Installations bøvl

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ibhnielsen

Installations bøvl

Indlæg af ibhnielsen »

Jeg troede ellers at jeg havde fundet de vise sten, og havde sagt farvel til windows, men lige nu er jeg tæt på atter en gang at skrotte linux.
Jeg har hele dagen siddet og forsøgt at lave en synkronisering mellem min mobiltelefon og evolution, og jeg har forsøgt at installere flere programmer til dette, uden at vide om det egentlig ville virke, men jeg har intet fået installeret ordentlig.
Jeg har arbejdet som professionel indenfor it i ca 15 år, som itsupporter, og mener at jeg har en rimelig viden om it, så hvis jeg må give op, kan jeg ikke anbefale almindelige bruger at benytte linux.
Jeg får hele tilden mærkelige koder jeg sætter ind i terminalen, uden at forstå hvad det går ud på, og intet virker efter disse komandoer.
Jeg har forsøgt at få progkrammet multisync til at virke, jeg har fået det installeret, men kan ikke få installeret et eller andet plugin den mangler en eller anden pakke, og sådan bliver det ved i mange timer.
Det er langt fra brugervenlighed.
Nu til sidst strandede mit sidste forsøg på at installere gcaldaermon, et grogram, jeg heller ikke ved om det virker, men .....
Dette strandede på, at jeg skulle logge på som root, men det kan jeg se andet sted i ubuntu vejledninger, at det kan man slet ikke af sikkerhedsgrunde, man kan bruge kommandoen sudo i terminalen, men jeg skal have kopieret det downloadede program til et sted i filer, og det er kun root der må det.
Det her minder mig efterhånden om windows vista, hvordan får jeg rettighed til at benytte mine egne filer i computeren?
hvordan kan jeg logge på som root??????
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Re: Installations bøvl

Indlæg af PVH »

Hej,

dit rootpassword er dit bruger password.

Hvis du vil ændre dit rootpassword, gå til terminal og skriv:

sudo passwd

tast nu dit nye password to gange. Nu har root fået sit eget password.

Op med humøret, stil dine spørgsmål her og vi hjælper dig. :D
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
ibhnielsen

Indlæg af ibhnielsen »

Tak for de opmuntrende ord.
Jeg .ville gerne kunne logge ind fra starten af computeren som root, men her siger den, at jeg ikke kan logge ind fra dette sted.
Ideen var at gå en 'grafisk' adgang, hvor jeg kunne kopiere m.m. i systembibliotekerne.
Er der ingen mulighed for det??
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Du kan lave en genvej der hedder "sudo nautilus", f.eks. i administration. Så kommer der et "root"-filhåndteringsvindue frem.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Indlæg af PVH »

Hej,

Det kan lade sig gøre, men jeg ved ikke hvordan.

Jeg ved, at du kan åbne programmer fra terminalen med root rettigheder. Hvis du fx taster gksudo >programnavn< åbner du programmet grafisk.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
ibhnielsen

Indlæg af ibhnielsen »

Det der med en genvej til sudo nautilus virkede, tak for hjælpen