Vi er interesserede i at flere danskere skal bruge Ubuntu - både i erhvervsøjemed og også privat. Denne tråd fokuserer på den private sektor.
Lad os prøve at skitsere hvor vi skal sætte ind for at styrke udbredningen af Ubuntu i Danmark. Jeg starter - her har jeg delt min brainstorm op i to kategorier: Dem der har med oversættelse at gøre, og dem der ikke har. Listen er prioriteret efter min bedste overbevisning.
Om oversættelse:
A1: Oversættelse af Ubuntu-specifikke funktioner/dokumentation
A2: Oversættelse af GNOME-programmer/dokumentation
A3: Oversættelse af KDE-programmer/dokumentation
A4: Oversættelse af andre programmer/dokumentation
A5: Oversættelse af UWN/UUN
A6: Tættere samarbejde mellem Ubuntu-frivillige oversættere og dansk-gruppen
Om alt det andet:
B1: Bedre dokumentation på dansk
B2: Mere systematisk og overskuelig opsætning af guides/HowTos
B3: Redesign af Ubuntudanmark.dk
B4: Tættere samarbejde mellem Ubuntudanmark.dk og det danske LoCo-team
B5: Associer ubuntu-dk-postlisten med Ubuntudanmark.dk
B6: Knus forhindringer
B7: Livesupport
B8: Man myterne i jorden
B9: Bedre dækning af danske Linuxnyheder
B10: Mere reklame!
B11: Mere IRL
B12: Bedre integrering af danske frivillige i udviklingen af Ubuntu
og nu en uddybning af mine punkter:
Om oversættelse:
A1: Oversættelse af Ubuntu-specifikke funktioner
Ja, denne her burde være åbenlys: Jvf. Launchpad er Ubuntu langt fra at være oversat til dansk. Bare se gutsy, hvor flere af funktionerne i opdateringshåndteringen, sprogunderstøttelsen, ja selv menuerne stadig stod på engelsk! Dette er det (ifølge mig) absolut vigtigste sted at sætte ind oversættelsesmæssigt - vi skal have Ubuntu 100% dansk før vi rigtig kan begynde at præsentere os som et reelt alternativ til det meget oversatte Microsoft Windows.
A2: Oversættelse af GNOME-programmer/dokumentation
Dette er egentlig lidt i forlængelse af A1. Størstedelen af de installerede programmer i Ubuntu stammer fra GNOME, og GNOME-oversættelser importeres for det meste direkte ind i Ubuntu (der er dog nogle undtagelser). Mens dansk-gruppen indtil videre har gjort et flot stykke arbejde med at holde oversættelserne af de centrale programmer opdaterede, er dokumentationen i sørgeligt forfald. Det betyder, at hvis du har problemer med et program, bliver du nødt til at læse hjælpefilen på engelsk, hvor de danske funktioner jo også bliver benævnt med engelske navne - og det er ihvertfald langt fra optimalt!
Bortset fra dokumentationen er der i øvrigt også andre programmer og GNOME-ting der kan oversættes, men de er ikke umiddelbart lige så vigtige som dokumentationen.
Link til oversættelsesstatus for GNOME til dansk
A3: Oversættelse af KDE-programmer/dokumentation
Præcis det samme som A2, bare med Kubuntu og KDE. Jeg har ikke det store overblik over hvad status er, men det er vel ligeså vigtigt...
Link til oversættelsesstatus for KDE4 til dansk. Programmer, dokumentation
A4: Oversættelse af andre programmer/dokumentation
F.eks. programmer til Xubuntu, eller noget helt fjerde. Det er også vigtigt, naturligvis.
A5: Oversættelse af UWN/UUN
intEx skrev:Det handler jo ikke kun om sproget. Selvfølgelig kan klart de fleste Ubuntu-brugere (som alle andre danskere) engelsk og derfor læse nyhedsbrevet på engelsk. Men, pointen er lige så meget at danne et fællesskab omkring Ubuntu. Den eneste grund til, at det er muligt for ikke-nørder at skifte fra Windows til Ubuntu i dag er netop pga. det kæmpe community som hjælper ved at guide (IRC, fora etc.), lave dokumentation osv.
Det community vil uden tvivl blive mere afslappet og optimalt, hvis det foregår på modersmålet. Nøjagtig som med ubuntudanmark.dk handler det om at skabe kammeratlige rammer omkring det at være Ubuntu-bruger, så man aldrig føler, at man sidder med et uløseligt problem selv! Det er ganske enkelt bare endnu et forsøg på at gøre det danske Ubuntu-miljø mere organiseret og integreret.
A6: Tættere samarbejde mellem Ubuntu-frivillige oversættere og dansk-gruppen
Dette er bare supplerende. Hvis nogen her er interesserede i sådan for alvor at give sig i kast med oversættelse af GNOME eller KDE eller andet, så tilmeld dig gerne postlisten og introducer dig selv. Jeg er selv medlem.
Om alt det andet:
B1: Bedre dokumentation på dansk
Denne her er vist også logisk: Skridtet Windows --> Linux er (stadig) et meget stort et, og vi skal sikre os at vi har en masse dokumentation som brugere nemt kan finde - og ikke udelukkende henvise til IRC-kanalen (selvom den jo også er en god ide). Normalt ville jeg henvise til wikien, men Ubuntus MoinMoin-wiki er så fucked up dårlig, at jeg mest af alt har lyst til at foreslå at vi opretter vores egen MediaWiki, evt. via Wikia, og går i gang fra en ende af.
B2: Mere systematisk og overskuelig opsætning af guides/HowTos
Som B1. Et forum virker bare ikke som et optimalt sted at ordne den slags... Personligt synes jeg at en wiki ville fungere bedre. Også nemmere at opdatere.
B3: Redesign af Ubuntudanmark.dk
Ja. Ubuntudanmark er en fed side, ingen tvivl om det, men vi skal bevæbne den til når vi for alvor 'går i krig'. Vi kunne eksempelvis overveje at negle det officielle ubuntu-theme, ligesom italienerne har gjort.
B4: Tættere samarbejde mellem Ubuntudanmark.dk og det danske LoCo-team
Vi har et LoCo Team kaldet 'ubuntu-dk', men hvad relationen til ubuntudanmark egentlig er, er der mange (mig selv inklusive) der har lidt svært ved at finde ud af... Og hvis der ikke er en, så bør den oprettes, for der er jo flere folk der går igen på begge sider, og sådan.
B5: Associer ubuntu-dk-postlisten med Ubuntudanmark.dk
I forbindelse med B4.
B6: Knus forhindringer
Mange har generelle betænkeligheder ved at skifte til Linux, det bør B8-B10 tage sig af, men nogle har også konkrete showstoppers, som gør at de ikke kan skifte. En kammerat har behov for at computeren skal kunne fungere med TI Interactive (Windows-only) eller noget med lignende funktionalitet - kan han køre det gennem Wine, findes der andre lige så gode Linux-programmer, eller skal han helt glemme alt om Linux? Jeg selv har et Creative X-Fi-lydkort, som Creative ikke har udviklet nogle Linux-drivere til (før i denne måned, faktisk..) - findes der alternative drivere til mig (ja det gør der - OSS understøtter fint) eller skal jeg glemme alt om Linux, og sidde og kode iTunes til Jorden går under?
Dette er den slags spørgsmål som vi bør få et overblik over. Er der nogle ting som fraholder større mængder interesserede i at afprøve Linux? TI-problemet afholder måske interesserede studerende, mens X-Fi-problemet går ud over en stor gruppe, der har investeret i pimpede lydkort. Derfor: Lad os få et overblik over "Hvad skal der til før du ville give Linux en chance" - and then make it happen!
B7: Livesupport
Logisk. Vores IRC-support fungerer egentlig meget godt, omend det langtfra er altid man får svar lige hurtigt (eller overhovedet for svar) - men det skal nok komme med tiden, no sweat!
Derudover kunne man overveje at tilbyde live-support via IM-tjenester som MSN Messenger eller Jabber. Det er min erfaring at mange af uransagelige årsager er mere trygge ved denne form for hjælp - måske fordi den virker mere direkte og fokuseret end IRC, hvor det jo fyger rundt med kommentarer om alt muligt. Det kan vel lidt sammenlignes med forskellen mellem at stå midt i en folkemængde og diskutere et problem, og så finde et stille hjørne hvor man bedre kan høre hinanden.
B8: Man myterne i jorden
Nej, Linux er ikke kun for nørder. Ja, Linux er meget nemt. Nej, Linux er ikke noget DOS-værk, det har flotte skriveborde. Nej, open source gør ikke Linux mindre sikker end Windows - tværtimod. Alle den slags ting skal vi finde frem - og slå ihjel!
B9: Bedre dækning af danske Linuxnyheder
Alle kender Windows - ikke alle kender Ubuntu. Dette blev for mig eksemplificeret ved at jeg på min højskole blev spurgt af flere begejstrede hvor jeg dog 'havde fået Vista fra?', og jeg så stille og roligt måtte forklare dem at det ikke var Vista, men gutsy. Det optimale ville være hvis Ubuntu, Fedora, SUSE, Debian og resten af den pukkelryggede familie satte sig tungt på sendefladen, men indtil videre må 'bare' sørge for at få en dækning der er så bred og omfattende som muligt således at jeg en dag kan risikere at blive ringet op af min moster, som siger at hun har hørt noget om at 'noget der hedder Linux er mere sikkert end det hun kører nu' og hvad det nu er for noget.
B10: Mere reklame!
B9 tilføjet Ubuntu-specifikke ting og fokus på Ubuntudanmark. Stickers, plakater, bannere, alting ville være en god ide.
B11: Mere IRL
IRL-arrangementer er en god ide, så folk kan se hvor skræmmende almindelige vi er (well... nogle af os )
B12: Bedre integrering af danske frivillige i udviklingen af Ubuntu
Kort sagt: Vi skal have en dansk "Get involved"-sektion, måske indeholdende et par af ovenstående punkter?
Det var en meget meget lang smøre, så jeg håber på en solid diskussion!