Krise!!
Jeg har fået installeret Ubuntu på min computer, som jeg har overtaget af min far. Da han står som bruger, ville jeg lige gå ind og rette i det, så det var mit navn, der stod øverst på værktøjslinien og alle andre steder. - Og i et eller andet anfald af åndsfravær, nøjedes jeg ikke med at erstatte ham med mig i stedet for at oprette en ny bruger; jeg slettede også 'karl' under stien home og indsatte 'mette', under brugerredigering, fordi "det jo også skulle ændres". - Problemet er bare, at home/mette ikke eksisterer, så da jeg skulle logge på... kunne jeg ikke logge på! Jeg kan skrive mit brugernavn og mit kodeord, men så kommer der bare en besked om, at jeg kan logge på med rodmappen, men så vil intet sandsynligvis virke. Trykker jeg 'ja', kører det bare i ring (dvs. den når aldrig frem til skrivebordet) og stopper igen ved at bede om brugernavn og kodeord.
Min far foreslog, at jeg prøvede at "recover" computeren, så jeg trykkede Esc under opstart af computeren og valgte anden mulighed, men jeg kunne ikke komme længere, da den pludselig bad om, at jeg skrev et eller andet efter: root@hdcppc3:~#
Al hjælp er meget meget kærkommen, da jeg sidder med eksamensopgaver til op over begge ører i øjeblikket.
Hjælp! Jeg har rodet med administratorrettighederne!!
-
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
Re: Hjælp! Jeg har rodet med administratorrettighederne!!
Hvis du er logget ind via terminalen, hvilket det lyder til idet du siger "root@hdcppc3:~#", så kan du ændre navnet på mappen til "mette". brug følgende kommando:
mv /home/karl/ /home/mette/
Hvis den melder at du ikke har rettigheder til det, så prøv med sudo foran:
sudo mv /home/karl/ /home/mette/
Da du har rettet i den grafisk brugerredigering så burde det være iorden nu efter mappen har fået nyt navn. Hvis ikke så prøv at kigge i /etc/passwd :
sudo nano /etc/passwd
Så find dit brugernavn i filen - typisk næsten helt i bunden af filen. står der "/home/karl:/bin/bash" så ændrer du til "/home/mette:/bin/bash" og trykker ctrl + o
Jeg håber du får det til at virke... Ellers ville den nemmeste løsning være at lave en komplet reinstall...
mv /home/karl/ /home/mette/
Hvis den melder at du ikke har rettigheder til det, så prøv med sudo foran:
sudo mv /home/karl/ /home/mette/
Da du har rettet i den grafisk brugerredigering så burde det være iorden nu efter mappen har fået nyt navn. Hvis ikke så prøv at kigge i /etc/passwd :
sudo nano /etc/passwd
Så find dit brugernavn i filen - typisk næsten helt i bunden af filen. står der "/home/karl:/bin/bash" så ændrer du til "/home/mette:/bin/bash" og trykker ctrl + o
Jeg håber du får det til at virke... Ellers ville den nemmeste løsning være at lave en komplet reinstall...
-
- Geografisk sted: Århus
Re: Hjælp! Jeg har rodet med administratorrettighederne!!
Kan man ikke oprette en ny bruger?
Det ville vel lave en ny hjemmemappe..
Jeg kan ikke lige nogen fancy kommandoer på dette punkt, men de kan vel opspores
Det ville vel lave en ny hjemmemappe..
Jeg kan ikke lige nogen fancy kommandoer på dette punkt, men de kan vel opspores
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!