To kernel'er ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Anders Rasmussen

To kernel'er ?

Indlæg af Anders Rasmussen »

Hey alle,

Jeg har lige opdateret til 8.04, og har opdaget, at jeg nu har to kernels at vælge imellem i min grub (med hver sin recovery mode).

Det er hhv.

Kernel 2.6.24-18
og
Kernel 2.6.22-14

Er der nogen der ved hvoffor jeg har det? og hvad forskellen er?

Dér
Anders
PKO

Re: To kernel'er ?

Indlæg af PKO »

Hej Anders,

Du kan have flere kerner til din Ubuntu og det sker automatisk ved en opdatering

Hvis din nyeste kernel fejler eller der er applikationer der ikke virker kan du starte dit system med den gamle kernel.

Hvis alt fungerer kan du slette din Kernel 2.6.22-14 via synaptic.

Det er som det skal være.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
Anders Rasmussen

Super, mange tak for svaret - jeg ser på at få den ene slettet så.

Tak
Anders
munc

Indlæg af munc »

Jeg er i samme situation, men kan ikke finde ud af hvor jeg sletter de overskydende i Synaptic.

Hvis der er nogen der ved hvordan jeg gør vil jeg meget gerne høre nærmere.

/Mikkel
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Du bør kunne finde den/dem under Synaptic / Status / installed (Local or obsolete).

På dansk måske Lokale eller forældet.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Ved at installere startup-manager kan du indstille grub til kun at have en kernel synlig (og mange andre ting.

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
munc

Indlæg af munc »

Perfekt, mange tak for hjælpen og hurtigt svar
Anders Rasmussen

Ooookay, opfølgende spørgsmål.

Jeg har endnu engang haft en kernel opdate og står igen med to kernels når jeg logger ind.

Denne her gang kan jeg dog ikke finde nogle filer at fjerne i Synaptic / Status / installed (Local or obsolete) - jeg kan kun finde en Synaptic / Status / installed.

Nogle idéer? Skal jeg bare søge mig frem til den overskydne kernel og slette i vildskab :D ?

Dér
Anders
Anders Rasmussen

Jeg bump'er lige mit eget indlæg.

Imellemtiden har jeg fået en til kernel, så nu har jeg tre og kan ikke se menuen: Synaptic / Status / installed (Local or obsolete)

Nogen forslag ?

Anders
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Hej Anders

Man kan sagtens fjerne andre kernel-valg via /boot/grub/menu.lst. Enten slette dem helt eller bare udkommentere dem, så de kan hentes frem ved senere lejlighed.

Nu ved jeg ikke, om du har andre styresystemer, som du skal boot ind i, men ellers et det nemmeste bare at sætte ventetiden til 0 sekunder, så den tager det første kernelvalg med det samme.

Hvis du ikke er helt tryg ved at rode med menu.lst (og det er forståeligt), så kan du hente det grafiske værktøj Startup-Manager, som lader dig foretage de fleste indstillinger i menu-lst, som du kan have behov for. Installér programmet fra Synaptic via dette link: startupmanager

Du finder programmet under System>Administration>Startup Manager. I fanebladet Advanced kan du vælge hvor mange kernel muligheder du skal have at vælge mellem, og i det første faneblad 'boot option' kan du sætte timeouten til 0, hvis du bare vil have den til at tage den første mulighed med det samme.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Pihl skrev:Hej Anders

Du finder programmet under System>Administration>Startup Manager. I fanebladet Advanced kan du vælge hvor mange kernel muligheder du skal have at vælge mellem, og i det første faneblad 'boot option' kan du sætte timeouten til 0, hvis du bare vil have den til at tage den første mulighed med det samme.

Hvad gør du så, hvis du får brug for at gå ind i recovery mode?
Vil det ikke være mere hensigtsmæssig at sætte timeout til 3-5?

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Hej Stra

Ja, du har helt ret. Det var ikke meningen, at jeg ville få det til at lyde som en anbefaling. Der skal selvfølgelig være mindst 1 sekund, så det er muligt at få fat i boot-menuen og komme i recovery-mode ved værste tilfælde.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Man kan da også afinstallere de kerner man ikke bruger via Synaptic, og dermed forsvinder de fra Grub listen også.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Anders Rasmussen

Hey,

Mit problem er sådan set at jeg ikke kan finde de andre kerneler via Synaptic på den måde der er beskrevet her i tråden.

Mht. Startup Manager:
Det kan godt være jeg tager fejl (meget vel endda). Men jeg tænker, at de to overskud kerneler optager en eller anden form for plads på min maskine ? Og jeg er sådan lidt af et ordensmenneske der ikke gidder have ting på min computer som jeg ikke bruger.

(jeg har forøvrigt en XP installeret også som "gæste-platform", så det er ikke smart helt at start-up over)

Er det mig der er helt galt på den ?

Forøvrigt tak for rådene, det er super!

Dér
Anders
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Det er korrekt, at de optager plads.

Du skal finde 'linux-headers-2.6.22-14.......' via Synaptic og markere dem til fuldstændig fjernelse.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu