sudo: unable to resolve host kontor

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

sudo: unable to resolve host kontor

Indlæg af Stra »

Som anført i emnet er det den besked jeg får (nu på 2 pc installeret med 8.04), når jeg vil arbejde i terminalen, samtidig virker hverken synaptic eller opdateringshåntering!!

Hva er der galt??????

mvh
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Stra

Re: sudo: unable to resolve host kontor

Indlæg af Stra »

Ja nu er den da helt gal PÅ 08.04.

Hvergang jeg vil starte en administrations funktion, starter den den, men lukker den derefter ned og der sker ingenting. JEG KAN INTET ADMINISTRATIVT.

Hvor pokker er fejlen? OG HVAD KAN JEG GØRE??

STRA
stra
Stra

Indlæg af Stra »

sudo: unable to resolve host kontor :oops:

den beder jo bare om pasword. Så er det da løst. pinligt

Det andet med at køre adnminastrative applikationer er ikke løst.

hvad er komandoen for at kunne updatere/installere det igen??

stra
stra
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Hvad sker der, hvis du taster følgende i en terminal?

Kode: Vælg alt

sudo synaptic
(tast kodeord, du kan ikke se nogle tegn, mens du taster)
Billede
Stra

Indlæg af Stra »

Wikzo skrev:Hvad sker der, hvis du taster følgende i en terminal?

sudo synaptic

Så kommer synaptic frem. og kan anvendes helt som vanligt.

Tak for komandoen, så kan jeg da anvende programmerne den vej, og engang imellem ved at starte dem grafisk.

stra
stra
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Du kan åbne alle programmer bare ved at skrive dem i terminalen. Visse, så som Synaptic, kræver dog root-adgang. Derfor skriver man "sudo" foran, hvilket betyder "super user do" :)

Pas dog på, da du med sudo kan ændre, ødelægge eller slette hele dit system. Derfor skal man bruge sudo for mange handlinger i "System -> Administration", installering af programmer osv.
Billede
Stra

Indlæg af Stra »

Stra skrev:Ja nu er den da helt gal PÅ 08.04.

Hvergang jeg vil starte en administrations funktion, starter den den, men lukker den derefter ned og der sker ingenting. JEG KAN INTET ADMINISTRATIVT.

Hvor pokker er fejlen? OG HVAD KAN JEG GØRE??

STRA

Jeg fik det råd i en anden tråd, at geninstalere skidtet med en ren instalation, den anden var en løbende opdatering.

Det løste problemet på den stationære.
Har stadig problemet på en arbejdsxpPCer, hvor jeg installerede via wubi. (vil senere prøve at geninstallere også her.)

stra
stra
calvita

Indlæg af calvita »

hej folkens.
jeg tror jeg har lidt af det samme problem eller noget lignende ihvert fald, jeg kan heller ikke rigtig komme til det der administrative :(

fx. når den kommer med en opdatering og jeg så trykker instaler opdatering så går opdateringshåntering fast.

Det samme sker hvis jeg prøver at starte systemoprydning og synaptic.

Men her skiller mit problem sig måske lidt ud for jeg kan starte tilføj fjern, jeg har dog ikke prøvet at fjerne tilføje noget enu, men har på fornemmelsen at det er det samme problem.

er der nogen som har en ide til en løsning skal siget jeg er ret grøn til ubuntu men er helt vild med at lære :D

er ret fasineret det er dog lidt som at lære at køre på cykkel igen når man kommer fra windåse men det var jo heller ikke nemt i starten

mvh. calvita
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Stra skrev:sudo: unable to resolve host kontor :oops:

den beder jo bare om pasword. Så er det da løst. pinligt

Det andet med at køre adnminastrative applikationer er ikke løst.

hvad er komandoen for at kunne updatere/installere det igen??

stra

Hvad siger output når du kører

cat /etc/hosts
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

calvita skrev:hej folkens.
jeg tror jeg har lidt af det samme problem eller noget lignende ihvert fald, jeg kan heller ikke rigtig komme til det der administrative :(

fx. når den kommer med en opdatering og jeg så trykker instaler opdatering så går opdateringshåntering fast.

Det samme sker hvis jeg prøver at starte systemoprydning og synaptic.

Men her skiller mit problem sig måske lidt ud for jeg kan starte tilføj fjern, jeg har dog ikke prøvet at fjerne tilføje noget enu, men har på fornemmelsen at det er det samme problem.

er der nogen som har en ide til en løsning skal siget jeg er ret grøn til ubuntu men er helt vild med at lære :D

er ret fasineret det er dog lidt som at lære at køre på cykkel igen når man kommer fra windåse men det var jo heller ikke nemt i starten

mvh. calvita

Bemærk at du skal have en pålidelig Internetforbindelse der virker. 3G/UMTS bredbånd er oftest upålidelig som bredbåndsforbindelse til Internettet. (Teknisk sker der det at TCP sessions afbrydes på grund af dårlig forbindelse.)

Nogle gange kan man ikke forbinde til repository-serverne (serverne der har de pakker du skal bruge) fordi at de er lettere overbelastet. Det vil du nok opleve omkring den 29. Oktober og nogle dage frem. Den dag udkommer Ubuntu 9.10 "Karmic Koala".

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
calvita

Indlæg af calvita »

har prøvet at opdatere flere gange og nogle dage har jeg haft maskinen til at stå hele dagen uden at der er sket noget den står bare med en hvid firkant midt på skærmen.
jeg kan stadig ikke starte pakkehåntering eller systemoprydning