Nogle begynderspørgsmål

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
cykelsmed
IRC nickname: 3cltt5y

Nogle begynderspørgsmål

Indlæg af cykelsmed »

Hej derude,

Jeg har i de forløbne dage sat Microsoft på porten og installeret Ubunto på både min arb.station og min bærbare. Det har været en stor fornøjelse - og jeg er meget tilfreds med brugerfladen og ikke mindst stabiliteten. Al min hardware - uden undtagelse - fungerede lige efter installation fra cd'en - der skulle bare hentes 3.partsdrivere til mit Nvidia grafikkort. Lækkert! Det skulle jeg have gjort for længe siden! Men det tager mig stadig meget tid at gøre det ene og det andet - og jeg har tilbragt mange timer med at læse andres vejledninger - og klippe-klistre kommandoer ind i terminalen.

Følgende spørgsmål står tilbage - monstro nogen kan hjælpe mig?

- Jeg er klar over, at Virus og spyware er et langt mindre problem med linux. Men kan jeg dermed glemme alt om browsersikkerhed - og undlade at installere antivirus etc.? Jeg kan se, at der(naturligivs) findes forskellige bud på linux antivirus - men hvad er nødvendigt?

- Min lyd er finfin - men jeg kan kun anvende een kanal ad gangen. Hvis jeg f.eks. hører mp3 - og software-telefonen ringer - så må jeg lukke mediespilleren ned før lyden fungerer i telefonen. Det ser dog ud til at funger alligevel e i enkelte sammenhænge - f.eks. når jeg afspiller browserbaserede medier - så kan jeg godt få lyd fra andre programmer. Mangler jeg en dims? I lydstyrkekontrol har jeg også kun een skyder.

- Efterhånden som systemet tager form med de pakker og tilpasninger jeg nu ønsker - hvad er så måden at gemme/ backup'e systemet? Eller hvis jeg vil sætte en Ubunto op på en anden maskine. Kan jeg mon genere et gigantisk script som installerer alle de pakker jeg foretrækker etc.? Eller skal jeg ud i at.. øhhh compile min egen distribuation (det er stadig et lidt mystisk ord for mig på linje med kold fussion og beaming..).

- Mine data - musik, film, dokumenter osv. ligger i øjebilkket på NTFS-drev. Dem kan jeg tilgå men umiddelbart ikke ændre i - via Ubuntu. Da jeg regner med at forblive hjemme-ubuntu-bruger og fravælger Windows, vil det måske være smartere at have sine data på et andet filsystem - evt. Linux eget ..? Herhjemme skal det bruges på Ubuntu - men jeg vil jo gerne kunne dele det med windows-venner osv. Hvad kan anbefales som datalagrings-filsystem til den store disk med film og lydfiler en mass?

Jeg har en RAID-controller på bundkortet (Nforce4) som jeg til windows brugte til 2x raptor-diske i Raid0 som systemdisk - dejligt hurtigt. Da jeg installerede Ubuntu valgte jeg efter lidt research at fravælge hardware-raid - det er for besværligt- men måske overveje et softwareraid i stedet for. Så jeg har disablet controlleren på bundkortet - og kører nu de to raptordiske seperat - med hele Ubuntu på den ene. Den anden er tom. Kan jeg stadig nå at software-raid0'e min systemdisk nu med den tidligere "søsterdisk"?

- På min gamle Windows-maskine ioplevede jeg det ubehagelige at jeg mistede rettigheder over hele mapper af filer i min dokumentmappe. Når jeg prøvede at flytte, slette eller lign. blev det nægtet da ejerskabet til filerne ikke var mit. Meget ubehageligt - en slags hijacking? Til min store overraskelse er det fortsat sådan når jeg tilgår samme data fra Linux. Hvad er der galt - og hvordan tilbageeropbrer jeg ejerskabet til mine egne filer?

Mvh Adam
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Nogle begynderspørgsmål

Indlæg af Pihl »

cykelsmed skrev:Hej derude,

Jeg har i de forløbne dage sat Microsoft på porten og installeret Ubunto på både min arb.station og min bærbare. Det har været en stor fornøjelse - og jeg er meget tilfreds med brugerfladen og ikke mindst stabiliteten. Al min hardware - uden undtagelse - fungerede lige efter installation fra cd'en - der skulle bare hentes 3.partsdrivere til mit Nvidia grafikkort. Lækkert! Det skulle jeg have gjort for længe siden! Men det tager mig stadig meget tid at gøre det ene og det andet - og jeg har tilbragt mange timer med at læse andres vejledninger - og klippe-klistre kommandoer ind i terminalen.

Følgende spørgsmål står tilbage - monstro nogen kan hjælpe mig?

Hej der - og velkommen til.

Det er fedt, at du har haft en så forholdsvis nem start på det, og har kunne tage fat på glæderne næsten med det samme. Bare vent, inden længe nyder du ikke rigtigt tingene i Ubuntu længere, men tager det hele for givet, og først opdager det fede ved systemet, når du kommer tilbage til et andet system ;)

Jeg kan svare på nogle af de dine spørgsmål, men de andre kan jeg kun svare halvt på, og vil derfor helt undlade. Så kan nogen andre tage over, hvor jeg slap :)

cykelsmed skrev: - Jeg er klar over, at Virus og spyware er et langt mindre problem med linux. Men kan jeg dermed glemme alt om browsersikkerhed - og undlade at installere antivirus etc.? Jeg kan se, at der(naturligivs) findes forskellige bud på linux antivirus - men hvad er nødvendigt?

Nej, det er ikke nødvendigt, som det er nu. Ubuntu (og Linux arkitekturen) ER mere sikker end Windows, men virus og andet malware prøver efterhånden mere på at fuppe mennesker end at fuppe maskiner. Og selvom malware ikke kan installere sig automatisk på dit system (hvis du ikke er logget ind som root), så kan det godt fuppe dig til at installere noget.

Når det er sagt, så FINDES der ikke virus, som kan leve på Linux systemer. Endnu. Så derfor er du sikker. Og et skøn på den samlede Linux markedsandel ligger på et sted mellem 0,4% og 0,5% (et skøn lavet af flere eksperter), så der er derfor ikke noget marked for en virusmager på Linux-desktoppen endnu. Vi skal formentlig op på mindst 2% og sikkert også 5%, før vi så småt ser malware til Linux (baseret på en sammenligning med Mac's markedsandele).

cykelsmed skrev:- Min lyd er finfin - men jeg kan kun anvende een kanal ad gangen. Hvis jeg f.eks. hører mp3 - og software-telefonen ringer - så må jeg lukke mediespilleren ned før lyden fungerer i telefonen. Det ser dog ud til at funger alligevel e i enkelte sammenhænge - f.eks. når jeg afspiller browserbaserede medier - så kan jeg godt få lyd fra andre programmer. Mangler jeg en dims? I lydstyrkekontrol har jeg også kun een skyder.

Det er en bug i 8.04, som skyldes den nye lydserver, Pulseaudio. Bliver forhåbentligt fikset inden 8.10 eller senest ved dét release.

cykelsmed skrev: - Efterhånden som systemet tager form med de pakker og tilpasninger jeg nu ønsker - hvad er så måden at gemme/ backup'e systemet? Eller hvis jeg vil sætte en Ubunto op på en anden maskine. Kan jeg mon genere et gigantisk script som installerer alle de pakker jeg foretrækker etc.? Eller skal jeg ud i at.. øhhh compile min egen distribuation (det er stadig et lidt mystisk ord for mig på linje med kold fussion og beaming..).

Personligt kører jeg en daglig backup-rutine, hvor mit system og home mappe backes up over til en anden computer (server) via programmet Simple Backup (sbackup)(tryk på linket for at installere fra Synaptic). Via det tilhørende program Simple Restore kan jeg restore system og filer.

Du kan også nøjes med at tage backup af de pakker, du har installeret. Det kan du gøre via programmet APTonCD (aptoncd). Med APTonCD kan du: http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/04/ ... kages.html

Du kan også bare tage en kopi af pakkerne fra /var/cache/apt/archives og kopier over til samme placering på en anden Ubuntu installation. Så slipper du for i det mindste at skulle downloade det hele forfra. ;)

cykelsmed skrev: - Mine data - musik, film, dokumenter osv. ligger i øjebilkket på NTFS-drev. Dem kan jeg tilgå men umiddelbart ikke ændre i - via Ubuntu. Da jeg regner med at forblive hjemme-ubuntu-bruger og fravælger Windows, vil det måske være smartere at have sine data på et andet filsystem - evt. Linux eget ..? Herhjemme skal det bruges på Ubuntu - men jeg vil jo gerne kunne dele det med windows-venner osv. Hvad kan anbefales som datalagrings-filsystem til den store disk med film og lydfiler en mass?

Hm, nu er det ved at være et godt stykke tiden siden, jeg sidst havde en NTFS-disk her i huset, men så vidt jeg ved, så burde du som standard have skrive-adgang til NTFS-drev. Prøv at checke om du har NTFS-3G installeret. Ellers prøv at installere [apt]ntfs-config[apt], som måske giver dig de konfigurationsmuligheder, du har brug for.

cykelsmed skrev:Jeg har en RAID-controller på bundkortet (Nforce4) som jeg til windows brugte til 2x raptor-diske i Raid0 som systemdisk - dejligt hurtigt. Da jeg installerede Ubuntu valgte jeg efter lidt research at fravælge hardware-raid - det er for besværligt- men måske overveje et softwareraid i stedet for. Så jeg har disablet controlleren på bundkortet - og kører nu de to raptordiske seperat - med hele Ubuntu på den ene. Den anden er tom. Kan jeg stadig nå at software-raid0'e min systemdisk nu med den tidligere "søsterdisk"?

- På min gamle Windows-maskine ioplevede jeg det ubehagelige at jeg mistede rettigheder over hele mapper af filer i min dokumentmappe. Når jeg prøvede at flytte, slette eller lign. blev det nægtet da ejerskabet til filerne ikke var mit. Meget ubehageligt - en slags hijacking? Til min store overraskelse er det fortsat sådan når jeg tilgår samme data fra Linux. Hvad er der galt - og hvordan tilbageeropbrer jeg ejerskabet til mine egne filer?

De to vil jeg overlade til nogen andre ;)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

cykelsmed skrev: - På min gamle Windows-maskine ioplevede jeg det ubehagelige at jeg mistede rettigheder over hele mapper af filer i min dokumentmappe. Når jeg prøvede at flytte, slette eller lign. blev det nægtet da ejerskabet til filerne ikke var mit. Meget ubehageligt - en slags hijacking? Til min store overraskelse er det fortsat sådan når jeg tilgår samme data fra Linux. Hvad er der galt - og hvordan tilbageeropbrer jeg ejerskabet til mine egne filer?

Mvh Adam

Prøv at højreklikke på mappen og gå ind i egenskaber/rettigheder for at se, hvem der har rettighederne til mappen og evt ændre dem der.

Hjælper det ikke så skriv, hvad der står herind eller prøv at se i denne tråd ang ændring af rettigheder viewtopic.php?f=11&t=1648

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

for en mere uddybende forklaring kan du kigge her

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=63

det er kommandoen chown du skal kigge på.

husk at skrive sudo foran, så du gør det som superbruger.

er blevet fixet i guiden
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."