Chromium invaderet af Addware

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Chromium invaderet af Addware

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg jagter "boatware" og "climbware" dvs taljer, tov og den slags, på internettet i Chromium dukker der invaderende addware/ spam op som Adblock ikke kan fjerne.
Vedhæftede filer
dealvirus.png
dealvirus.png (406.41 KiB) Vist 467 gange
Der er bånd af "tilbud" fra andre der sælger disse ting i top og bund af browserfeltet
Der er bånd af "tilbud" fra andre der sælger disse ting i top og bund af browserfeltet
shoppingdeal addware chromium.png (566.94 KiB) Vist 467 gange
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Chromium invaderet af Addware

Indlæg af AJenbo »

Adblock er nok lidt et skråplan da det fjerne det som hjælper til at det kan betale sig at drive de hjemmesider du bruger. Der ud over er det jo heller ikke rigtig specifikt for Ubuntu. Så jeg vil nok forslå du tager den der hvor den høre til i stedet.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Adblock giver mig frihed til at bestemme hvilke reklamer jeg gider se på - adblock kan slåes fra og til. I dette tilfælde er jeg blevet invaderet så den ifnormation jeg øsnker overskygges af noget irrelevant - det nærmer sig internet censur.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er vel teknisk set dig der censurere reklamerne. Når du filtrere alle de normale reklamer fra, må du også forvente at der bliver taget hårde metoder i brug for at de kan få deres indtægter hjem.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg bruger også selv Adblock, primært fordi at mange sider er meget tunge at indlæse, hvis at man ikke filtrere reklamerne fra (fx større sitets med nyheder), så dette indlæg skal ikke ses som et personligt negativt forhold til Adblock.

Problematikken er at mange sites er reklamefinansierede, og at de yder en gratis ydelse til slutbrugere, vel vidende at indkomsten ikke ligger i selve sitet, men i de reklamer som at sitet viser. UbuntuDanmark har også haft reklamer, uden at en eneste bruger har kaldt det for "censur", så jeg kan ikke se problemet i dette.

Hvis at vi skal snakke etik og moral, er det nok nærmere os selv (som slutbrugere) vi skal se på. Firmaerne som levere sitet og ydelsen har helt sikkert lavet en cost/benefit analyse og en business canvas model. Når at man blokkerer reklamer med Adblock, mindsker man indkomstgrundlaget for disse firmaer, hvilket ændre værdierne i disse to forretningsmodeller. Hvis at vi snakker om mindre firmaer, er mange af dem 100% finansieret med reklamer, så disse risikere at lukke, hvis at slutbrugerne generelt bruger fx Adblock.

Så lad os vende spørgsmålet om:

Som sådan er det 100% lovligt at jeg bruger Adblock, og dermed opnår gratis ydelser (fri for reklamer), men er det moralsk rigtigt at jeg gør dette, vel vidende at dette har økonomisk indflydelse på udbydernes indkomstgrundlag?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Prøv at se listen af tilføjelsesprogrammer igennem. Det kan være at du ved et tilfælde har installeret et uønsket plugin i Chromium.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Adblock er så fremragende bygget, så brugeren selv kan lave filtre som ikke er med i listerne der kan downloades, men så kræver det selvfølgelig, at brugeren af programmet selv gider lave noget.

Er selv Adblock + bruger uden nogen abonnement på nogen liste.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Jeg har forresten set andetsteds at en udvidelse til chrome ved navn "Adblock Super" laver det nummer
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det kun på den side du får det eller kommer de også frem på andre sider?
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg må lære at være mere tydelig, beklager venner.

Visse hjemmesider bliver invaderet udefra af andre reklamer end de jeg ønsker at se. på http://www.biltema.no dukker der reklamer op for konkurrenter til biltema, det samme hos XXL.no ... Jeg har tegnet en grå ring omkring de uvelkomne reklamer fra ANDRE INVADERENDE FIRMAER: se grafikken og undskyld jeg er sprogligt upræcist:
Vedhæftede filer
reklamebombe.png
reklamebombe.png (411.76 KiB) Vist 411 gange
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Det er da stor humor hvis det er addblock som laver dette trick.

Konklusion: Mit skærmbillede er invaderet af ting jeg ikke har bedt om og reklaer som ikke er "medførdt" på pågældende site men netop kommer fra konkurrenter. PLUS at der bnes andre sider pr. automatik fra ellos og andre....

Det sker på jula.no, biltema.no samt xxl.no

Det sker ikke i firefox.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Problemet er nok at du nettop har bedt om det, men ikke været bevist om det.

Du skriver "andre reklamer end de jeg ønsker at se", har du bevist sat noget op der erstatter nogle reklamer med andre eller generelt viser reklamer?

Der findes en del kloner af Adblocker som ud over at fjerne reklamer også tilføjer nogle andre i stedet, det kan være du er kommet til at installere en af dem? Du ser jo ud til at have en del ting kørende oppe i højre hjørne af browseren.

Prøv at åben denne adresse og giv os en liste af hvad der er installeret:
chrome://extensions/
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jep der var installeret noget snavs ved navn "superaddblocker" fjernet og problem løst.