peoblemer med at tilføje/fjerne programmer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ibhnielsen

peoblemer med at tilføje/fjerne programmer

Indlæg af ibhnielsen »

Jeg oplever noget mystisk i ubuntu 804.
Hvis jeg forsøger at tilføje eller fjerne programmer via menuen programmer og tilføj og fjern, og har valgt at tilføje eller fjerne noget, og starter funktionen, så sker der intet, den står og arbejder, men intet sker, den stopper heller ikke, så jeg må genstarte ( er der i øvrigt ikkei ubuntu en mulighed for at stoppe en process, ligesom ctr-alt-del i windows).
Jeg har fundet ud af, at hvis jeg bruger synaptic pakkehåndtering, så sker det samme første gang jeg starter programmet, men her stopper den selv og anden gang jeg forsøger kommer den og spørger omkodeord. Min teori er derfor at den i tilføj/fjern programmer venter på et kodeord, den ikke har spurgt om.
Jeg kan starte synaptic, som nævnt, og skrive kodeord, så starte tilføj/fjern og arbejde med den, når jeg så vil installere, siger den at der kører een i forvejen, så siger jeg ok, og får en fejl, hvor jeg kan sige 'retry', og så afslutter jeg synaptic, og siger retry til tilføj/fjern, og så virker det, jeg får de programopdateringer jeg vil have.
Det er også det samme hvis jeg får et ikon i menulinien om opdateringer, så må jeg benytte samme procedure. Er der nogen der har en løsning?
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Re: peoblemer med at tilføje/fjerne programmer

Indlæg af Artificial Intelligence »

( er der i øvrigt ikkei ubuntu en mulighed for at stoppe en process, ligesom ctr-alt-del i windows)

Her er et fif, som kan restarte X (brugerfladen): <ctrl>+<alt>+<backspace>

Jeg bruger slet ikke add/remove, men prøv lige med;

Kode: Vælg alt

/usr/bin/gnome-app-install

eller

gnome-app-install

i terminalen og se om den spytter noget ud.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Under system -> administration -> systemovervågning kan man dræbe processer.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg mener også man kan sætte en genvej, hvorefter man peger og klikker til "kill process",
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jep. Det kan man også.

1. Højreklik på (top)panelet.

2. Vælg "Tilføj til panel"

3. Find den applet, der hedder "Gennemtving afslutning"

4. Træk den ud på panelet eller klik "Tilføj"

Når man klikker på appleten og derefter et vindue, tvinger man programmet til at afslutte.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

ibhnielsen skrev:Jeg oplever noget mystisk i ubuntu 804.
Hvis jeg forsøger at tilføje eller fjerne programmer via menuen programmer og tilføj og fjern, og har valgt at tilføje eller fjerne noget, og starter funktionen, så sker der intet, den står og arbejder, men intet sker, den stopper heller ikke, så jeg må genstarte ( er der i øvrigt ikkei ubuntu en mulighed for at stoppe en process, ligesom ctr-alt-del i windows).
Jeg har fundet ud af, at hvis jeg bruger synaptic pakkehåndtering, så sker det samme første gang jeg starter programmet, men her stopper den selv og anden gang jeg forsøger kommer den og spørger omkodeord. Min teori er derfor at den i tilføj/fjern programmer venter på et kodeord, den ikke har spurgt om.
Jeg kan starte synaptic, som nævnt, og skrive kodeord, så starte tilføj/fjern og arbejde med den, når jeg så vil installere, siger den at der kører een i forvejen, så siger jeg ok, og får en fejl, hvor jeg kan sige 'retry', og så afslutter jeg synaptic, og siger retry til tilføj/fjern, og så virker det, jeg får de programopdateringer jeg vil have.
Det er også det samme hvis jeg får et ikon i menulinien om opdateringer, så må jeg benytte samme procedure. Er der nogen der har en løsning?

Så er vi 3 der har det problem. Har ikke fået det løst endnu.

Indtil det er løst kan du skrive dette i terminal

sudo synaptic

så virker synaptic med det samme og du kan finde de fleste programmer her også.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

sådanUBUNTU skrev:Jep. Det kan man også.

1. Højreklik på (top)panelet.

2. Vælg "Tilføj til panel"

3. Find den applet, der hedder "Gennemtving afslutning"

4. Træk den ud på panelet eller klik "Tilføj"

Når man klikker på appleten og derefter et vindue, tvinger man programmet til at afslutte.

Og hvis man ikke vil have en genvej, kan følgende skrives i terminalen. Bagefter klikker man på vinduet, og så dræbes det (elsker den term, at dræbe et program i stedet for at lukke det :P)

xkill
Billede
ibhnielsen

Indlæg af ibhnielsen »

tippet vedr tilføj/fjern med kommandoen /usr/bin/gnome-app-install virkede fint, jeg har så lavet en genvej der hedder tilføj/fjern programmer, og det ser ud til at virke.
jeg fandt også 'system-administration-systemovervågning' og kan afbryde processer her, og jeg kunne også finde genvejen til panelet, så de ser ud til at det virker på denne måde.
Jeg fandt dog aldrig ud af, hvad problemet egentlig bestod i, og når jeg skal installere opdateringer, har jeg nok problemet igen.

Ellers tak for hjælpen.