Hej
Da jeg installerede ubuntu ændrede jeg partitionen på hele mit c drev.
Jeg havde dog ikke slettet mit windows eller nogen filer på det tidspunkt.
Derfor har jeg et par spørgsmål:
Jeg kan se at ubuntu kan finde f.eks. musikfiler og webbank fil fra mit gl. windows, men jeg kan ikke selv finde dem.Er der nogen der ved hvor jeg kan finde disse filer?
Ligger mit gl. windows fortsat og optager en masse harddisk plads og hvordan kan jeg i så fald slette det?
Tak
windows filer
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: windows filer
du skriver at du har installeret ubuntu uden at slette windows (ændrede partitioner) , så er det en duelboot
og der burde være en mulighed for at vælge mellem ubuntu-windows i starten under boot .
hvis der er filer på windows drevet , som du skal bruge , kan du højeklikke på panelet i ubuntu og vælge tilføj til panel ,
tilføj derefter diskmontering , der kommer nu et icon på panelet hvor man kan gå ind i de forskellige drev-partitioner .
angående fjernelse af windows ( gælder ikke hvis du installerede med wubi ) . hvis du kan finde dine filer fra windows , ligger det der stadig ,
du kan bruge gparted livecd til at fjerne windows partitionen og udvide ubuntu´s bagefter , link :
http://gparted.sourceforge.net/download.php , hent den som livecd og brænd den ved laveste hastighed .
og hvis du installerede ubuntu med wubi er der kun en vej , tag backup af alt og lav en ren 8.04 installation (guidet hel disk).
og der burde være en mulighed for at vælge mellem ubuntu-windows i starten under boot .
hvis der er filer på windows drevet , som du skal bruge , kan du højeklikke på panelet i ubuntu og vælge tilføj til panel ,
tilføj derefter diskmontering , der kommer nu et icon på panelet hvor man kan gå ind i de forskellige drev-partitioner .
angående fjernelse af windows ( gælder ikke hvis du installerede med wubi ) . hvis du kan finde dine filer fra windows , ligger det der stadig ,
du kan bruge gparted livecd til at fjerne windows partitionen og udvide ubuntu´s bagefter , link :
http://gparted.sourceforge.net/download.php , hent den som livecd og brænd den ved laveste hastighed .
og hvis du installerede ubuntu med wubi er der kun en vej , tag backup af alt og lav en ren 8.04 installation (guidet hel disk).
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
christian.arvai skrev:du kan bruge gparted livecd til at fjerne windows partitionen og udvide ubuntu´s bagefter ,
Programmet kan også installeres på maskinen via synaptic søg på "gparted"
Efterfølgende ligger det under system -> administration -> Partions Editor
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
ja . men hvis man skal ændre på den partition som ubuntu er på skal man bruge livecd ,
( så vidt jeg ved ) .
ps: jeg har begge "udgaver" af gparted .
( så vidt jeg ved ) .
ps: jeg har begge "udgaver" af gparted .
Med venlig hilsen Christian
-
- Geografisk sted: København
Nu har jeg virkelig prøvet ovenstående mange gange, men det icon kommer bare ikke frem. Har du en ide om hvad jeg gør forkert?
Nu har jeg virkelig prøvet ovenstående mange gange, men det icon kommer bare ikke frem. Har du en ide om hvad jeg gør forkert?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Hvad kan du se hvis du går ind i
steder -> maskine
Kan du der se nogle forskellige drev (medie)?
Evt kan du så gå ind derigennem, til din windows partion, og derfra kopiere det du vil beholde.
Stra
steder -> maskine
Kan du der se nogle forskellige drev (medie)?
Evt kan du så gå ind derigennem, til din windows partion, og derfra kopiere det du vil beholde.
Stra
stra