Evolution mail klient

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Evolution mail klient

Indlæg af Pihl »

Efter at have brugt Thunderbird som mail klient i nogle og 4 år, synes jeg, det er er på tide at sige et vemodigt farvel, men måske på gensyn, med fuglen. Da jeg begyndte at bruge Thunderbird, det var på Windows dengang, var den knap nok lige blevet moden til at bruge sådan rigtigt, men der kom bl.a. snart en længe ventet kalender applikation til den, Sunbird, som dog var frygtelig at bruge, og som lå i beta tilstand uendelig lang tid (sådan føltes for os, som virkelig manglede en integreret kalender).

I dag har vi lightning som erstatning/supplement til Sunbird, og det fungerer meget bedre end dengang. Men stadigvæk ikke godt nok, så nu migrerer jeg simpelthen hele skidtet til Evolution, som har mange af de funktioner, jeg for alvor er begyndt at efterspørge i min mail klient. Fx en ordentlig task manager, kalender og særligt den default integration med Gnome applikationer.

Til gengæld kommer jeg virkelig til at savne Thunderbirds håndtering af flere mailadresser. I Evolution er den eneste måde, man kan håndtere flere emeailadresse, at sætte filtre op som sortere indgående mails. Temmelig klodset.
Også Thunderbirds håndtering af RSS feeds mangler jeg i Evolution, og selvom jeg har googlet efter det, og det ser ud til at der findes et RSS plugin til Evolution, har jeg endnu ikke rigtigt fundet det samt dokumentationen på det.

Anyway, jeg har oprettet denne tråd, fordi jeg kender Thunderbird ud og ind, men jeg har absolut ingen erfaring med Evolution. Hvis i har Tips og Tricks til Evolution, som både jeg og andre kan have gavn af, må i meget gerne poste dem her ;)

Fx: I indboksen har jeg som standard to menupunkter, som kan udvides og sammenfoldes (altså i navigationen i venstre side): "On this computer" og "Search Folders". Kan jeg lave flere af de punkter som kan udvides?
Volle
Geografisk sted: Odense

Re: Evolution mail klient

Indlæg af Volle »

Det kunne i det hele taget være rart med et punkt i forum som udelukkende omhandlede Evolution, idet det er en standard og vigtig software i Ubuntu. Eneste anke jeg har på Evolution lige pt. er , at jeg ikke kan få den til at sende vedhæftede pdf.filer ??? Jeg får simpelthen en returmail at jeg ikke har vedhæftet noget ? Eller er det bare de læsind firmaer som videresender elektroniske regninger til kommunen som ikke kan håndtere pdf sendt fra Evolution ?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
Pihl
IRC nickname: mpih

Indlæg af Pihl »

Weird. Jeg kan nu sagtens sende vedhæftede PDF. Har du prøvet at sende til dig selv? Til en Gmail eller andre webmails?

Nå, jeg fik nu også løst problemet med mine RSS feeds, og løsningen blev simpelthen en selvstændig feedreader :P Jeg har godt nok brugt Liferea før, men syntes dengang, den var for ustabil og buggy, men det kører helt fint nu. En klon af Feedreader til Windows med et nogle ekstra funktioner og et par andre mindre. Men det er fint nok - den kan ligge i systembakken, og jeg kan kvæle popup beskederne :)

En kategori udelukke til Evolution er nok lidt overkill. så mange spørgsmål på Evolution kommer der heller ikke ind ;)
Volle
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Volle »

jeg kan sagtens sende pdf til mig selv, så det er nok de læs-ind virksomheder som ikke kan fortolke e-mail med pdf vedhæftet fra Evolution. Må så fortsat bruge thunderbird til det job.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
Jeg

Indlæg af Jeg »

Hvis jeg må bidrage med et spørgsmål:
Kan man kontrollere en hotmail adresse fra sådan et program?
Jeg har en gang imellem gjort forsøget, men det er aldrig lykkes for mig.. :?
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
scaarup
Geografisk sted: Valby, København

Indlæg af scaarup »

Du skulle kunne bruge hotmail ja.

Jeg er ny på evolution og indtil videre savner jeg Outlook. Jeg skal bruge adgang til exchange server.

Er der nogen, der ved om jeg kan abonnere på mere end min egen exchange mailbox? Altså hvordan man tilføjer en extra exchange mailbox.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Jeg fatter ærlig talt ikke e-mail programmerne. Det er da meget nemmere med browserbaserede mailsystemer. Her taler jeg især om Gmail, som jeg har brugt længe med stor tilfredsstillelse. Programmer tager tid om at starte op og synce, og ofte er de svære at finde rundt i. Nej, så hellere bare smutte ind på en hjemmeside, og så virker alt fra første sekund.

Har prøvet både Thunderbird og Evolution. Kan bedst lide førstnævntes design, men havde meget bøvl med at få begge til at fungere med min Gmail. Det tog simpelthen for lang tid at hente de flere hundrede mails, jeg har sendt og modtaget igennem mange år.

Undskyld for off topic.
Billede
scaarup
Geografisk sted: Valby, København

Indlæg af scaarup »

Jeg er enig. Men nu kan vi ikke klare os i firmaet uden en exchange server, med delte kalendere, tasks, mailboxe mm.
Regards / Med venlig hilsen

Søren Aarup
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Så svært er det da heller ikke at sætte Gmail op i Thunderbird. Der er ret udførlige instruktioner fra googles side.

Fordelene er dog, som skrevet før, små. Den mest åbenlyse fordel ved et emailprogram, er at man kan klikke på en emailadresse og pling... så åbner et beskedvindue. Nå ja, og så at man kan have kalender og mail samlet i et program (Google Calendar kan også bruges sammen med Thunderbird via tilføjelsesmodulerne lightning og Provider for Google Calendar).
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50