Hej igen Klaus.
Beklager, at jeg ikke umiddelbart tænkte, at Sophos Antivirus er synderen.
Jeg kunne blot se, at den ventede på gamle diske (og at mine USB-diske også starter op).
Næste skridt ville sikkert være at stoppe programmet
savd?
Det program er dog ikke umiddelbart glad for at blive stoppet helt, og starter op igen ved boot.
Jeg har fået følgende output fra "sav-protect status", men er slet ikke klar over, hvad den laver:
Kode: Vælg alt
$ sudo service sav-protect status
● sav-protect.service - "Sophos Anti-Virus daemon"
Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/sav-protect.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Thu 2021-05-13 22:00:51 CEST; 1min 42s ago
Docs: man:sav-protect
Process: 2628 ExecStartPre=/opt/sophos-av2/engine/.sav-protect.systemd.prestart.sh (code=exited, status=0/SUCCESS)
Process: 6745 ExecStartPost=/opt/sophos-av2/engine/.sav-protect.systemd.poststart.sh (code=exited, status=1/FAILURE)
Main PID: 6744 (savd)
Tasks: 8 (limit: 19026)
Memory: 96.1M
CGroup: /system.slice/sav-protect.service
├─6744 savd etc/savd.cfg
└─9400 savscand --incident=unix://tmp/incident --namedscan=unix://root@tmp/namedscansprocessor.0 --ondemandcontrol=socketpair://35/36
maj 13 21:59:36 nl-desktop systemd[1]: Starting "Sophos Anti-Virus daemon"...
maj 13 21:59:37 nl-desktop .sav-protect.systemd.prestart.sh[2628]: No TBP available, running savupdate:
maj 13 21:59:48 nl-desktop savd[6744]: savd.daemon: Sophos Anti-Virus daemon started.
maj 13 21:59:54 nl-desktop savd[6744]: talpa.startup: Unable to load Talpa modules.
maj 13 22:00:51 nl-desktop systemd[1]: Started "Sophos Anti-Virus daemon".
Noget tager lang tid (eller går galt - eller begge).
Hvis det ikke umiddelbart kan "repareres", så kunne jeg måske gå tilbage til clamav, hvor man selv bestemmer, hvornår man skanner diske. Som nævnt er der også flere andre operativsystemer i netværket.
Mvh