Stofanet Netbio - virker ikke under Linux og Mac!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Stofanet Netbio - virker ikke under Linux og Mac!

Indlæg af Wikzo »

Jeg fik for nyligt et brev ind ad døren omkring en ny filmservice, Telia snart vil udbyde. For et månedsabonnement kan man streame film over nettet, og jeg er så 'heldig' at kunne prøve det gratis indtil oktober, fordi vi har skiftet Internetabonnement inden for de seneste tre måneder.

Men ak og ve, selvfølgelig virker det ikke på andet en Windows-maskiner! En FAQ afslører følgende (læs det, jeg har highlightet med fed skrift):

*
Ofte stillede spørgsmål
* Sådan kommer du i gang
Sådan kommer du til, at se en masse gode film på computeren.

Trin 1:
Du skal have en StofaNet adgang. Hvis du ikke har StofaNet endnu, så kan du bestille det her
Trin 2:
Du finder den film du gerne vil se. Brug søgemulighederne yderst til venstre på siden eller klik simpelthen bare på det cover for den film du vil se.
Trin 3:
På filmens informationsside er der en log ind knap. Klik på den og følg anvisningerne for login (du skal blot bruge dit normale StofaNet signon ID og adgangskode).
Trin 4:
Du er nu logget på og kan se den valgte film (og alle de andre) i din Windows Media Player.

Har du problemer eller spørgsmål så kontakt os her
* Hvordan logger man ind?
Det er nemt, at komme i gang med, at se en masse fede film på pc'en. Du skal blot logge ind med dit StofaNet signon ID (som brugernavn) og Signon adgangskode (som kodeord). Det er præcist samme login som du bruger på "Mine sider" på stofa.dk. Hvis du har glemt dit signon ID og adgangskode, så fremgår de af den StofaNet abonnementsaftale, som du har fået i forbindelse med din StofaNet oprettelse. Du kan kun logge ind, såfremt du fysisk er koblet på internettet via en StofaNet forbindelse. Har du problemer kan du kontakte os her.
* Hvem kan få NetBio?
For at se filmen streamet i sin fulde længde skal du udover et StofaNet abonnement have et NetBio abonnement. En række StofaNet abonnementer har på forhånd dette automatisk inkluderet frem til 1/10 2008 (NetBio har en værdi af 79 kr./md. Efter 1/10 2008 skal du således købe et NetBio abonnement til 79 kr./md. hvis du fortsat vil se film). Så hvis du pr. brev har fået besked om, at du har adgang til NetBio, ja så logger du blot på som nævnt ovenfor. Har du ikke adgang til NetBio, så kontakt os og hør hvordan du kan få adgang. Hvis du ikke har StofaNet endnu, så kan du bestille det her
* Licensproblemer med film
En licens sikrer ophavsmandens rettigheder og er grundlaget for at det er lovligt at bruge film via download og streaming på Internettet. Når du henter/ser film i formatet WMV, overføres der automatisk en licens på filmen til din computer første gang du afspiller den i Windows Media Player. Det kræver at du er online. Filmen er dermed beskyttet, og licensen skal være til stede, før indholdet efterfølgende kan afspilles.
* Bekrivelse af fil formater brugt i butikken
Hvad er WMV?
Filmfilerne i butikken af typen wmv 1300 kbit/s (Windows Media Video) med DRM (Digital Rights Management). Bitraten til billedet er 1250 kbit/s, bitraten til lyden er 384 kbit/s og så vidt som muligt i 5.1 surround sound. WMV kan afspilles på alle PC'er. Hvis du benytter Mac eller Linux, vil du ikke kunne afspille WMV-musikfilerne. Det skyldes at de er beskyttet med DRM, og Mac understøtter ikke dette system. DRM er et krav fra rettighedshaverne.

* Kan Linux og Mac-brugere benytte NetBio?
Nej, for Linux og Mac understøtter ikke DRM (beskyttelsen på WMV-filer der udgør en del af filerne i NetBio). DRM er et krav fra filmselskaberne.
* Hvilke programmer skal man bruge for at benytte Stofa NetBio?
Din Internet browser/dit Internet program skal være:
o Internet Explorer 6.0 eller højere
o Firefox 2 eller højere

Din Medieafspiller skal være
o Windows Media Player 10 eller 11

Dit styresystem skal være
o Windows XP
o Windows Vista

* Hvor finder man film?
Hvis du ikke finder den film, du ønsker på forsiden af butikken, kan du benytte søgemulighederne yderst til venstre.
* Hvordan får man mere information om den enkelte film?
Når du klikker på en filmtitel, får du yderligere information om den pågældende film: Titel, genre, filmstudie, produktionsår, skuespillere, sprog osv.
* Problemer med at afspille filmen?
I Windows Media Player - version 10 skal du afspille ca. 5 sek. filmen for at hente licenserne. Bemærk, at du skal være logget på internettet imens den handling udføres.
* Licenser – Hvad er DRM?
DRM, Digital Rights Management – styring af digitale rettigheder – er en teknik der benyttes på de fleste websteder, der tilbyder lovlig download/streaming af film. Filmfilerne har “indbygget” DRM-information som viser, at du har tilladelse til at afspille filmene.

Vær opmærksom på:

- For at hente film skal du have mindst version 10 af Windows Media Player

Sådan fungerer det tekniske flow:

1. Forespørgsel af medie
2. DRM-beskyttelse af medie
3. Forespørgsel af licens
4. Licens godkendt
5. Medie klar til brug
* Hvad er WMV?
Filmfilerne i butikken er af typen WMV 1300 kbit/s (Windows Media Video) med DRM (Digital Rights Management). WMV kan afspilles på alle PC'er. Hvis du benytter Mac eller Linux, vil du dog ikke kunne afspille WMV-musikfilerne. Det skyldes at de er beskyttet af DRM, og Mac understøtter ikke dette system. DRM er et krav fra Filmselskaberne. DRM styrer hvilke rettigheder du har til filmene. Da Mac desværre ikke understøtter DRM, kan disse filmfiler således ikke afspilles på Mac.
* Hvad er streaming?
Modsat download, så er streaming en teknologi hvor du kun kan se/afvikle filmen mens du er online. Du skal ikke vente på at filmen er downloadet før du kan se den. En streamet film starter typisk ca. 5 sek. efter du har klikket på "se filmen nu" linket. Du kan ikke downloade, gemme eller brænde en kopi af filmen når den er streamet.
* Skal man bruge et bestemt program til at afspille film?
WMV kan kun afspilles med programmet Windows Media Player version 10 eller højere. Programmet er standard i alle nyere Microsoft Windows systemer. Hvis du ikke har Windows Media Player version 10 eller 11 på din computer, kan du gratis downloade eller opdatere programmet på: http://www.microsoft.com/windows/window ... fault.mspx

Jeg har prøvet med nogle forskellige plugins i Firefox, men det er mig umuligt at afspille filmene på siden. Derfor tænkte jeg, at der måske findes nogle kloge hoveder herinde, som kan finde et fix af en art?

Dog bliver det nok lidt svært på nuværende tidspunkt, da servicen som sagt kun er åbent for en lille skare af Telia-abonnementer.

Stofa Netbio
Billede
temba
Geografisk sted: København

Re: Stofanet Netbio - virker ikke under Linux og Mac!

Indlæg af temba »

Hej Wizko,

så optimistisk som jeg kan være, så mener jeg ikke at der endnu findes en løsning på at bruge DRM filer på linux.

Jeg har selv rodet med b.la http://www.mediazone.com for at se live-stream rugby, sputnik.dk og sf-anytime.dk for at se film. Jeg har forsøgt at installere WMP under wine, cedega og endda forsøgte at bruge både (kan være hukommelsen svigter nu) konqueror og mozilla som IE browser - men ak og ve - nada.

Ærligt, så er det endt med at min mini-ATX media center nu kører XP så jeg netop kan bruge disse tjenester mens de andre pc'er/bærbarer bruger *buntu.

Hvis du finder en løsning, vil jeg gerne høre om den... held og lykke
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Ok. Har skam ikke tænkt mig at bruge det, men når det nu er gratis (i et stykke tid), kan man vel lige så godt forsøge. Jeg håber, nogen en dag finder ud af DRM på Linux-platformen.
Billede
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det er netop idéen med DRM, at det skal være lukket land - og dermed ikke bør kunne hverken crackes eller porteres til linux.

tsk, tsk... Så vil jeg gerne undvære disse services...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
temba
Geografisk sted: København

Indlæg af temba »

Hvad du også kan gøre er at bruge VMWare og installere XP virtuelt. Jeg har gjort det på min store maskine og kunne så se mine rugby kampe på nettet.

Grunden til at det ikke er gjort på mit media center er fordi den er så gammel og ikke har kræfter nok.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.