome, men nogle få programmer fra KDE.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I andre mener - specielt dem der har prøvet begge dele ;-)
Senest rettet af Rulfe 1. aug 2008, 09:17, rettet i alt 1 gang.
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: gnome vs. kde

Indlæg af thj01 »

KDE er en anelse tungere end GNOME, men ikke noget der betyder noget på moderne maskiner.

Min "hurtige" forskel om de to er at KDE er mere rundt og blødt end GNOME er.

KDE er mer efuld af gimmicks hvor GNOME er mere lige på og hårdt.

Jeg er en inkarneret GNOME bruger.

For mig er et væsentligt kriterie for at bruge GNOME, at Ubuntu er født med det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

KDE 3.5x er faktisk ikke tungere end Gnome 2.2x, synes jeg. Jeg oplevede endda på mine forældres gamle maskine at den var hurtigere. Når det så er sagt, så er KDE 4.x hurtigere end Gnome.

KDE har flere muligheder for indstilling end Gnome, og er på mange måder mere fleksibel, mens Gnome istedet prøver at gøre tingene så godt som muligt for de fleste, uden at skulle ud i den slags bizarheder.

- og som med det meste andet Linux-værk, er der en forskellig filosofi og tilgang til de to, fra en udviklers synspunkt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Rulfe
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Rulfe »

Er der egnetlig mulighed for at lave en installation, der gør at man kan skifte frem og tilbage mellem KDE og GNOME?
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

For mig er det også GNOME som er det foretrukne environment når vi taler desktop. Det er vel fordi det er det første jeg overhovedet prøvede, og så er det lige som hængt ved. Jeg kan godt lide det enkle, let overskuelige look & feel GNOME er skabt med. Alle de fancy effekter i KDE er ikke lige mig. Der er for meget WinXP over KDE efter min smag.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
eitreach

Indlæg af eitreach »

Rulfe skrev:Er der egnetlig mulighed for at lave en installation, der gør at man kan skifte frem og tilbage mellem KDE og GNOME?

Du kan installere alle de window managers du har lyst til. Det er bare at finde kde i Synaptic.
"A Narn heavy cruiser?!"

thj01

Indlæg af thj01 »

Her er en guide til at installere kde

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=74

og der er også advarsler med.!

Kører LTS udgaverne.

forza

Indlæg af forza »

Jeg startede med Gnome men skiftede senere til KDE. Jeg kan godt lide at KDE byder på meget "eyecandy" lige fra installation. Kubuntu er født med KDE og Ubuntu er født med Gnome. Det er vel en smags sag om man kan li' den ene eller den anden, men KDE var den som jeg syntes havde den bedste grafiske brugerflade.
Forza
thj01

Indlæg af thj01 »

men KDE var den som jeg syntes havde den bedste grafiske brugerflade.

...... og Linus Thorvalds er vist enig med dig

Kører LTS udgaverne.

andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af andsen »

Gnome er en sikker vinder for mig. Jeg har leget lidt med Kubuntu KDE 4.1 og jeg må sige, at jeg løb skrigende væk. Jeg synes KDE (ikke kun 4.1!) er for plastikagtig og måske ligger der en smule Winblows Fista mentalitet over designet. Gnome tiltrækker mig ikke pga. Mac-looket, som mange hurtigt stempler det for at have, men for overskueligheden. Indstillinger er nemme at komme til og menuerne kan rettes til på få sekunder.

Det synes jeg derimod ikke er sagen med KDE. Instillinger tager lang tid at finde frem og det hele virker bare for uoverskueligt. Xfce, derimod er det bedste alternativ til Gnome, hvis ens gamle pc er - ja, for gammel :-)

(Jeg har dog lidt problemer med at sætte compiz op i Xfce - PB til mig, hvis I kan hjælpe)

Once a Gnome, always a Gnome!
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
forza

Indlæg af forza »

Jeg syntes KDE er ganske overskuelig. jeg kan godt li' den måde system indstillingerne er stillet op på. Det er lidt i stil med windows kontrolpanel. Jeg var dog ikke så glad for K menu, men i KDE 4.1 syntes jeg den er kraftigt forbedret.

Gnome i ubuntu syntes jeg var noget primitiv/simpelt lige ude af æsken. Ubuntu kunne være bedre tjent med en gnome med lidt grafisk pep lige ude af æsken. Når det er sagt syntes jeg canonical også kunne gøre mere ud af KDE, end de gør. Hvis man ser på hvad f.eks. openSUSE gør ud af KDE og hvad Kubuntu gør ud af KDE, så halter Kubuntu. Jeg tror at mange KDE brugere går til SUSE istedet for Kubuntu. Overvejer selv at skifte hvis intrepid Kubuntu KDE er for lang bagud i forhold til SUSE.
Forza
thj01

Indlæg af thj01 »

Hvis man ser på hvad f.eks. openSUSE gør ud af KDE og hvad Kubuntu gør ud af KDE, så halter Kubuntu. Jeg tror at mange KDE brugere går til SUSE istedet for Kubuntu. Overvejer selv at skifte hvis intrepid Kubuntu KDE er for lang bagud i forhold til SUSE.

Der er jeg MEGET enig med dig. Novel har valgt at lægge deres udvikling på KDE desktoppen - og DERFOR er den så flot / integreret. (OPEN)SUSE har en vanvittig flot desktop og den virker utrolig strømlinet (men jeg synes personligt den er for plastik agtig / blød / rund).

Netop derfor er GNOME bedst til ubuntu - fordi det er der hvor udviklingen ligger. Kubuntu vil altid være en underordnet distribution.

Kører LTS udgaverne.

eitreach

Indlæg af eitreach »

Hvis man kigger på en Gnome-installation som ikke er fra Ubuntu, så kan man nemt se det thj01 siger. Prøv f.eks. at installere Debian, og se hvordan alting virker mindre strømlinet og gennemført dér.
"A Narn heavy cruiser?!"

forza

Indlæg af forza »

Prøv lige at gå ind på

http://www.kubuntu.dk

og klik på Download.

Totalt til grin!

Edit: Det er da mangel på vedligeholdelse/opdatering så det batter. Den ansvarlige skulle ha et los i røven...
Forza
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

http://www.linuxin.dk/node/9231
- Du kan tage et kig på denne tråd:)

Jeg har ikke brugt KDE overhovedet kun da jeg prøvede at installere PCLinuxOS 2007 og jeg må sige, at det kræver lidt tilvænning ligesom med alt andet nyt. Og ja jeg bruger GNOME:P
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst