Hej,
Jeg er ny med Ubuntu og Linux generelt og har netop installeret dette på en ny computer. Før jeg går online, vil jeg gerne sikre mig, at sikkerheden er som den bør. Jeg har hørt, at Linux generelt er kendetegnet ved en større sikkerhed, men kan nogen uddybe dette?
På forhånd tak for svar.
Mvh Schindler
Sikkerhed før jeg går på nettet i Ubuntu?
-
- Geografisk sted: Valby
Re: Sikkerhed før jeg går på nettet i Ubuntu?
1. Systemet er virusfrit.
1.a. fordi systemets maskinrum er sikret med en administratoradgangskode. Hvis virus slipper ind, har du selv godkendt det
1b. Encitamentet til at skrive linuxvirus er ret lille.
1c. Der er mange forskellige linuxsystemer og det er svært at skrive en virus der rammer bredt.
1d. Der er længere mellem smittekilderne.
2. Webbrowseren er ikke integreret i selve systemet som Internet Explorer i Windows, men er adskilt fra selve styresystemet.
3. Der er ingen spyware.
4. Systemet er sikret med firewall.
5.... (andre der vil uddybe eller udvide listen?)
Kort sagt: Bare surf løs, men bevar din sunde fornuft på nettet. Hvis du var nervøs for at surfe på windows, så kan du nu slappe meget mere af. Så længe du kun installerer software fra kilder du stoler på (Ubuntus softwarekilder, burde du være sikker).
Hvis der engang dukker meldinger op om sikkerhedsproblemer i linux, skal du helt sikkert nok høre om det. Og evt. huller ville blive fikset med det samme .
Sikkerheden er en af de vigtigste grunde til at jeg bruger linux.
1.a. fordi systemets maskinrum er sikret med en administratoradgangskode. Hvis virus slipper ind, har du selv godkendt det
1b. Encitamentet til at skrive linuxvirus er ret lille.
1c. Der er mange forskellige linuxsystemer og det er svært at skrive en virus der rammer bredt.
1d. Der er længere mellem smittekilderne.
2. Webbrowseren er ikke integreret i selve systemet som Internet Explorer i Windows, men er adskilt fra selve styresystemet.
3. Der er ingen spyware.
4. Systemet er sikret med firewall.
5.... (andre der vil uddybe eller udvide listen?)
Kort sagt: Bare surf løs, men bevar din sunde fornuft på nettet. Hvis du var nervøs for at surfe på windows, så kan du nu slappe meget mere af. Så længe du kun installerer software fra kilder du stoler på (Ubuntus softwarekilder, burde du være sikker).
Hvis der engang dukker meldinger op om sikkerhedsproblemer i linux, skal du helt sikkert nok høre om det. Og evt. huller ville blive fikset med det samme .
Sikkerheden er en af de vigtigste grunde til at jeg bruger linux.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Det var ca., hvad jeg forventede af svar:-)
Men der er altså ikke nødvendigt at installere nogen sikkerhedsprogrammer eller andet overhovedet, før man surfer? Ej heller før brug af netbank mv.?
Men der er altså ikke nødvendigt at installere nogen sikkerhedsprogrammer eller andet overhovedet, før man surfer? Ej heller før brug af netbank mv.?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
det burde ikke være nødvendig , men hvis du ønsker det kan du hente :
firestarter (firewall) , og virus scanner .
de kan hentes i tilføj-fjern , men det er ikke nødvendigt , ved alm brug af internet .
men det er jo ikke windows , så forvent ikke at virus scanneren finder noget , jeg bruger begge
programmer og jeg har aldrig fundet virus ved scanning .
firestarter (firewall) , og virus scanner .
de kan hentes i tilføj-fjern , men det er ikke nødvendigt , ved alm brug af internet .
men det er jo ikke windows , så forvent ikke at virus scanneren finder noget , jeg bruger begge
programmer og jeg har aldrig fundet virus ved scanning .
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Århus N
Jeg mener, at der allerede er indbygget en firewall i Ubuntu. Den er bare usynlig for den almindelige bruger, og den skal så vidt jeg ved aldrig rettes i, medmindre man er sikker på, hvad man gør.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Emne: Sikkerhed før jeg går på nettet i Ubuntu?
det har du vist ret i , jeg har også kun hentet programmerne , for at få bekræftet at
linux er et sikkert system , og som jeg skriver har jeg aldrig haft problemer.
Wikzo skrev:Jeg mener, at der allerede er indbygget en firewall i Ubuntu. Den er bare usynlig for den almindelige bruger, og den skal så vidt jeg ved aldrig rettes i, medmindre man er sikker på, hvad man gør.
det har du vist ret i , jeg har også kun hentet programmerne , for at få bekræftet at
linux er et sikkert system , og som jeg skriver har jeg aldrig haft problemer.
Med venlig hilsen Christian
-
- Geografisk sted: Valby
Wikzo har ret. Og Firestarter er blot et værktøj til at konfigurere den indbyggede firewall. Det er ikke nødvendigt for almindelige brugere.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50