Efter at have installeret Ubuntu 8.04 kan jeg ikke få det trådøse netkort til at virke. I 7.10 blev det installeret automatisk, men nu kommer jeg ingen vegne. Det er et eksternt netkort: Xyzel G-100.
Hvordan installerer man drivere????
Trådløst netværk (Løst)
-
- Geografisk sted: Ryslinge, Fyn
Trådløst netværk (Løst)
Senest rettet af karl 29. nov 2009, 15:55, rettet i alt 1 gang.
Dell Ubuntu 24.04
-
Re: Trådløst netværk
Først tillykke med release af Ubuntu 8.04 LTS. Jeg håber alle har en god release fest. Jeg er helt ny og bestemt ingen nørd, men har lidt erfaring med Windows og har downloaded den nye release. Jeg har også problemer med min Phillips SNU6500 Wireless USB adapter 11g. Jeg har downloaded Windows Wireless Drivers og det hjalp mig ikke meget. Såfremt det er lige så udfordrende som installation af 3G Wireless er det nok lidt for krævende for mig. Ellers ser Ubuntu godt ud, men uden Wireless WPA-PSK funktion er jeg tilbage til Windows igen. Jeg kan end ikke finde ud af hvordan jeg får tilsluttet min USB hardware/wireless adapter til Ubuntu systemet. Kommer der hjælpefunktioner til os som er lidt tunge i det?
-
Er der ingen, der kan hjælpe mig???
Jeg roder rundt på nettet, men kommer ingen vegne. Jeg ved ikke om jeg mangler en driver eller det er opsætningen af netkortt, der er problemer med.
Jeg roder rundt på nettet, men kommer ingen vegne. Jeg ved ikke om jeg mangler en driver eller det er opsætningen af netkortt, der er problemer med.
Dell Ubuntu 24.04
-
Jeg har hårdt brug for hjælp til det trådløse. Det er ved at udvikle sig til en krise i hjemmet pga. det 10 meter lange netkabel, som alle går og falder i!!!
Jeg kan ingen netværk se. Hvorfor???
Jeg kan ingen netværk se. Hvorfor???
Dell Ubuntu 24.04
-
- Geografisk sted: Vesterbro
Hej,
så vidt jeg kan se bør dit Xyzel Zyair G-100 være understøttet. Din driver er sikkert en Prism54. Hvis ikke, kan den hentes på http://prism54.org.
Gider du smide lidt terminal info ind til os.
Kommando: lspci -vv
(ser PCI kort)
Kommando: cardctl ident
(ser PCMCIA)
Kommando: lspci -n
(hvem har lavet kortet og ID)
Kommando: lshw -C network
(her finder du bl.a. det trådløse netværks navn)
Kommando: ifconfig
(konfiguration)
Kommando: iwconfig
(konfiguration trådløs)
Med lidt data er der sikkert nogen som kan hjælpe dig
så vidt jeg kan se bør dit Xyzel Zyair G-100 være understøttet. Din driver er sikkert en Prism54. Hvis ikke, kan den hentes på http://prism54.org.
Gider du smide lidt terminal info ind til os.
Kommando: lspci -vv
(ser PCI kort)
Kommando: cardctl ident
(ser PCMCIA)
Kommando: lspci -n
(hvem har lavet kortet og ID)
Kommando: lshw -C network
(her finder du bl.a. det trådløse netværks navn)
Kommando: ifconfig
(konfiguration)
Kommando: iwconfig
(konfiguration trådløs)
Med lidt data er der sikkert nogen som kan hjælpe dig
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner
Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
-
Tak for dit svar, men jeg er for ny i Linux til at kunne gennemskue, hvad du har brug for. Der kommer alt for mange informationer, når jeg taster kommandoerne ind i terminal.
Jeg har været på Prim54hjemmesiden, men det hjalp mig heller ikke noget. Jeg føler mig meget lost i Linux. Er det virkelig så svært eller!!
Jeg har været på Prim54hjemmesiden, men det hjalp mig heller ikke noget. Jeg føler mig meget lost i Linux. Er det virkelig så svært eller!!
Dell Ubuntu 24.04
-
- Geografisk sted: Valby
Hvis du vil have hjælp, må du lige give os nogle flere oplysninger at arbejde med. Og ja, desværre kan wireless være en udfordring afhængig af chipset.
Du kan alternativt også prøve om andre distroer understøtter dit netkort. Fx. PCLinuxOS, OpenSUSE e. lign.
Som nybegynder kan det også være en god idé at frekventere et lokalt LUG-møde (Linux User Group). Der er megen hjælp at hente fra øvede brugere, og man får en fornemmelse af, om der findes en løsning på ens problem.
Du kan alternativt også prøve om andre distroer understøtter dit netkort. Fx. PCLinuxOS, OpenSUSE e. lign.
Som nybegynder kan det også være en god idé at frekventere et lokalt LUG-møde (Linux User Group). Der er megen hjælp at hente fra øvede brugere, og man får en fornemmelse af, om der findes en løsning på ens problem.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Ja, man bliver hurtigt bekræftet i fordommene omkring Linux. Man skal have et kursus og trådløst er noget som altid volder problemer. Grunden til at koden er offentlig er at man selv skal kunne læse koden og finde ud af hvad der mangler. Det er ikke blot en fordel at være en nørd, man skal også være en nørd som skal kunne kommandoer få at få f.eks. et trådløst netværk til at virke. Nørderne er meget hjælpsomme og fortjener megen ros, men hvis ikke man indser at installation af et trådløst netværk ikke kræver kursus og terminal viden får man svært ved at få Windows brugere til at skifte. Vi vil meget gerne droppe Microsoft og jeg bruger f.eks. OpenOffice samt Firefox som varmt kan anbefales. Microsoft har i årevis groft misbrugt deres monopol og nu skal de mærke konsekvensen. Men Linux er desværre stadig på et stadie hvor det kræver for stor viden og for meget teknik til at være et alternativ. Hvis man havde f.eks. et program hvorfra man kunne installere drivers og ny hardware ville det måske kunne bruges. For nærværende kræver Linux for stor teknisk indsigt til at være et reelt alternativ. Når man forstår dette vil det blive modtaget med kyshånd. Vi vil så gerne af med Microsoft. Giv os et reelt alternativ. Når Linux bliver lige så nemt at bruge som OpenOffice og Firefox skal Microsoft pensioneres. Jeg prøver igen om et halvt år.
-
Rolf skrev: Nørderne er meget hjælpsomme og fortjener megen ros, men hvis ikke man indser at installation af et trådløst netværk ikke kræver kursus og terminal viden får man svært ved at få Windows brugere til at skifte.
Tjah... Understøttelsen af trådløse chipsets er voldsomt forbedret inden for de sidste par år, men det hjælper selvfølgelig ikke nye brugere, der er uheldige med deres hardware. Ej heller hjælper det, at chipsets, der driller ofte skyldes manglende drivere fra hardwareproducenter. Manglen på understøttelse holder nye brugere væk, og antallet af brugere får hardwareproducenter til at nedprioritere linuxdrivere. En "hønen og ægget"-problematik, som dog i stigende grad er under afvikling, eller rettere bevæger sig i en opadgående spiral til linux' fordel.
Så "man" er opmærksom på problemet, hvem "man" så end er.
Som linuxbruger køber jeg naturligvis hardware som er understøttet, men det kan man selvfølgelig ikke kræve af nye "konvertitter". Faktisk er mit råd til nye brugere med problemer at investere et par hundrede kroner i et nyt understøttet netkort og spare sig for frustrationer.
Anyway, når linux er oppe og køre, og man har vænnet sig til pakkesystemet, er ubuntu imho langt mere brugervenligt end windows.
PS. Til Karl: Bliv på 7.10. Forskellen er alligevel ikke særlig stor mellem disse to distros.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Tak for dit svar som jeg fuldt ud forstår. Men nu er vi "konvertitter" jo ikke så stærke i troen endnu. Vi prøver bare om alternativet kan bruges. Og jeg kan da bruge dit svar, da jeg har et andet trådløst kort som jeg kan prøve. Men det ved jeg som prøve-konvertit jo ikke er problemet. Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal checke om hardware kan bruges på Linux. Der er masser som gerne vil prøve Linux, men hvis man møder modstand allerede når man forsøger at få sit trådløse netkort til at virke, kan det godt være man ikke giver Linux en reel chance. Det som jeg har oplevet var det, som jeg også har hørt rygter om. Og det er da synd hvis dette stopper at Linux bliver mere udbredt. Vi som forsøger os for første gang med Linux er jo indstillet på gerne at ville skifte. Og "man/de hjælpsomme/de stærke i troen" kan vel også gøre det bare lidt bedre og helst bedre end Microsoft. Vi vil jo gerne konvertere, men er ikke så stærke i det bag brugerfladen. Du må ikke se mit indlæg som en kritik, men mere som et muligt forslag til hvorfor prøve-konvertitter gå tilbage til den gamle faldefærdige kirke. Jeg oplevede blot at trådløst netværk kunne Linux ikke håndtere. Jeg ser meget gerne Linux bliver lige så meget brugt som OpenOffice og Firefox. Vi har brug for dette alternativ.
-
Det bør ikke være nødvendigt at gå bag brugerfladen. Men det er desværre stadig nødvendigt i visse tilfælde, hvor hardwaren ikke virker out-of-the-box.
Jeg startede også som en ægte begynder, men min nysgerrighed overvandt begynderproblemerne. Nu er det bare dejligt for mig ikke at kæmpe med en computer med tungt styresystem, virus og malware. Det jeg sætter størst pris på, er dog programmernes enkle designs uden overflødigt fyld.
På nuværende tidspunkt kræver linux dog lidt flair for teknik eller hjælp fra en bekendt, der kan fifle med linux. Jeg har installeret linux på mine forældres pc og min søsters bærbare, og de er alle meget tilfredse her et halvt år efter.
Kig ind i linuxverdenen indimellem. Det kan jo være, at ubuntu eller andre distributioner opfylder netop dine behov på et tidspunkt .
Jeg startede også som en ægte begynder, men min nysgerrighed overvandt begynderproblemerne. Nu er det bare dejligt for mig ikke at kæmpe med en computer med tungt styresystem, virus og malware. Det jeg sætter størst pris på, er dog programmernes enkle designs uden overflødigt fyld.
På nuværende tidspunkt kræver linux dog lidt flair for teknik eller hjælp fra en bekendt, der kan fifle med linux. Jeg har installeret linux på mine forældres pc og min søsters bærbare, og de er alle meget tilfredse her et halvt år efter.
Kig ind i linuxverdenen indimellem. Det kan jo være, at ubuntu eller andre distributioner opfylder netop dine behov på et tidspunkt .
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Tak til sådanUBUNTU. Jeg har skiftet til TRENDnet TEW-501PC og så virker det trådløse. Uden problemer og det er nemt. Phillips SNU6500 voldte også problemer på Windows og kan ikke anbefales.
Nu skal vi prøve Linux/UBUNTU og se om det er vores fremtidige styresystem. Tak for dit råd og jeg håber andre får lige så god hjælp når de vil prøve et system som bliver udlagt som kun for nørder. Måske bliver jeg så en junior-nørd om kort tid.
Kanon med muligheden for at prøve systemet før man pensionere det gamle system.
Min installation af TRENDnet TEW-501PC gik helt automatisk og jeg skulle blot indtaste vores kodeord.
Nu skal vi prøve Linux/UBUNTU og se om det er vores fremtidige styresystem. Tak for dit råd og jeg håber andre får lige så god hjælp når de vil prøve et system som bliver udlagt som kun for nørder. Måske bliver jeg så en junior-nørd om kort tid.
Kanon med muligheden for at prøve systemet før man pensionere det gamle system.
Min installation af TRENDnet TEW-501PC gik helt automatisk og jeg skulle blot indtaste vores kodeord.
-
Det er da super! Håber du får en positiv oplevelse .
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50