10 nybegynderspørgsmål

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
t-t-d
IRC nickname: t-t-d
Geografisk sted: sydkysten

10 nybegynderspørgsmål

Indlæg af t-t-d »

Total begynder her, tak.
Er denne tråd stadig i brug?
Har installeret en Virtual Machine (VMware) med Ubuntu på min laptop med XP-home (D'oh)
Jeg har da nogle "rigtige" begynderspørgsmål, som er temmelig basale - tror jeg!

- Hvad skal jeg starte med at bruge Ubuntu til, for at det er lidt sjovt og jeg samtidig lærer noget om det?
- Hvordan kan det være, der ikke er anti-virus-program i Ubuntu?
- xine-plugins - ØH, hva? o_0
- Øh, sorry tbresson, men hva' er:
5. Jeg skal vælge filsystem - hvad er bedst Ext2, Ext3, ReiserFS osv. ?
(med henblik på performance, fejl på disk, unerase/restore osv.)
mere :cry:
- og igen: repositories??? hold da op, hvor det kører det her! :roll: lyder som dem, man putter op i bagen :oops:
- Hvordan hulen får jeg fat i mine fotos mv., som ligger gemt på harddisken (i windows, Picasa) for at bruge dem i programmer (er det det samme som applications?) i Ubuntu?
- Hvis jeg ønsker at gå på nettet og downloade f.eks. den nyeste ting til at lave hjemmeside (set v. download af nyeste Firefox - kan ikke huske navnet på den) hvordan gør jeg så? Jeg ER kommet på nettet med Ubuntu! - SELV!
- Hvad er Synaptic?
Ubu-hva-får-noed? Nåeh jo, det smagte jeg sidste år!
---

Avatar: Venuspassagen, maleri 2004, udstilles her:
http://soho.nascom.nasa.gov/sunworks/exhibit.html#UN
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: 10 nybegynderspørgsmål

Indlæg af Jarlen »

Hej t-t-d

Velkommen til boardet, og til Linuxverden :)

t-t-d skrev:- Hvad skal jeg starte med at bruge Ubuntu til, for at det er lidt sjovt og jeg samtidig lærer noget om det?

Brug det til hverdagsbrug, alt hvad du normalt vil bruge Windows til. Du lærer det hurtigt at kende ved dagligt brug :-)

t-t-d skrev:- Hvordan kan det være, der ikke er anti-virus-program i Ubuntu?

Du har generelt ikke brug for anti-virus program pga. den måde sikkerheden er indbygget i Linuxsystemet. Men ckam-av kan fx installeres med:
"sudo aptitude install clamav" i terminalen.

t-t-d skrev:- og igen: repositories??? hold da op, hvor det kører det her! :roll: lyder som dem, man putter op i bagen :oops:
- Hvis jeg ønsker at gå på nettet og downloade f.eks. den nyeste ting til at lave hjemmeside (set v. download af nyeste Firefox - kan ikke huske navnet på den) hvordan gør jeg så? Jeg ER kommet på nettet med Ubuntu! - SELV!
- Hvad er Synaptic?

Repositories er en række pakker som du i Ubuntu har adgang til. Det er herfra du vil installere de fleste af de programmer du skal bruge.
Du kan fx installere programmer fra repositories via det program der hedder synaptic (tilføj/fjern programmer) eller via terminalen. Hvis du skal have fat i repositories gennem terminalen er der her nogle basic commands:
"sudo aptitude update" - henter de nyeste opdateringer til repositories.
"sudo aptitude safe-upgrade" - opdaterer alle de programmer du har installeret fra repositories (du slipper altså for at rode rundt på nettet efter de programmer du skal bruge, og problemer med at opdatere programmer til nyeste version.
"sudo aptitude search [ord]" - bruges til at søge i repositories efter [ord]
"sudo aptitude install [program]" - installerer [program] fra repositories.

Håber du finder ud af det hele og føler dig hjemme i Ubuntu. :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
t-t-d

Indlæg af t-t-d »

Tak for svarene Jarlen :!:
- selvom jeg har svært ved at gennemskue, hvad der er bedst: at gå gennem terminalen (fandt den på 3 min. :lol: ) eller synaptic - hvor finder jeg den?
Jeg bruger nu min Virtual, men må lige tilbage i Windows en gang imellem - har fundet en add-on til Firefox, der syncroniserer mine bookmarks, hvilket allerede har gjort mit liv meget nemmere!
Læste, at anti-virus-programmet var en ide til at ANDRE mail-modtagere, der bruger andre platforme bliver beskyttet på den måde, så den er i vinkel - tror jeg.

Safe-upgrade: er det en commando, jeg skal huske at give en gang imellem, eller sætter det gang i en fortsat automatisk opdatering af programmerne?

Er tilmeldt både Danmark support og på .org-siden, så jeg læser lidt hist og her!
---

Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

t-t-d skrev:Tak for svarene Jarlen :!:
- selvom jeg har svært ved at gennemskue, hvad der er bedst: at gå gennem terminalen (fandt den på 3 min. :lol: ) eller synaptic - hvor finder jeg den?

Ingen af dem er bedst. Synaptic er bare et grafisk brugergrænseflade til apt, og aptitude er en command-line udgave, så det gør det samme, det er bare et spørgsmål om hvad du har af værktøjer at arbejde med. Jeg bruger nogermalt terminalen, da det er let og hurtigt og passer sig selv. Jeg synes dog Synaptic er god hvis du bare vil browse programmer, uden at have et fast mål. :-)

t-t-d skrev:Læste, at anti-virus-programmet var en ide til at ANDRE mail-modtagere, der bruger andre platforme bliver beskyttet på den måde, så den er i vinkel - tror jeg.

Det er lettere bare at lade være med at sende filer med virus rundt, Jeg vil gætte på at du normalt kun sender egne filer pr. mail, spam og mails fra folk du ikke kender skal du bare lade være med at sende videre generelt ;-)

t-t-d skrev:Safe-upgrade: er det en commando, jeg skal huske at give en gang imellem, eller sætter det gang i en fortsat automatisk opdatering af programmerne?

Den opdaterer her-og-nu. Så den er god at køre engang imellem.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

t-t-d skrev:synaptic - hvor finder jeg den?

system => administartion => synaptic

eller skriv i terminal

Kode: Vælg alt

synaptic

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
t-t-d

Indlæg af t-t-d »

:shock: Jeg er gået i gang med Gimp og fræser rundt på nettet med Linux og jeg installerer til den store guldmedalje - fra terminalen 8) , men jeg har nye spørgsmål:
* Hvorfor ændrer min mus sig til at blive umådeligt langsom og bevæger sig i ryk, når jeg er inde i min Linux-maskinen?
* Hvor ændrer jeg, hvilken skrifttype jeg får sites vist med, når jeg går på nettet med Linux/Firefox? :?
* Hvor ser jeg, hvilke fonte jeg har til rådighed, når jeg skal på nettet?
* Hvor henter jeg flere fonte, så de sites, jeg går ind på, vises med den skrifttype, skaberen af sitet har bestemt?
* Når jeg er i min Windows-maskine, har jeg ikke problemer med mit tastatur, men når jeg går over i min Virtuelle Machine, er det ofte, at en tast ligesom låser sig fast og laver (f.eks.) en hulens masse ssssssssssss og jeg skal trykke Back ned i en fart for at standse "dyret". Hvorfor sker det kun i Linux-maskinen og ikke i Windows-maskinen? :roll:
---

Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

t-t-d skrev: * Hvor henter jeg flere fonte, så de sites, jeg går ind på, vises med den skrifttype, skaberen af sitet har bestemt?

Tast/kopier i terminal

sudo apt-get install msttcorefonts

og du har de mest brugte fonte til rådighed.

http://support.mozilla.com/da/kb/Changi ... nging_Font

fortæller om fonte

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
t-t-d

Indlæg af t-t-d »

Så er jeg tilbage!
Nu er det datteren, der sidder med en smadret Vista og jeg har fået hende til at installere Ubuntu, men hun sidder på Als og jeg på Sjælland, så der er lige et lille afstandsproblem.

Det ser ikke ud til, at hun kan få netværk til at virke - skolen er på trådløst internet - og jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan jeg satte mit netværk op!
I mellemtiden er jeg kommet på Mac og kan derfor ikke bakke tilbage og se, hvordan mit system var sat op, så nu er vi på den.

Kan nogen hjælpe os med at pege på nogle muligheder for, hvor vi skal søge efter flueben sat forkert eller lignende?
Hendes maskine virker fint ellers. Hun har gang i spil og OpenOffice og en masse andet, så Ubuntu virker altså må man formode.

På forhånd tak! - PS: vil de 'nogen', der har tid, være rare at have ulejligheden med at skrive til en af mine mail-adresser? Så er jeg sikker på, at jeg hurtigt ser svaret! - tjavsen@gmail.com - tak. 8)
---

soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

t-t-d skrev:Så er jeg tilbage!
Nu er det datteren, der sidder med en smadret Vista og jeg har fået hende til at installere Ubuntu, men hun sidder på Als og jeg på Sjælland, så der er lige et lille afstandsproblem.

Det ser ikke ud til, at hun kan få netværk til at virke - skolen er på trådløst internet - og jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan jeg satte mit netværk op!
I mellemtiden er jeg kommet på Mac og kan derfor ikke bakke tilbage og se, hvordan mit system var sat op, så nu er vi på den.

Kan nogen hjælpe os med at pege på nogle muligheder for, hvor vi skal søge efter flueben sat forkert eller lignende?
Hendes maskine virker fint ellers. Hun har gang i spil og OpenOffice og en masse andet, så Ubuntu virker altså må man formode.

På forhånd tak! - PS: vil de 'nogen', der har tid, være rare at have ulejligheden med at skrive til en af mine mail-adresser? Så er jeg sikker på, at jeg hurtigt ser svaret! - tjavsen@gmail.com - tak. 8)

det nemmeste er hvis du sender dtteren direkte her ind så skal vi nok tage os godt af hende...
hun skal ud i terminalen (programmer >tilbehør>terminal) og skrive

lspci
resultatet skal hun poste her inde. så kan vi se hvilket wifi kort hun har og derfor finde den rette driver.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
t-t-d

Indlæg af t-t-d »

Datterens data:
johanne@KiraMiraku:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA AHCI Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
06:00.0 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller
06:00.1 SD Host controller: ENE Technology Inc ENE PCI SmartMedia / xD Card Reader Controller
06:00.2 FLASH memory: ENE Technology Inc Unknown device 0720
06:00.3 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital / MMC Card Reader Controller
johanne@KiraMiraku:~$

Jeg har fundet ud af at komme på nettet på hendes comp. med et kabel til den trådløse router, men det er jo ikke helt det, der menes med 'trådløst' - at stå i gangen og være 'på' var jo ikke lige drømmen!

Hilsen t-t-d
---

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

t-t-d skrev:Datterens data:
johanne@KiraMiraku:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA AHCI Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
06:00.0 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller
06:00.1 SD Host controller: ENE Technology Inc ENE PCI SmartMedia / xD Card Reader Controller
06:00.2 FLASH memory: ENE Technology Inc Unknown device 0720
06:00.3 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital / MMC Card Reader Controller
johanne@KiraMiraku:~$

Jeg har fundet ud af at komme på nettet på hendes comp. med et kabel til den trådløse router, men det er jo ikke helt det, der menes med 'trådløst' - at stå i gangen og være 'på' var jo ikke lige drømmen!

Hilsen t-t-d

ok det er et atheros wifikort.
i den nye 9.04 der kom for små 14 dage siden der er der support for dette kort out of the box.
nu ved jeg ikke hvilken ubuntu version der er installeret, men er det 8.10 så skal den følgende komando fyres af i terminalen :

sudo aptitude install linux-backports-modules-intrepid

derefter skal maskinen genstartes og så burde det køre

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

For at holde forum overskueligt, er emnet blevet delt og flyttet til Tekniske spørgsmål generelt . :)

MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
t-t-d

Indlæg af t-t-d »

Jeg har installeret 8,04 (Hardy) til hende, da det var en jeg havde på en CD! Edit: "Så kommandoen virkede ikke - vi prøvede lige"

christian.arvai - jeg forstår ikke helt det med at emnet er blevet delt?
---

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

t-t-d skrev:Jeg har installeret 8,04 (Hardy) til hende, da det var en jeg havde på en CD! Edit: "Så kommandoen virkede ikke - vi prøvede lige"

nej der er klart... på hardy der er komandoen:

sudo aptitude install linux-backports-modules-hardy

du skal forresten (det glemte jeg tidligere) ind i system>administration>hardwaredrivers og FJERNE support for atheros wifi kortet. så gør det før du kører ovenstående komando.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

t-t-d skrev:christian.arvai - jeg forstår ikke helt det med at emnet er blevet delt?

Den oprindelige tråd viewtopic.php?f=1&t=673 er lavet til at samle "de 10 mest vigtige spørgsmål".

I forlængelse af en anden tråd handler denne tråd om de 10 mest vigtige spørgsmål en nybegynder til Ubuntu skal/vil have svar på. Er du selv nybegynder, er de spørgsmål, som du gerne ville have haft besvaret før du gik i gang med Ubuntu, mere end velkomne her.

Det forudsættes, at svarene til spørgsmålene henvender sig til folk, som enten har intet eller meget lidt kendskab til Ubuntu og øvrige Linux-distros i forvejen.

Spørgsmålene og svarene skal give folk en idé om, HVAD Ubuntu er, og HVORDAN det fungerer. Et spørgsmål kunne fx være: Hvordan installeres programmer (Synaptic), eller, Hvad er Open Source.

List de 10 vigtigste spørgsmål, som bør besvares...

NB. Dette er beregnet til nybegyndere. Har du brugt Ubuntu eller Linux i længere tid, bør du undlade at stille spørgsmålene, da det let bliver til spørgsmål, som du mener en nybegynder BØR have at vide, og ikke spørgsmål som nybegynderen selv synes er vigtigst at få svar på.

Da jeg delte tråden og oprettede denne, var det ikke fordi jeg ikke syntes dine spørgsmål er vigtige, men fordi det bliver en alm. supporttråd - hvilket jeg er sikker på ikke var Martins hensigt, da han oprettede tråden på viewtopic.php?f=1&t=673 .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing