Jeg har en installation, som giver en "Oh No! Something has gone wrong." - fejl.
Jeg installerede Ubuntu 24.04 for snart 14 dage siden. Det voldte lidt kvaler, måske fordi jeg ville have en speciel god opsætning, noget lignende følgende:
Kopi af /etc/fstab (som ikke virker!)
Kode: Vælg alt
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
/dev/disk/by-uuid/95xxxxxxxx1d / ext4 defaults 0 1
/dev/disk/by-uuid/bdxxxxxxxx64 /opt ext4 defaults 0 1
/dev/disk/by-uuid/96xxxxxxxxcb /var ext4 defaults 0 1
/dev/disk/by-uuid/e1xxxxxxxxd0 /boot/efi ext4 defaults 0 1
UUID=f4xxxxxxxx5c /home ext4 defaults 0 2
(Hvis andre har problemer med en nyinstallation, så var det, som fik installationen til at lykkes til sidst, var at jeg tilføjede /efi efter /boot, så der stod /boot/efi i stedet for den foreslåede /boot kun.)
Jeg har tre diske i spil:
- En 250GB SSD partitioneret i flere små
- 80 GB (uuid=95xxx) til root /
50 GB (uuid=bdxx) til /opt (forsøgte i hvert fald)
50 GB (uuid=96xx) til /var (også et forsøg)
2 GB (uuid=e1xx) til /boot/efi (som måske virker)
65 GB (forsøgsvis som /swap)
- partitionering Master Boot Record
En partition med 1TB data
- Ikke partitioneret, men ext4
- 80 GB (uuid=95xxx) til root /
Det tog ikke længe at fylde de 80 GB, så jeg måtte lave om i min opsætning, og samle mine homedrev på den nye 2 TB (f4xx), som også planlagt.
Jeg kopierede derfor (efter backups) mit aktuelle /home (fra systemdisk (95xx)) over på 2 TB (f4xx).
Og jeg ændrede i fstab, så jeg fik ovenstående "kopi af /etc/ftstab".
Dette giver mig igen en "Oh No! Something has gone wrong.", når jeg logger ind på min bruger.
Jeg kan godt vælge bruger og logge ud igen fra fejlvinduet, så jeg tænker, det må have noget med mit /home at gøre.
Kan det skyldes, at jeg ikke har partioneret den nyere 2 TB NVMe disk (f4xx)?
Har I nogle bud på, hvordan jeg kommer i kontakt med systemet igen, helst med min /home pegende på 2 TB (f4xx) disken?
På forhånd tak!