Jeg er en relativt ny ubuntu-bruger. Startede med 7.10. Her brugte jeg lang tid på at få min NAS mounted så jeg kunne læse danske tegn i filnavne. Løsningen den gang var:
... smbfs iocharset=utf8,codepage=cp850 ...
Nu har jeg installeret 8.04 -- og det virker ikke længere Jeg får nu medelelsen
Warning: ignoring deprecated smbfs option 'codepage=cp850'
med det resultat at filnavne med danske tegn ser således ud: M�de.uge09
Hvem har en løsning?
sdp
mount og codepage
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: mount og codepage
den vil jeg også meget gerne finde ud af , jeg har samme problen med et pixelinespil ,
jeg omdøbte "tegnet" til et almindeligt bogstav , jeg fik filerne til at kører og spillede bagefter ,
men jeg ved ikke om der er en anden løsning , eller om det virker for dig , men prøv det
jeg omdøbte "tegnet" til et almindeligt bogstav , jeg fik filerne til at kører og spillede bagefter ,
men jeg ved ikke om der er en anden løsning , eller om det virker for dig , men prøv det
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Det virker (naturligvis) også for mig. Men jeg har en filserver (NAS) med hundreder af filer som kan tilgås både af Windows-PC'ere og af ubuntu-Linux.
Der må være en (simpel) løsning så man kan få lavet den nødvendige tegnkonvertering. For to dage siden, hvor jeg benyttede ubuntu 7.10, var løsningen i mount at sætte parameteren:
codepage=cp850
Men under 8.04 giver dette som nævnt meddelelsen
deprecated smbfs option 'codepage=cp850'
mvh
sdp
Der må være en (simpel) løsning så man kan få lavet den nødvendige tegnkonvertering. For to dage siden, hvor jeg benyttede ubuntu 7.10, var løsningen i mount at sætte parameteren:
codepage=cp850
Men under 8.04 giver dette som nævnt meddelelsen
deprecated smbfs option 'codepage=cp850'
mvh
sdp
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
beklager , min løsning er ikke brugbar med så mange filer , det kan jeg kun give dig ret i .
men jeg vil prøve at finde ud af det .
men jeg vil prøve at finde ud af det .
Med venlig hilsen Christian
-
- Geografisk sted: Fredericia
skal man ikke bruge cp=865 ??? det mener jeg man skulle i de gamle DOS 5 dage (hold op hvor er jeg gammel når jeg kan huske sådan noget
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Det hjælper heller ikke at bruge cp=865 (eller cp=850). Filsystemet fortæller stadig at der er ugyldig kodning i visse filnavne og de danske tegn erstattes med et spørgsmålstegn
mvh
sdp
mvh
sdp