Resurseforbrug

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Bo Pedersen

Resurseforbrug

Indlæg af Bo Pedersen »

Hej..

Når jeg kigger på videoklip fra youtube.com under UBUNTU/FireFox, har computeren tilsyneladende svært ved at følge med. Videoen ”hakker” og der er også små udfald i audiosignalet.
”Systemovervågning” viser at der kun er to kørende processer, nemlig systemmonitoren selv og Firefox. Systemmonitoren bruger mellem 6% og 13% CPU kapacitet, og Firefox bruger mellem 50% og 88% af CPU’en. Til trods for det, kommer det samlede CPU forbrug (ved afspilning af youtube klip) aldrig under 98% (ifølge fanebladet med graferne) Hvad er det der æder resten af min CPU’s kraft?
IE bruger til sammenligning ca. 50% af CPU’ens kapacitet ved afspilning af samme video klip, og der er ingen udfald i hverken audio eller video.

Min PC er efter vor tids standard ikke nogen hurtigløber. Det er en AMD Athlon 1.29 GHz 1 GB RAM. Grafik: NVIDIA GeForce2 MX.
Men UBUBTU 8,04 lever side om side med Win XP på samme PC, og når PC’en kører XP/IE er der ingen problemer med youtube.
Er UBUNTU virkelig så meget mere resursekrævende end Win XP? Jeg troede det var omvendt.

Gør jeg noget forkert, eller er jeg nødt til at opgradere mit hardware?

Betegnelsen ”Newbie” dækker ikke engang over min erfaring med LINUX, jeg er helt blank. Jeg er heller ikke nogen ”haj” til computere i det hele taget, så hvis mit spørgsmål er naivt, så er det sådan det er. Men jeg synes at LINUX ideen er så sympatisk, at jeg er meget opsat på at lære.

Med venlig hilsen
Bo
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Resurseforbrug

Indlæg af eitreach »

Det kan meget vel afhænge af hvilken flash-afspiller du bruger i Firefox. Kan du huske hvad du valgte da du installerede?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Nej, jeg er ikke bevidst om hvilken flash-afspiller jeg installerede, jeg undgik at tage stilling hvor jeg kunne, og brugte "default" når jeg kunne. Men ved højreklik på ikonet, og under "Om" kan jeg læse at det skulle være SWFDET 0.6.0.
Jeg kan ganske vist ikke finde SWFDET 0.6.0 under "Programmer" - "Lyd og Video". Heller ikke i "Tilføj og fjern programmer" men det er den afspiller der dukker op når jeg klikker på et youtube klip.

Da jeg nu var inde i "tilføj og fjern programmer" installerede jeg GNASH SWF Viewer, men jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan hvordan jeg laver fil assosiation.

Men for at vende tilbage til mit hardware. Hvad er Jeres erfaring for hvor kraftig en maskine der skal til, for at kunne se flash video uden at det "hakker"? Det går forresten fint med at se DVD film fra filer på eksterne harddisk.

Med venlig hilsen
Bo
eitreach

Indlæg af eitreach »

Det er uden tvivl der problemet ligger. Jeg havde præcis samme oplevelse da jeg brugte den, i 8.04.

Istedet for Tilføj/Fjern, prøv så at hoppe ind i System > Administration > Synaptic - det er den "avancerede" udgave, som i bund og grund er den samme - derfra kan du afinstallere både gnash og swfdec - og istedet installere den som hedder flashplugin-nonfree - så vil du ikke opleve mere flash-hak.

Det kræver nemlig ikke en ret stor maskine - jeg kunne i hvert fald sagtens se Flash uden hak på min tidligere Asus EEE - den havde en 900mhz-processor, 512mb ram og et onboard grafikkort.
"A Narn heavy cruiser?!"

Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Det var lige det der skulle til!!

Ikke noget hakkeri i hverken lyd eller billede, og som ekstra bonus er volumekontrollen også kommet til at virke.

Takker rigtig mange gange for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bo
eitreach

Indlæg af eitreach »

Bare glad for at kunne hjælpe!
"A Narn heavy cruiser?!"