Hej alle
Jeg vil opdatere bios på en dell computer. For ikke-windowsbrugere kan man downloade en biosinstaller exe-fil, som kan åbnes med en dos bootdiskette.
Nu har jeg intet diskettedrev, men jeg går ud fra, at jeg kan anvende en cd (?)
Hvor finder jeg en god dos-boot-cd? Har prøvet at google lidt, men synes, det er lidt uoverskueligt.
Håber I kan hjælpe mig .
PS. Jeg vil gerne kunne kopiere exefilen over på boot-cd'en.
DOS boot cd?
-
- Geografisk sted: Valby
DOS boot cd?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
-
Re: DOS boot cd?
Jeg synes siden ser lidt skummel ud . Men måske er det bare mig som er lidt paranoid...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Inden du begiver dig ud i det eventyr er der nogle ting du skal vide:
.EXE-filen som skal bruge den .BIN-fil som indeholder den nye BIOS "FORVENTER" at finde en enhed på floppy-controlleren, derfor vil det være letsindigt at lave en dos-boot-cd. Sker der fejl under opdateringen af din BIOS kan du godt kysse det bundkort farvel, eller tvinge mulvarpen op så du kan købe et andet, eller indsende maskinen for at få en ny BIOS installeret af professionelle. Nu skriver du intet om hvilke specs din maskine har. Er det et MSI bundkort som ligger i maskinen kan denne opdateres via nettet gennem en browser, hvilket fungerer ganske udemærket. Men vær sikker på at du ved hvad du laver, ellers er det bye-bye mobo
.EXE-filen som skal bruge den .BIN-fil som indeholder den nye BIOS "FORVENTER" at finde en enhed på floppy-controlleren, derfor vil det være letsindigt at lave en dos-boot-cd. Sker der fejl under opdateringen af din BIOS kan du godt kysse det bundkort farvel, eller tvinge mulvarpen op så du kan købe et andet, eller indsende maskinen for at få en ny BIOS installeret af professionelle. Nu skriver du intet om hvilke specs din maskine har. Er det et MSI bundkort som ligger i maskinen kan denne opdateres via nettet gennem en browser, hvilket fungerer ganske udemærket. Men vær sikker på at du ved hvad du laver, ellers er det bye-bye mobo
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Mener at jeg selv har brugt et USB-floppy drev til lignende, uden problemer. Måske det ville lette processen at bruge floppy i stedet?
De fleste flash utils, skriver en backup tilbage til floppy før den endelige opdatering, eller du har muligheden til at tage backup før opdateringen. Det er en god ide at tage en backup, og det kan kun gøres på en floppy som kun indeholder det mest nødvendige, pga. pladsmangel. Derfor skal du bruge en minimal boot floppy, som du kan finde på bootdisk.com. Du kan jo ikke skrive tilbage til en boot-CD.
... alternativt kan en boot-USB stick bruges, men har ikke selv prøvet det. Tror det kan være en buggy proces, alt efter hvilket mærke sticken har.
Bootdisk.com har jeg brugt de sidste mange mange år, intet skummelt ved dem.
/FAF
De fleste flash utils, skriver en backup tilbage til floppy før den endelige opdatering, eller du har muligheden til at tage backup før opdateringen. Det er en god ide at tage en backup, og det kan kun gøres på en floppy som kun indeholder det mest nødvendige, pga. pladsmangel. Derfor skal du bruge en minimal boot floppy, som du kan finde på bootdisk.com. Du kan jo ikke skrive tilbage til en boot-CD.
... alternativt kan en boot-USB stick bruges, men har ikke selv prøvet det. Tror det kan være en buggy proces, alt efter hvilket mærke sticken har.
Bootdisk.com har jeg brugt de sidste mange mange år, intet skummelt ved dem.
/FAF
-
- Geografisk sted: Fredericia
i gamle dage kunne man få nero til at brænde en cd, med en diskette boot partition på.
Det burde kunne lade sig gøre at lave det samme bare med free-dos http://www.freedos.org/
Det burde kunne lade sig gøre at lave det samme bare med free-dos http://www.freedos.org/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
Okay. Tror bare jeg dropper det... indtil videre. Tak for de mange svar. De har afskrækket mig fra at eksperimentere med bios'en. Det er nemlig ikke min egen computer
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
http://www.bootdisk.com/ er en fin side den har jeg brugt rigtig mange gange, dens design og brug af copyrighted Doom grafik kan nok forklars med at den har eksisteret siden engang i 90'erne
Det findes faktisk et værktøj i linux til at opdatere bios med, men det frarådes at man benytter dem på bærbar maskiner da ders EC ikke er godt nok dokumenteret.
Programmet heder flashrom.
Sider din BIOS i en socket kan jeg nok godt lokkes til at sende en chip med en opdateret bios på.
Det findes faktisk et værktøj i linux til at opdatere bios med, men det frarådes at man benytter dem på bærbar maskiner da ders EC ikke er godt nok dokumenteret.
Programmet heder flashrom.
Sider din BIOS i en socket kan jeg nok godt lokkes til at sende en chip med en opdateret bios på.
Hej.Jeg mener at have hørt et eller andet om at Linux ikke bruger bios til andet end at se opstart os.Jeg mener at have læst at det er unødvendigt at opdatere bios da linux ikke bruger bios når der er startet op på samme måde som Windows,der bruger bios som en del af det samlede os.Ret mig venligst men på en pæn måde hvis jeg tager fejl.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
zerben skrev:Hej.Jeg mener at have hørt et eller andet om at Linux ikke bruger bios til andet end at se opstart os.Jeg mener at have læst at det er unødvendigt at opdatere bios da linux ikke bruger bios når der er startet op på samme måde som Windows,der bruger bios som en del af det samlede os.Ret mig venligst men på en pæn måde hvis jeg tager fejl.
Det er lidt omvendt, det er BIOS som finder start op OS, og det kan så være Linux. For så vidt muligt undgår Linux at bruge BIOS'en, er der dog nogle ting som relatere til BIOS softwaret som er nødvendige, som ACPI. Men det behøves ikke nødvendigvis at være implementeret i form at BIOS (kan være EFI, Coreboot, OpenFirmware m.m.).
Så en dårlig bios kan stadig have stor inflydelse på om maskinen vil starte linux eller ej, men de flest indstillinger i bios'en er irrelevante så snart linux er starte.
Linus skrev:we don't need no stinking BIOS...