Ny til Ubuntu:D

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny til Ubuntu:D

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg gjorte følgende :

slettede hele d drevet ( 55 gb ) , så lavede jeg en ny partition på (40 gb) kaldet d ( igen ) ,
de sidste 15 gb , lod jeg stå som " ikke allokeret " .
derefter startede jeg 8.04 op , og lod den lave en guidet installation på fri plads .

fordelen er:

at du er sikker på ikke at ændre på vista ( er på c drev ) , du kan ikke ødelægge
en evt skjult recovery partition , det er nemt at fjerne ubuntu bagefter ( slet patitionen ) ,
og hvis alt går galt med duelboot opstarten , har man nemmere ved at finde den partition
som ubuntu ligger på !!!

ulempe :

en helvedes masse arbejde :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Kestol

Indlæg af Kestol »

Jamen i mit tilfælde har jeg jo ingen D partion :(
Så det kan jeg jo faktisk ikke gøre på samme måde
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

ha ha :lol:

jeg troede du lavede sjov , da du kaldte det for cd drev .

( har læst det nu i tidligere indlæg .sorry :wink: )

hvis du kun har et c drev ( hurra for vista :x ) , er der kun wubi tilbage .

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

@christian.arvai Det er ikke helt rigtigt. Du installerer grub (linux boot loader) oveni windows bootloader og hvis du derefter fuldstændig sletter linux, fucker du det hele op.

Der var mange problemer med wubi i beta-fasen, men det skulle være ret stabilt efterhånden. Har ikke hørt om wubirelaterede problemer i den endelige 8.04-release.

@kestol: wubi installerer ubuntu i en mappe i windows. Du ændrer dermed ikke noget i boot loaderen og du skal heller ikke partitionere. Ubuntu kan afinstalleres som ethvert andet program i windows.

Wubi ulemper: lidt dårligere harddiskydelse, ingen adgang til filer i windows, når du anvender ubuntu, samt rapporterede problemer med æ,ø og å. Sidstnævnte det skulle nemt kunne fikses.

Det er en god måde at prøve ubuntu af på.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Hvis man kun har en windowspartition (c-drev), og man gerne vil have flere partitioner kan man forsøge at krympe windowspartitionen. I de tilfælde er defragmentering og deaktivering af windows sidefil en forudsætning.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

citat:

@christian.arvai Det er ikke helt rigtigt. Du installerer grub (linux boot loader) oveni
windows bootloader og hvis du derefter fuldstændig sletter linux, fucker du det hele op.

skal vi vædde :lol: , det var på den måde jeg lavede duelbboot på før , og hvis man sletter
den partition som ubuntu ligger på starter windows igen .

jeg crashede mange gange med 8.04 beta - xp pro , og hver gang reddede jeg mit c og d drev !!!!!

men vi er da enige om at han skal prøve wubi :lol:

-------------------

jeg tabte !!!!! , det kan gå galt alligevel .

hvis man sletter ubuntu som jeg skrev , sletter man grub og der er ikke noget der starter , men hvis man
har slettet ubuntu og ikke kan starte windows , er her et link til at redde det :

viewtopic.php?f=4&t=2862

pokkers også , nu skylder jeg sådanUBUNTU en øl !! :wink:

( men det redder c og d drevet , når man geninstallere ubuntu , geninstalleres grub og duelboot starter )

-------------------
Senest rettet af Christian.Arvai 19. maj 2008, 20:03, rettet i alt 1 gang.

sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Hvis du geninstallerer ubuntu, skriver installeren en ny grub. Men jeg tvivler stærkt på, at windows starter op direkte, hvis du ikke har en linuxdistro et eller andet sted på dit system. Så er jeg i hvert fald godt og grundigt forvirret.

Indstillingerne til grub ligger i /boot/grub på linuxpartitionen.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

der er en pointe , som du kan have ret i , når jeg har slettet den partition som ubuntu lå på ,
kan det så være at grub stadig er gemt i bios , og dermed ikke er slettet, sammen med ubuntu ?
spørgsmålet er så om grub bliver gemt bagved , og hvordan det kan opdages ?

så kør cd´en live ! , det er det eneste vi ved lige nu , ha ha :lol:

Kestol

Indlæg af Kestol »

Oha... NU er jeg helt forvirret...
Bios burde da ikke ændres af OS? Så vidt jeg ved...: :|

@christian.arvai Det er ikke helt rigtigt. Du installerer grub (linux boot loader) oveni windows bootloader og hvis du derefter fuldstændig sletter linux, fucker du det hele op.

Der var mange problemer med wubi i beta-fasen, men det skulle være ret stabilt efterhånden. Har ikke hørt om wubirelaterede problemer i den endelige 8.04-release.

@kestol: wubi installerer ubuntu i en mappe i windows. Du ændrer dermed ikke noget i boot loaderen og du skal heller ikke partitionere. Ubuntu kan afinstalleres som ethvert andet program i windows.

Wubi ulemper: lidt dårligere harddiskydelse, ingen adgang til filer i windows, når du anvender ubuntu, samt rapporterede problemer med æ,ø og å. Sidstnævnte det skulle nemt kunne fikses.

Altså hvordan installer jeg så wubi??
Er da bare igennem windows at jeg indsætter CD'er og kører installeren..?
Og hvad mener du med lidt dprligere harddisk ydelse???
Ingen adgang til windows filerne er lidt dårlig men måske ok til at se lidt nærmere på ubuntu :)
Og hvordan problemer med æ,ø,å? På live versionen virkede det godt.. Så ser ikke hvorfor det ikke skulle virke der:D
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

beklage meget , jeg kan ikke hjælpe med wubi , vi sidder 2 her der
ikke har gode erfaringer med programmet , ( det slettede min svogers vista )
men her er helt sikkert andre herinde , der gerne vil hjælpe dig .

og bare rolig , det kan godt lade sig gøre med wubi , du skal bare
lige vente på , at den rigtige hjælper dig .

Kestol

Indlæg af Kestol »

Tja :mrgreen:
Nu sidder jeg her og overvejer at bare at fjerne vista og køre med ubuntu only for at få det lært hurtigst muligt... Og det basale virkede allerede på live versionen :mrgreen:

Men folk er velkommen til at kommentere Wubi problemet :mrgreen:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

jeg syntes at 8.04 er bedre en vista , men det er selvfølgelig min holdning ,
jeg havde ikke andet en problemer med vista , derfor blev jeg sur og slettede
det .

men prøv med wubi først , så kan det da være , at du for en god overgangsperiode ,
inden du helt skifter til linux .