Sort skærm med Nvidia driver tilkoblet
-
Sort skærm med Nvidia driver tilkoblet
Arghhh i min begejstring for Ubuntu (8) har jeg installeret den på min Lenovo T61, 6460-8SG med et 128MB nVIDIA Quadro NVS 140M indbygget.
Efter jeg har enabled NVIDIA restricted driver via menupunktet, er der kun en sort skærm efter boot.
Jeg har forsøgt at rette i xorg.conf til "vesa", men der er stadig sort skærm.
Hvordan i alverden får jeg bootet med "safe graphics" eller noget i den retning ?
TIigiv mig min lamer-evner udi Linux
Efter jeg har enabled NVIDIA restricted driver via menupunktet, er der kun en sort skærm efter boot.
Jeg har forsøgt at rette i xorg.conf til "vesa", men der er stadig sort skærm.
Hvordan i alverden får jeg bootet med "safe graphics" eller noget i den retning ?
TIigiv mig min lamer-evner udi Linux
- El Puño
Emperi vinder over teori
Emperi vinder over teori
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Sort skærm med Nvidia driver tilkoblet
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure xserver-xorg
Den siger så dpkg : error xserver-xorg is already installed and configured
Errors were encountered while processing xserver-xorg
Men jeg fik fjernet opstartsparameter i Grub og indsat vga i xorg.conf
Så nu er jeg i hvertfald på desktoppen igen.
- El Puño
Emperi vinder over teori
Emperi vinder over teori
-
- Geografisk sted: Fredericia
har det samme problem her. fik det løst ved at starte op i "generic mode" hvor der efter lidt skærmsnask kom e n vindue der spurgte om et par ting - herinder rekonfiguration af Xorg. sejt
Nu skal jeg bare lige have løst driver problemet.
Er der nogen der kender løsningen til det?? har endnu ikke kunnet google mig frem til det.
Nu skal jeg bare lige have løst driver problemet.
Er der nogen der kender løsningen til det?? har endnu ikke kunnet google mig frem til det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- Geografisk sted: Køge
I den nye version af xorg kan man ikke bruge "sudo dpkg --configure xserver-xorg (eller --phigh) mere.Men den nyeste version a nvidia er lidt buggy (er selv gået hen for at bruge beta af den næste version (ikke for newbies)). Så vidt jeg ved er Ubuntu devs gang med at udrede nogen af trådene omkring det (så meget de kan da nvidia driver er close source).
Har i prøvet efter installationen at manuelt configurer xorg så den bruger "nvidia"?
Har i prøvet efter installationen at manuelt configurer xorg så den bruger "nvidia"?
-
tja jeg har forsøgt,
Men når man kører
sudo sh NVIDIA-bla bla bla siger den at man har x kørende.
og alle hjemmesider siger at de bare installerer den fra bunden af selv og så kører det, men hvordan f..... får jeg lukket x helt ned???
Det er heldigvis kun et problem på en gammel stationer celeron 1,8 jeg har fundet frem - T61'eren spiller bare !
Men når man kører
sudo sh NVIDIA-bla bla bla siger den at man har x kørende.
og alle hjemmesider siger at de bare installerer den fra bunden af selv og så kører det, men hvordan f..... får jeg lukket x helt ned???
Det er heldigvis kun et problem på en gammel stationer celeron 1,8 jeg har fundet frem - T61'eren spiller bare !
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Det gør du ved;
<ctrl>+<alt>+<F1>
cd <path>
sudo sh <nvidia.driver>[/code]
Lad ikke nvidia installer sætte xorg op, når den spørg. Gør det manuelt - den messede min xorg.conf fil op sidste gang.
ændre driveren til "nvidia"
Problemet er så hver gang kernen bliver opdateret skal du til at installere nvidia igen (dvs du ryger ud i CLI efter reboot, når du har upgraderet/patched kernen).
<ctrl>+<alt>+<F1>
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd <path>
sudo sh <nvidia.driver>[/code]
Lad ikke nvidia installer sætte xorg op, når den spørg. Gør det manuelt - den messede min xorg.conf fil op sidste gang.
sudo nano /etc/X11/xorg/conf
ændre driveren til "nvidia"
sudo /etc/init.d/gdm start
Problemet er så hver gang kernen bliver opdateret skal du til at installere nvidia igen (dvs du ryger ud i CLI efter reboot, når du har upgraderet/patched kernen).
-
hvordan sætter man xorg.conf op manuelt??
skal man bruge den guide der følger med til SUSE??
PS.
Jeg håber da at Ubuntu folkene finder ud af at få den driver de sender med ubuntu til at spille fra start. Det er da noget hø at det ikke virker. SÅ jeg håber det første og eneste gang jeg bliver nød til det her!
Det og så wifi er reelt den store synder angående folks erfaringer med brug af UBUNTU.
Installations processen og ubuntu's brugervenlighed er INTET værd, hvis man sidder og kigger på en sort skærm.
skal man bruge den guide der følger med til SUSE??
PS.
Jeg håber da at Ubuntu folkene finder ud af at få den driver de sender med ubuntu til at spille fra start. Det er da noget hø at det ikke virker. SÅ jeg håber det første og eneste gang jeg bliver nød til det her!
Det og så wifi er reelt den store synder angående folks erfaringer med brug af UBUNTU.
Installations processen og ubuntu's brugervenlighed er INTET værd, hvis man sidder og kigger på en sort skærm.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Delvis er det Nvidia skyld, det er close source, der er ikke så meget at gøre. Delvis Ubuntu for at bruge den nyeste nvidia driver. Delvis Ubuntu brugernes skyld for at presse Ubuntu til at inkludere det nyeste af det nyeste.
Så skylden går på omgang.
Find Section "Device" i xorg.conf, og ændre Driver til "nvidia".
[save [ctrl]+[o]
exit [ctrl]+[x]
Så skylden går på omgang.
Find Section "Device" i xorg.conf, og ændre Driver til "nvidia".
[save [ctrl]+[o]
exit [ctrl]+[x]
-
mit kort vil ikke acceptere de løsninger.
Mit sprøgsmål er så nu. Jeg ved at geforce 6600 kortet ikke ville anerkende de nye NVIDIA drivers på windows.
Kan det være det samme her, at jeg skal bruge en ældre driver??
Det er ligefør jeg smider det kort ud af maskinen og så nøjes med det integredede intel grafikkort. Det er ihvertfald hurtigere end den VESA ting der kører nu.
Mit sprøgsmål er så nu. Jeg ved at geforce 6600 kortet ikke ville anerkende de nye NVIDIA drivers på windows.
Kan det være det samme her, at jeg skal bruge en ældre driver??
Det er ligefør jeg smider det kort ud af maskinen og så nøjes med det integredede intel grafikkort. Det er ihvertfald hurtigere end den VESA ting der kører nu.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
"Det og så wifi er reelt den store synder angående folks erfaringer med brug af UBUNTU.
Installations processen og ubuntu's brugervenlighed er INTET værd, hvis man sidder og kigger på en sort skærm."
Det er jeg enig i. Hvis ikke skærmhåndteringen fungerer så menigmand (og andre) kan håndtere det, batter udbredelsen af Ubuntu ikke. Øv øv øv....
"Delvis er det Nvidia skyld, det er close source, der er ikke så meget at gøre. Delvis Ubuntu for at bruge den nyeste nvidia driver. Delvis Ubuntu brugernes skyld for at presse Ubuntu til at inkludere det nyeste af det nyeste."
Det virker da i Windows uden større problemer og har gjort det i mange år ....... ;-/
Installations processen og ubuntu's brugervenlighed er INTET værd, hvis man sidder og kigger på en sort skærm."
Det er jeg enig i. Hvis ikke skærmhåndteringen fungerer så menigmand (og andre) kan håndtere det, batter udbredelsen af Ubuntu ikke. Øv øv øv....
"Delvis er det Nvidia skyld, det er close source, der er ikke så meget at gøre. Delvis Ubuntu for at bruge den nyeste nvidia driver. Delvis Ubuntu brugernes skyld for at presse Ubuntu til at inkludere det nyeste af det nyeste."
Det virker da i Windows uden større problemer og har gjort det i mange år ....... ;-/
- El Puño
Emperi vinder over teori
Emperi vinder over teori
-
jeg har nu surfet en del på nettet (inklusiv ubuntuforums.org) og kan ikke finde nogle løsninger de rhar hjulpet mig endnu.
Jeg kan hverken få det til at virke ved at installerer driveren manuelt eller ved hjælp af Ubuntu's "proprietary drivers" fix
øv
Er der nogle der ude der ved hvordan man får et NVIDIA kort til at makke ret.
PS - jeg slipper ikke OpenSource - ligemeget hvad.
Jeg kan hverken få det til at virke ved at installerer driveren manuelt eller ved hjælp af Ubuntu's "proprietary drivers" fix
øv
Er der nogle der ude der ved hvordan man får et NVIDIA kort til at makke ret.
PS - jeg slipper ikke OpenSource - ligemeget hvad.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Det er også 2 helt forskellige ting. Det er ikke samme driver, oh nvidia bruger også langt flere resourcer på driveren til windows (logisk nok).
Der har også været flere tilfælde hvor nvidia windows driveren ikke virket til nogen typer af nvidia kort. Er windows så ikke klar til den almindelige bruger? Ved godt det er sur numse, når grafik producenterne kommer med en buggy driver. Men det er altså ikke OSs skyld, om så det hedder Windows eller Ubuntu.
Thj01, prøv med en ældre driver, du kan finde driveren som gutsy brugte, i nvidia arkiv.
-
Thj0,
Er det her hvad du har gjort?
Går ud fra at driveren ligger på skrivebordet;
<ctrl>+<alt>+<F1>
Ændret driveren til "nvidia" (små bogstaver)
<ctrl>+<o> Save
<ctrl>+<x> exit
Er det her hvad du har gjort?
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
sudo apt-get remove linux-restricted-modules-2.6.24-16-generic nvidia-glx nvidia-glx-new nvidia-glx-legacy nvidia-kernel-common
sudo apt-get install build-essential xserver-xorg-dev
Går ud fra at driveren ligger på skrivebordet;
<ctrl>+<alt>+<F1>
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd ~/Desktop
sudo sh <driver>
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Ændret driveren til "nvidia" (små bogstaver)
<ctrl>+<o> Save
<ctrl>+<x> exit
sudo /etc/init.d/gdm start
-
Artificial Intelligence skrev:Det virker da i Windows uden større problemer og har gjort det i mange år ....... ;-/Artificial Intelligence skrev:Det er også 2 helt forskellige ting. Det er ikke samme driver, oh nvidia bruger også langt flere resourcer på driveren til windows (logisk nok).
Enig, men nu skal det ved gud ikke udvikle sig til en religiøs diskussion, men - jeg er som (Ubuntu) bruger ligeglad med tekniske undskyldninger. Virker apparat L ikke ordentligt vil jeg naturligvis bare (desværre) vælge apparat W
Windows havde også sine problemer i de første versioner med at styre skærme, opløsninger og grafikdrivere. Det var først i XP det blev så nogenlunde fejlfrit...... Jeg skrev nogenlunde
For at Ubuntu kan opnå succes blandt en bredere kreds af brugere, er det sku nødvendigt at brugeren får en succesoplevelse under installationen og ikke mindst når de starter det første gang. Er der for meget bøvl taber vi for mange nye brugere på den konto til Windows !
- El Puño
Emperi vinder over teori
Emperi vinder over teori