Jeg har sat mig for at jeg skal have dualboot på alle mine maskiner og er nået til nr. 3 en bærbar.
Jeg installerer via WUBI inside Windåse.
Ved genstart får jeg dualbootmenuen.
Ved at vælge Ubuntu i menuen vises følgende:
--upper memory--
find--set-root-ignore-floppies /ubuntu/install/boot/grubmenu.lst
Error 15: file not found
Press any key to continue....
Og så får jeg herefter en lang liste med ubuntufiler som alle ikke kan findes.
Nogen ideer til hvad der kan være galt ??
Hvis jeg bare loader livecdén så kører det fint med en livesession..... men ville jo gerne have det installeret....
Installation af 8.04 på Thinkpad R52 fejler
-
- Geografisk sted: Århus
Installation af 8.04 på Thinkpad R52 fejler
Hvorfor fryser min computer når den bliver varm ?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Installation af 8.04 på Thinkpad R52 fejler
den fejlmelding fik jeg flere gange med 8.04 beta , efter at grub gik ned kunne jeg ikke starte .
jeg fandt aldrig ud af problemet .
jeg gik ind i windows i :
start - denne computer - administrer - diskhåndtering . ( det hedder det i xp , jeg kan ikke huske vista ,
men det er nok det samme)
der fandt jeg den partition som ubuntu var på , og derefter slettede jeg partitionen , så den står som ikke allokeret. derefter lader jeg ubuntu lave guide installering på den frie plads.
det virkede på thinkpad r50e
jeg fandt aldrig ud af problemet .
jeg gik ind i windows i :
start - denne computer - administrer - diskhåndtering . ( det hedder det i xp , jeg kan ikke huske vista ,
men det er nok det samme)
der fandt jeg den partition som ubuntu var på , og derefter slettede jeg partitionen , så den står som ikke allokeret. derefter lader jeg ubuntu lave guide installering på den frie plads.
det virkede på thinkpad r50e
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Da det er min arbejdsbærbare vil jeg helst have installationen lavet via WUBI så den helt kan fjernes igen.
OG iøvrigt når jeg tjekker via diskhåndtering i WindåseXP så er der INGEN partition til Ubuntu, men så vidt jeg husker fra andre installationer så bliver partitionerne først lavet efter når man er kommet forbi dualbootmenuen i GRUB.
Det eneste jeg kan se er via stifinder at der ligger en wubildr på 183KB og wubi.mbr på 8KB...... øv øv
OG iøvrigt når jeg tjekker via diskhåndtering i WindåseXP så er der INGEN partition til Ubuntu, men så vidt jeg husker fra andre installationer så bliver partitionerne først lavet efter når man er kommet forbi dualbootmenuen i GRUB.
Det eneste jeg kan se er via stifinder at der ligger en wubildr på 183KB og wubi.mbr på 8KB...... øv øv
-
- Admin
nu er jeg ikke helt med , i det første indlæg skriver du at du har installeret og prøver
at starte op i duelboot ? , hvis ubuntu er indstalleret kan man finde det i diskhåndtering , de står bare ikke
ubuntu nogle steder , den står som ukendt , så husk hvor stor du lavede den , så er den nem at finde.
du kan nemt slette ubuntu hvis du indstallere , hvis du formatere den partition som ubuntu er på , bliver alt som før.
ps : jeg har aldrig brugt wubi og jeg har heller ikke tænk mig det , personligt mener jeg at min metode er mere sikker ,
men selvfølgelig også lidt mere besværlig .
at starte op i duelboot ? , hvis ubuntu er indstalleret kan man finde det i diskhåndtering , de står bare ikke
ubuntu nogle steder , den står som ukendt , så husk hvor stor du lavede den , så er den nem at finde.
du kan nemt slette ubuntu hvis du indstallere , hvis du formatere den partition som ubuntu er på , bliver alt som før.
ps : jeg har aldrig brugt wubi og jeg har heller ikke tænk mig det , personligt mener jeg at min metode er mere sikker ,
men selvfølgelig også lidt mere besværlig .
-
Jeg havde foretaget installationen INDE i windows via WUBI.
Og når jeg så rebootede for at den skulle konfigurere Ubuntu fejlede "dualbooten" når jeg vælger ubuntu.
Og det med bare at slette Ubuntu... så er alt vel igen.... det virker ikke på mine maskiner.... der skulle jeg fra en Windowsinstallationsdisk fixe MBR....
Og installationen SKAL være fra WUBI på den bærbare....
Og når jeg så rebootede for at den skulle konfigurere Ubuntu fejlede "dualbooten" når jeg vælger ubuntu.
Og det med bare at slette Ubuntu... så er alt vel igen.... det virker ikke på mine maskiner.... der skulle jeg fra en Windowsinstallationsdisk fixe MBR....
Og installationen SKAL være fra WUBI på den bærbare....
-
- Admin
jeg må desværre give op her , jeg ved ikke præcist hvor henne i windows at wubi installere ubuntu .
det er derfor at jeg selv gør det på " den gammeldags måde " , der er jeg sikker på at kunne finde
den rigtige partition , slette den og genstarte hvis det skulle blive nødvendigt,
men jeg har da fuld forståelse for at du gerne vil bruge wubi , det er der jo ikke bare for sjov skyld.
det er derfor at jeg selv gør det på " den gammeldags måde " , der er jeg sikker på at kunne finde
den rigtige partition , slette den og genstarte hvis det skulle blive nødvendigt,
men jeg har da fuld forståelse for at du gerne vil bruge wubi , det er der jo ikke bare for sjov skyld.
-
Ja nu har jeg det jo med at rode... så selv om jeg havde besluttet at det skulle være via WUBI så prøvede jeg en almindelig install, men her fejlede partitionsprogrammet.
Jeg er nu manuel ved at rode med partitionerne og få frigjort noget plads til Ubuntu.
Så må vi se om det kan lade sig gøre ad den vej..... og går det helt i ged så må de jo give mig en ny bærbar)
Jeg er nu manuel ved at rode med partitionerne og få frigjort noget plads til Ubuntu.
Så må vi se om det kan lade sig gøre ad den vej..... og går det helt i ged så må de jo give mig en ny bærbar)
-
- Admin
fint , husk at du skal slette partitionen og lade den stå som ikke allokeret , så kan
du lade ubuntu installere sig på den , der kommer en valgmulighed med , guidet på ledig plads ( spørg lige først
hvis du er i tvivl) , derefter er det lige ud af landevejen
HUSK AT FJERNE ALLE EXTERNE DREV , ellers kan det blive rigtigt kedeligt
du lade ubuntu installere sig på den , der kommer en valgmulighed med , guidet på ledig plads ( spørg lige først
hvis du er i tvivl) , derefter er det lige ud af landevejen
HUSK AT FJERNE ALLE EXTERNE DREV , ellers kan det blive rigtigt kedeligt
-
NU kører det bare.....(på den bærbare)
Efter at have rodet med to partitioneringsprogrammer og frigjort plads til Ubuntu foretog jeg installationen fra LiveCd én istedet for inde fra WUBI.
Nu spiller den bærebare bare derudad med Ubuntu.... faktisk her efter en time eller to overvejer jeg faktisk at sende min gamle programmer tilbage til hr. Gates.
Det spiller for vildt.... både kablet/trådløs/bluetooth... ingen fejl whatsoever.....det kører bedre og hurtigere end Windåse.....
Ubuntu længe leve HIP HIP.... HURRA
Efter at have rodet med to partitioneringsprogrammer og frigjort plads til Ubuntu foretog jeg installationen fra LiveCd én istedet for inde fra WUBI.
Nu spiller den bærebare bare derudad med Ubuntu.... faktisk her efter en time eller to overvejer jeg faktisk at sende min gamle programmer tilbage til hr. Gates.
Det spiller for vildt.... både kablet/trådløs/bluetooth... ingen fejl whatsoever.....det kører bedre og hurtigere end Windåse.....
Ubuntu længe leve HIP HIP.... HURRA
-
- Admin
jeg er glad for at det virkede , og tak fordi du skrev om det