AJenbo skrev:Event med at installere linux-...-edge til vi har set om der er andre ting der skal løses for at få wifi til at virke...
Okay - nu fik jeg så installeret det inden jeg så din besked her. Skal jeg afinstallere det igen (og hvis ja, hvordan)?
AJenbo skrev:Rfkill viser at wifi er fysisk slået fra, så det er nok det der er galt. Wifi fungere som gør oh du skal ikke oprette forbindelse manuelt.
Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med "Wifi fungere som gør". Men dét med at wifi er fysisk slået fra, hvad betyder dét nærmere bestemt - og hvad skal jeg gøre ved det?
AJenbo skrev:"sudo mount" er en terminal kommando, hvis du tilføjer det i fstabs vil systemet sikkert ikke starte. Men ja du skal have formateret drevet med ext4 først. Du kan håndtere afmontering fra programmet Diske, men hvis blot du lader være med først at montere det (ved at tilgå det efter opstart) er det ikke noget du behøves tænke på, og hvis du ikke gør det rigtigt fortæller maskinen det til dig.
Drevet monteres tilsyneladende automatisk ved opstart - i hvert fald er det allerede monteret når jeg åbner "Filer". Men hvis jeg kan afmontere det fra programmet Diske, er det vel bare dét jeg skal begynde med. Men måske er der også noget jeg skal være opmærksom på ift. opstart hvis disken på en eller anden måde indgår i opstartsproceduren og så ikke bliver fundet ved næste opstart efter formatering eller sådan noget?
Hvis jeg i øvrigt forstår dig rigtigt, skal jeg glemme alt om "sudo mount" indtil videre.
Men måske kan du guide mig igennem processen på et tidspunkt når du har tid? Jeg er blevet lidt forvirret igen og er i tvivl om hvad jeg helt præcis skal gøre, og i hvilken rækkefølge.
Programmet "Diske" først - så langt er jeg med: Afmontér HDD, slet ntfs-partitionen og opret i stedet en ext4-partition.
Er næste trin så at tilføje en linje i fstab? Hvordan, og hvad skal det være for en linje? Klaus skrev at jeg kan tilgå fstabs med
, men jeg kan forstå på dig at jeg ikke skal indsætte linjen
Kode: Vælg alt
sudo mount /media/marie/"diskbetegnelse"
som han ellers foreslog. Men hvad er det så jeg skal gøre?
Kan jeg selv bestemme hvor i filsystemet jeg vil have mappen placeret? (Jeg tror det ville være praktisk hvis den ligger i min hjemmemappe). På hvilket tidspunkt i denne proces får disken/mappen sit navn og sin placering? Og kan det ændres igen hvis jeg kommer til at lave en fejl?
AJenbo skrev:Ja jeg vil være offline det meste af tiden
Hvor har du været? Jeg håber du har haft en god rejse. Jeg beklager at jeg blev lidt desperat da du pludselig forkyndte at du ville smutte. Det var fordi jeg lige havde nået at håbe at jeg kunne få det færdigt i går. Men nu må det bare tage den tid det tager, så jeg får det gjort rigtigt. Jeg kommer ikke til at være så meget på resten af ugen pga. andet arbejde, men indimellem kan jeg måske lige gøre lidt, og så tager jeg næste mandag ud af kalenderen til forhåbentlig at få klaret det sidste.