slut med ubuntu??

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rulfe
Geografisk sted: Kolding

slut med ubuntu??

Indlæg af Rulfe »

Jeg er desværre meget tæt på at stoppe tilknytningen til Ubuntu. Jeg har set frem til v. 8.04, da jeg håbede den ville blive bedre end 7.10. Det er den egentlig også, men desværre har jeg oplevet at den er meget ustabil. Jeg har haft den rene installation unden noget yderligere. Alligevel har jeg oplevet (3 gange inden for de sidste 2 dage), at den pludselig låser. Jeg kan flytte med musen, men derudover er der intet andet at gøre end at give den en hård genstart.

Hvad kan være årsag, er der evt. noget jeg kan ændre på....eller er jeg virkelig nødt til at tage den tunge vej tilbage til Vista....eller OpenSolaris i stedet?
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: slut med ubuntu??

Indlæg af eitreach »

Brug 7.10, og vent på 8.10. Det gør jeg - 7.10 virker suverænt for mig, stadigvæk.

Hvis du hopper fra Ubuntu, er der nu heldigvis også mange andre steder at hoppe hen - Mandriva og OpenSuSE er glimrende distroer.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Rulfe

Indlæg af Rulfe »

Ja det er selvfølgelig muligheder. Men er jeg virkelig den eneste der sidder med sådan et problem? Det kunne jo også være ganske interessant at vide.

HVornår kommer 8.10?
mvh Rulfe

eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Nej, der er mange som har oplevet at 8.04 er ustabil. Der er ikke så meget andet at gøre end at vente på opdateringer.

8.10 udkommer til oktober.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Hvis jeg var dig - så vil jeg lige checke det internationale forum, eventuel starte en tråd der.
Ubuntuforums DK er godt, men der er en halv million mennesker på ubuntuforums.org .Se om ikke du kan få løst dit problem der.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Ja, jeg var ekstremt tilfreds med 7.10, men det virker som om 8.04 er noget hø.

De har bl.a. blacklistet en række drivere. Det er en pine at opgradere til den nye version og finde ud af, at ati-grafikkortet eller atheros-wifi ikke længere virker. Så hellere blot en advarsel om at hardwareunderstøttelsen er lidt buggy, frem for at man skal indtaste mystiske kommandoer i terminalen, for at få hardwaren til at vågne igen.

Og hvad sker der med java og danske bank.

Og den der icedtea-pakke, som burde hjælpe, men som ikke gør andet end at blokere java og få firefox til at crashe. Eller pulseaudio som gør, at man kun kan have lyd i et program ad gangen. Det er da dybt syret, at Ubuntu sender et system på betastadiet på gaden. Så hellere fravige release cyklussen med et par måneder.

Nå ikke mere galde herfra. Jeg vil (selvfølgelig) også anbefale, at man bliver på 7.10 et godt stykke tid endnu.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

kører du med 64 bit udgaven???
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Niks
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

tja .

hvis i ikke er tilfredse med 8.04 lts , så syntes jeg at i burde være med
til at teste 8.10 beta , de fejlmeldinger man får , kan nemt sendes .
jeg sendte selv mange fejlmeldinger på 8.04 beta og hvis vi alle sender
bare et par stykker , bliver det nemmere at forbedre den endelige udgave .

bortset fra at jeg har lidt ati problemer ( både 7.10 og 8.04) , syntes
jeg at 8.04 lts kører perfekt .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Rulfe

Indlæg af Rulfe »

jamen det vil jeg da også rigtig gerne være med til. Hvordan sender man de fejlmeldinger?
og hvordan bliver man betatester på 8.10?
mvh Rulfe

Eskil
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Eskil »

Det lyder underligt hvis de problemer folk oplever på 8.04 er så varige at man helt bør springe udgivelsen over og vente på 8.10, Hardy Heron er trods alt LTS :?
Det overraskede mig virkelig at læse denne tråd, da jeg ellers har læst mange gode omtaler af Hardy Heron.
Jeg har da også selv mine problemer med det, der gik noget grueligt galt under opgraderingen: viewtopic.php?f=4&t=2657
Men jeg regner alligevel med at installere hardy når jeg laver en clean install inden længe.
Kan nogen ikke uddybe hvori "høet" består??
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Installerede 8.04 i formiddags. Indtil videre har jeg ikke oplevet nogle større problemer - kun tilpasningsproblemer, altså hvor jeg skal rette lidt rundt hist og her, for at mit desktop ser pænt ud med genveje og lignende.
Billede
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Heller ingen problemer her, 8.04 kører perfekt.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Eskil skrev:Det lyder underligt hvis de problemer folk oplever på 8.04 er så varige at man helt bør springe udgivelsen over og vente på 8.10, Hardy Heron er trods alt LTS :?
Det overraskede mig virkelig at læse denne tråd, da jeg ellers har læst mange gode omtaler af Hardy Heron.
Jeg har da også selv mine problemer med det, der gik noget grueligt galt under opgraderingen: viewtopic.php?f=4&t=2657
Men jeg regner alligevel med at installere hardy når jeg laver en clean install inden længe.
Kan nogen ikke uddybe hvori "høet" består??

Der er egentlig ikke noget hø. Det er det samme hver eneste gang der udkommer en ny version af Ubuntu, men efter 1-2 måneder er de værste bugs rettet. Det skal lige siges at ting/bugs der er i kernel må man vendte med - da det er kernel folkene som står for det, og en kernel er ikke sådan lige at bytte smertfrit for millioner af Ubuntu computere.

Faktisk er 8.04 den der er kommet mindst "klager" over af alle Ubuntu versionerne. Fesity Gutsy var faktisk den folk beklagede sig mest over - men det skyldes nok at mange newbies brugte third-party programmer som Automatix dengang, hvilket fik deres Ubuntu til at knække sammen da de upgraderet til nyere version af Ubuntu. Men heldigvis er Automatix en saga blot.

Hyppigste klager:
* Den hyppigste klage i Ubuntu 8.04 er Ubuntu nvidia driver, som er den nyeste stabile driver. Men problemet er at Nvidia har udgivet en driver der er lort i denne omgang (dette problem kunne været undgået, hvis Nvidia åbnet op for deres driver).
* Så er der FF3 beta - som er beta, så det skulle ikke overraske folk.....og dog! Jeg har fundet ud af at mange folk ikke ved hvad alpha,beta og or RC versioner er for noget :? Hvorfor er den så inkluderet? Det er fordi Ubuntu 8.04 er LTS, det vil sige, når FF3 bliver stabilt så bliver FF2 ikke supported mere, hvilket gøre det problematisk da Ubuntu 8.04 er LTS.
* En anden klage er mere i game genren, screensaver + compiz kan gøre at spillet hopper ud af full screen eler crasher Ubuntu. Compiz er stadigvæk beta-ware. Men folk vil så gerne have det.

Så det er ikke helt nemt at tilfredstille folk :lol:
Det ved jeg alt om omkring min gaming site - folk vil have dit og dat, ændre det her, gør sådan etc. etc. :?
Rulfe

Indlæg af Rulfe »

Hvad betyder LTS?

Der hvor jeg har bemærket problemer med Ubuntu er ved homebanking, eks. dr.dk - live-tv og så at den er gået ned, så det eneste jeg kan gøre er at flytte musen og genstarte på den hårde måde.
Når jeg har oplevet det sidste ved jeg ikke præcis hvad årsagen er. De programmer jeg oftest har brugt er firefox og OpenOffice. Måske ligger der et eller andet problem i disse programmer?

Så var der også en der skrev noget om at man kunne blive beta-tester. Hvordan bliver man det? Jeg ved godt at det er med en vis risiko, men gå med på en testning, men hvis man har en computer stående i et hjørne kunne det jo være ganske sjovt at være med til sådan noget.
mvh Rulfe