Hejsa
Kunne ikke finde svar på mine spørgsmål, so here goes:
Jeg installerede Ubuntu i dualboot med XP for en måneds tid siden. I den sammenhæng partionerede jeg min harddisk. Den partitionering jeg lavede dengang svarer ikke helt til mine behov nu, - der skal være meget mere plads til Ubuntu! Derfor tænker jeg på at repartitionerer og geninstallerer når Hardy Heron udkommer. Mit spørgsmål går på følgende:
- Hvad sker der med GRUB når jeg har repartitioneret min harddisk (og sletttet Ubuntu)?
- Og vil GRUB virke når jeg har geninstalleret/opdateret Ubuntu?
- Eller skal det gribes anderledes an?
Grunden til at jeg ikke bare flytter partitionerne er at det vil tage en krig, og da jeg har let ved at tage backup af filer, osv. Er det lettere at slette partitionerne og derefter starte på ny. Gider ikke bruge 10+timer på partitionering...
På forhånd tak
Re-installation og partitionering
-
- Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark
Re: Re-installation og partitionering
GRUB er et lille program, Ubuntu automatisk installerer, som gør dig i stand til at vælge ved opstart, hvilket OS du vil benytte. Så snart du partionerer din harddisk på ny, vil dette kræve en efterfølgende formatering, og al data vil blive slettet (= GRUB slettes). Så snart du har repartioneret din harddisk og installeret Windows og Ubuntu igen, vil GRUB automatisk blive installeret med Ubuntu, ganske som før.
Det er smartest at installere Windows først. Ellers har Windows det med at overtage styringen af din opstart. Med andre ord, sætter den ofte GRUB ud af kraft.
~ intEx
Det er smartest at installere Windows først. Ellers har Windows det med at overtage styringen af din opstart. Med andre ord, sætter den ofte GRUB ud af kraft.
~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."
-
Tak for det hurtige svar! Så er det bare at vente to dage...
- Ubuntu fan
-
- Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark
Exactly! Hvis du ikke har prøvet at være med til et nyt release før, så prøv at joine #ubuntu på irc.freenode.net og find et link til "Release Party"-channel. Det er godt nok en oplevelse at være på sådan en på dagen, hvor et nyt Ubuntu udgives =)
~ intEx
~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-
Tak for tilbudet. Jeg har godt set der afholdes releaseparty i Århus, hvor jeg selv bor, men eksamensaflevering står for døren, så desværre.