Installation af OpenOffice

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Finn Skinnerup
Geografisk sted: Askeby på Møn

Installation af OpenOffice

Indlæg af Finn Skinnerup »

Davs, jeg har lige installeret Ubuntu og alt virker fint. Jeg ville så installere OpenOffice, men var ikke opmærksom på at den var med Ubuntu-pakken, så nu ligger der en mappe på skrivebordet med OO install-filer, som jeg ikke kan slette. Der er en rød hængelås på mappeikonet, så jeg kan ikke gøre noget.
Hvordan lukker jeg hængelåsen op ?
mvh
Finn Skinnerup
Jeg
Geografisk sted: Århus

Re: Installation af OpenOffice

Indlæg af Jeg »

Du kan prøve at gøre det som root:

Kode: Vælg alt

sudo rmdir /home/(dig)/Desktop/(navn på folderen)

Hvor paranteser skiftes ud med korrekte data
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Det er et spørgsmål om rettigheder - en stor del af sikkerheden i linux hænger sammen med at der ved alle filer er angivet, hvem der har ret til at læse - skrive - se - køre dem. Du kan f.eks. se, hvilke rettigheder der er knyttet til dine OO-installationsfiler ved at højreklikke på dem, vælge 'egenskaber' og fanen 'rettigheder'. Hvis de låste filer ejes af root kan du slette dem ved at åbne en terminal og ved kommandoprompten skrive:

Kode: Vælg alt

sudo rmdir -R *stien til mappen*

Det fjerner mappen og alle de filer som er i den. Pas på at du skriver kommandoen nøjagtigt, for når den er udført, så er filerne virkelig væk.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Skinnerup
Geografisk sted: Askeby på Møn

Indlæg af Finn Skinnerup »

Tak for den hurtige hjælp :D
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Selvom laoshi's forklaring virker mere pædagogisk og udførlig, vil jeg alligevel komme ham i forkøbet og sige selv tak..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Og væn dig lige til at søge i Synaptic eller tilføj/fjern efter programmer ;-). Det er "the linux way", frem for at surfe rundt i firefox efter forskellige programmer. Det er den absolut sidste nødløsning.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50