installation af programmer
-
- Geografisk sted: Kolding
installation af programmer
Jeg står med en .bin-fil, som jeg skal have installeret (Geogebra).
Hvordan får jeg den installeret....hvis jeg ellers kan?
Jeg har også prøvet at hente andre programmer, som jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal installere, efter at have pakket dem ud.
Er der evt. mulighed for at lægge dem ind i synaptic og få dem installeret den vej?
Hvordan får jeg den installeret....hvis jeg ellers kan?
Jeg har også prøvet at hente andre programmer, som jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal installere, efter at have pakket dem ud.
Er der evt. mulighed for at lægge dem ind i synaptic og få dem installeret den vej?
mvh Rulfe
v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: installation af programmer
jeg har lige hentet Geogebra .
det er nemt , du højreklikke på bin filen , vælg egenskaber - rettigheder - sæt flueben i "udførsel" ,
derefter dobbeltklikker du på bin filen og vælger kør i terminal .
derefter starter installationen .
---------
ps: virker på ubuntu 8.04 lts 32 bit
---------
det er nemt , du højreklikke på bin filen , vælg egenskaber - rettigheder - sæt flueben i "udførsel" ,
derefter dobbeltklikker du på bin filen og vælger kør i terminal .
derefter starter installationen .
---------
ps: virker på ubuntu 8.04 lts 32 bit
---------
Senest rettet af Christian.Arvai 18. maj 2008, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Jeg får konstant en melding om at programmet ikke kan åbnes efter at jeg har gjort som forklaret i sidste meddelelse. Mystisk!
mvh Rulfe
-
Hvor har du hentet geogebra? Jeg får alle 11-12 Mb hentet på under 1 sek, hvis jeg skal tro på det computeren fortæller....og det gør jeg ikke, for så hurtig en forbindelse har jeg ikke. Så jeg tror ikke helt at hele filen kommer med. Jeg har prøvet det en del gange, med samme kedelige resultat.
mvh Rulfe
-
- Admin
ja det er mærkelig , jeg gjorte som beskevet , og programmet kører fint her , jeg hentede på:
http://www.geogebra.org/download/install.htm
og valgte linux filen ( med dobbeltklik) , vælg gem på disk. filen jeg fik ned hedder:
GeoGebra_3_0_0_0.bin.part
jeg tror fejlen er at du ikke har javasript , på deres hjemmeside står der at programet bruger java ,
jeg var lige prøvet på en nyinstalleret pc med 8.04 , uden java eller andet exstra , og det giver følgende fejllmelding:
der er ikke installeret noget program for denne filtype .
første gang jeg prøvede var det på 7.10 , på 8.04 virker det ikke fra start , men jeg vil da
prøve at finde fejlen .
bruger du 7.10 eller 8,04 ?
jeg forstår ikke det med nethastigheden , da jeg hentede filen i aftes , tog det meget længere tid en
det gør idag .
http://www.geogebra.org/download/install.htm
og valgte linux filen ( med dobbeltklik) , vælg gem på disk. filen jeg fik ned hedder:
GeoGebra_3_0_0_0.bin.part
jeg tror fejlen er at du ikke har javasript , på deres hjemmeside står der at programet bruger java ,
jeg var lige prøvet på en nyinstalleret pc med 8.04 , uden java eller andet exstra , og det giver følgende fejllmelding:
der er ikke installeret noget program for denne filtype .
første gang jeg prøvede var det på 7.10 , på 8.04 virker det ikke fra start , men jeg vil da
prøve at finde fejlen .
bruger du 7.10 eller 8,04 ?
jeg forstår ikke det med nethastigheden , da jeg hentede filen i aftes , tog det meget længere tid en
det gør idag .
-
Jeg bruger 8.04.....men hvad for noget java skal man have installeret? Jeg synes det er en jungle at finde rundt i java-versioner som virker på ubuntu.
mvh Rulfe
-
- Admin
så er den der på 8.04 . gå til :
http://www.geogebra.org/cms/index.php?o ... &Itemid=57
tryk på geogebra webstart , den fil du få ned skal du dobbeltklikke på ( følg vejlledningen ) .
nu kører det på min acer med 8.04 lts 64 bit , og på en 6 år gl pc med 7.10 , men skriv ind hvis du ikke får det til at virke.
jeg har også været inde i tilføj - fjern og hente java sun 6 runtime , det hjalp ikke på installationen ,
men det er en af de java udgaver , der virker til programkørslen . ( gælder begge maskiner ).
den fil du henter ned , er den du fremover skal bruge til at starte programmet i 8.04 , i 7.10 kommer der en
henvisning i læringsprogrammer .
så der er lidt forskel på 7.10 og 8.04 , men geogebra kan køre på dem begge .
PS: det program ser meget spændene ud .
http://www.geogebra.org/cms/index.php?o ... &Itemid=57
tryk på geogebra webstart , den fil du få ned skal du dobbeltklikke på ( følg vejlledningen ) .
nu kører det på min acer med 8.04 lts 64 bit , og på en 6 år gl pc med 7.10 , men skriv ind hvis du ikke får det til at virke.
jeg har også været inde i tilføj - fjern og hente java sun 6 runtime , det hjalp ikke på installationen ,
men det er en af de java udgaver , der virker til programkørslen . ( gælder begge maskiner ).
den fil du henter ned , er den du fremover skal bruge til at starte programmet i 8.04 , i 7.10 kommer der en
henvisning i læringsprogrammer .
så der er lidt forskel på 7.10 og 8.04 , men geogebra kan køre på dem begge .
PS: det program ser meget spændene ud .
-
jo webstart har jeg også styr på. Den virker faktisk også helt upåklageligt. Men det var nu mere for at få den installeret vha. den stor fil. Dog tror jeg ikke at der er nogle programmæssige forskelle på de to. Så Webstart er jo ganske fortrinlig.
Det skal dog siges at jeg ikke får en enkelt fil ned, men derimod en hel mappe med Geogebra-filer installeret....og den lægger det hele ude på min skrivebord, hvilket irritere mig.
Men jeg må vel bare forsøge igen og igen
....men tak for hjælpen og indsatsen
Det skal dog siges at jeg ikke får en enkelt fil ned, men derimod en hel mappe med Geogebra-filer installeret....og den lægger det hele ude på min skrivebord, hvilket irritere mig.
Men jeg må vel bare forsøge igen og igen
....men tak for hjælpen og indsatsen
mvh Rulfe
-
- Geografisk sted: Valby
normalt kan man også gå til en mappe i terminalen (cd /home/brugernavn/mappenavn/)
og installere med kommandoen
og installere med kommandoen
Kode: Vælg alt
./filnavn.bin
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Admin
jeg fik en fil ned der hedder geogebra.jnlp , den bruges til at starte programmet efter installering ,
men prøv at læse deres hjemmeside , der er også nogle andre muligheder for at hente programmet .
filen har jeg bagefter flyttet til min hjemmemappe , (for at rydde mit skrivebord) , og det virker fint her.
prøv evt at flytte filen inden du installere den .
Ps: kan du se forskel på de hentede programmer , begge virker fint uden netværk efter installation .
men prøv at læse deres hjemmeside , der er også nogle andre muligheder for at hente programmet .
filen har jeg bagefter flyttet til min hjemmemappe , (for at rydde mit skrivebord) , og det virker fint her.
prøv evt at flytte filen inden du installere den .
Ps: kan du se forskel på de hentede programmer , begge virker fint uden netværk efter installation .
Senest rettet af Christian.Arvai 18. maj 2008, 13:40, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Århus N
En fyr har været så venlig at lave en Debian-fil over Geogebra. Den kan hentes her (selvom den står på spansk, er der flere sprog i selve programmet så som dansk).
Fint program, BTW.
Fint program, BTW.
-
- Admin
Wikzo skrev:En fyr har været så venlig at lave en Debian-fil over Geogebra. Den kan hentes her (selvom den står på spansk, er der flere sprog i selve programmet så som dansk).
hvis geogebra kan hentes som debian fil , så prøv det først !!
@wikzo , hvordan fandt du den debian pakke ?
-
- Admin
nu har jeg prøvet lidt igen .
den debian pakke wikzo nævner er til ubuntu 8.04 i386 ( 32 bit ) , den virker på 32 bit , og er meget nem at installere .
men jeg får en fejlmelding på 8.04 med 64 bit ! , og den kan ikke installeres på 64 bit.
( hvilket der også står på hjemmesiden )
men nu virker det da snart på alle muligheder , er her nogle der prøver på 7.10 - 64 bit .
ps: den virker også på 7.10 i386 (32 bit).
den debian pakke wikzo nævner er til ubuntu 8.04 i386 ( 32 bit ) , den virker på 32 bit , og er meget nem at installere .
men jeg får en fejlmelding på 8.04 med 64 bit ! , og den kan ikke installeres på 64 bit.
( hvilket der også står på hjemmesiden )
men nu virker det da snart på alle muligheder , er her nogle der prøver på 7.10 - 64 bit .
ps: den virker også på 7.10 i386 (32 bit).
-
Jamen dog hvor det vælter ind med gode råd og tips. Det er jo for lækkert
NÅr jeg vælger webstarten, så får jeg automatisk installeret en Geogebra-mappe på mit skrivebord. Hvis jeg flytter den, bliver den bare installeret næste gang jeg forsøger at åbne Start-filen. Det er vist noget med en indstilling den ville have i noget med Next! OpenJDK java, første gang jeg prøvede. Nu ved jeg bare ikke hvordan jeg får det ændret igen.
Men ellers virker programmet upåklageligt Og nej, der er som sådan ikke nogen forskel mellem de to program-metoder (Christian)
NÅr jeg vælger webstarten, så får jeg automatisk installeret en Geogebra-mappe på mit skrivebord. Hvis jeg flytter den, bliver den bare installeret næste gang jeg forsøger at åbne Start-filen. Det er vist noget med en indstilling den ville have i noget med Next! OpenJDK java, første gang jeg prøvede. Nu ved jeg bare ikke hvordan jeg får det ændret igen.
Men ellers virker programmet upåklageligt Og nej, der er som sådan ikke nogen forskel mellem de to program-metoder (Christian)
mvh Rulfe
-
- Admin
har du prøvet at hente debian pakken ?