Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 17:40

Er man uartig, hvis man lader Ubuntu benytte en ~/.bash_aliases , der ser ud som nedenstående..?
Jeg tænker især på alle mellemrum og tekst, som skal gøre filen mere overskuelig.


Kode: Vælg alt

# Efter denne første linje er reserveret plads til dine egne private alias
alias x='exit'
alias X='exit'
# Efter denne linje er reserveret plads til zutil.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til en hjælper, som f.eks. "kaj" ( se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141453#p141453 )
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens kommando håndtering, som man i særlig grad bør tjekke, hvis man i forvejen selv har scripts og alias, som man ønsker at prioritere højere.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens on-line hjælpekommandoer
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens off-line hjælpkommandoer
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens øl support plugin
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens
#
#
#
# Efter denne linje er der ikke flere alias, som vedrører hjælperen


Inspiration til disposition for hjælper ( kaj og andre ) i filen ~/.bash_aliases søges. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 19:34

@AJenbo

Der kan ikke blive tale om, at jeg benytter initialer i fil- eller mappenavne.
Jeg synes ikke, det er praktisk, og jeg skal heller ikke på den måde kapre ære for noget, som vi er mange om at bygge.
Men et andet sted, hvor du virkelig har fået mig i tvivl er omkring navngivning i øvrigt, hvor du mener hellere et sigende navn end et kort.
Når det gælder filer/kommandoer, som man ofte afgiver, så stemmer jeg for, at navnet skal være meget kort. Men f.eks. til mappestrukturen ville jeg før også vælge kort, måske således:


~/bin/zutil/
~/bin/zutil/zsub/
~/bin/zutil/zdok/
~/bin/zutil/zbak/



Hvor jeg nu i stedet begynder at lægge an til at bygge det hele op i disse mapper:



~/bin/zutil/
~/bin/zutil/zsubutil/
~/bin/zutil/zdokumenter/
~/bin/zutil/zbackup/



Er der noget i dette og disse mappenavne, som du finder generende, eller som du på forhånd vil mene kan give brugerne anledning til utilfredshed..?



@Christian.Arvai

Du må altså også gerne svare, når du bliver god igen. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 19:40

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Eks. ved at bestyrtelsen sørge for at der findes et LoCo i Danmark og vi har en fælles hjemmeside med et forum hvor folk kan skrive guides på og finde information, gør vi det muligt for medlemmer at skrive en oversigt over problemer og løsninger.


Det er også alt sammen meget storslået. :)
Blot forstår jeg ikke, at en Ubuntu&software statustråd skulle være så vanskelig at tage med, når der i forvejen er døgnvagt på siden.
Måske tænker du den for detaljeret..?

Så syndes jeg du skal gå i gang med at lave det, så kan du bevise det. Som sagt er det heller ikke det der er målet med redaktionen/bestyrtelsen.

Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:Det er ikke vores opgave at vedligeholde artikler, da dette er et fælles ansvar i LoCo.


Hvorfor skriver du om "artikler", når jeg indtil videre kun har omtalt en tråd og et indlæg..? :)

Er det ikke noget ordkløveri, det er på mange måde det samme.

Jakob77 skrev:...

Du kan læse om kode styling her:
https://google-styleguide.googlecode.com/svn/trunk/shell.xml

Jeg har virkelig ikke den store holdning til hvordan du navngiver dine scirpts, for min skyld kan du kalde det →.sh

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 22:23

AJenbo skrev:Så syndes jeg du skal gå i gang med at lave det, så kan du bevise det. Som sagt er det heller ikke det der er målet med redaktionen/bestyrtelsen.


Redaktionen bygger i forvejen guides, som den opdaterer på.


AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:Det er ikke vores opgave at vedligeholde artikler, da dette er et fælles ansvar i LoCo.


Hvorfor skriver du om "artikler", når jeg indtil videre kun har omtalt en tråd og et indlæg..? :)

Er det ikke noget ordkløveri, det er på mange måde det samme.


Som udgangspunkt er jeg enig.
Men når jeg skriver om en tråd og dem med ansvar for tråde fejer det af med, at de ikke har noget med artikler at gøre, så begynder det alligevel at betyde noget.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 23:14

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Så syndes jeg du skal gå i gang med at lave det, så kan du bevise det. Som sagt er det heller ikke det der er målet med redaktionen/bestyrtelsen.


Redaktionen bygger i forvejen guides, som den opdaterer på.

Det er ikke som redaktions arbejde. Nogle er skrevet før og andre efter de pågældende individer har været en del af redaktionen. Men vigtigst af alt; hvordan skulle det nogensinde betyde at de på lægger sig et ansvar om at skrive flere guides end de føler de har overskud til.
Jeg syndes ikke den her diskussion føre til noget så mit punkt i sagen må igen blive at du selv burde gå i gang med at skrive den side hvis du føler den kan have værdi. Det burde jo også være let for dig når da du jo giver ud tryk for at det ikke ville være det store arbejde.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 23:57

@AJenbo

Selvom det bliver nok så pære let at vedligeholde, så betinger det et dagligt øje på forum at vedligeholde sådan en status side, og det kan jeg ikke tilbyde.

Men det at skrive den er vel ikke så vanskeligt, det har jeg næsten allerede gjort:

Jakob77 skrev:
Ubuntu med diverse software på slæb og on-line, kører vi, eller kører vi ikke..?




Ingen større nye driftsforstyrrelser observeret indenfor de sidste dage.
For at se ældre hændelser gå til dette link:
bla.blabla.bl


For helt nye problemer, som endnu ikke er registreret, prøv evt. dette eller dette link og se sidste indlæg i denne tråd.
Har du selv et problem, som du mener er relevant for mange, så er du velkommen til selv at skrive.
Dog vil dit indlæg blive slettet kort efter, at det er registreret, såfremt redaktionen skønner, at dit problem ikke har tilstrækkelig relevans for driften og serviceringen af masserne.
Derfor, hvis du forventer et svar eller en mere dybdegående behandling af dit specifikke problem, så bør du i stedet skrive et andet relevant sted i forum:
Link:
bla.blabla.bl




Har du et problem med at se TV og video..?
Så kan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at logge på din bank..?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at bla bla .?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...

osv..


I øvrigt til almindelig orientering anbefaler vi:
Link:
Og til mere fordybelse i Linux og Ubuntu:
Link:

osv..



Og jeg hjælper den gerne færdig og retter til, hvis det kan flytte noget.

Og hvorfor svarer du så i øvrigt om filnavne, når jeg har skrevet om mappenavne..? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2015, 01:18

Jakob77 skrev:Selvom det bliver nok så pære let at vedligeholde, så betinger det et dagligt øje på forum at vedligeholde sådan en status side, og det kan jeg ikke tilbyde.

Jeg er sikker på det er fint hvis du blot gennemgår den en gang om ugen, men du er her jo også dagligt for tiden. Måske er det også nok at du er primus motor i opstarts fasen, så vi kan se om det er et vigtig værktøj. Måske er der andre der får øje på det og begynder at skrive i den når der sker noget. Så jeg kan kun råde dig til at gå i gang hvis du tror det er en god ide. Vi (redaktionen) vil også gerne hjælpe, men vi kommer ikke til at være ansvarlig for den eller stå for hoved arbejdet.

Jakob77 skrev:Og hvorfor svarer du så i øvrigt om filnavne, når jeg har skrevet om mappenavne..? :)

Begge dele er fil stien hvilket må være det det handler om, og det jeg skriver er at det ikke har nogen betydning for mig om du bruge de mapper du nævner eller slet ingen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 10:50

@AJenbo

Hvis ikke jeg skal bygge siden til forum, så skal jeg alligevel bygge den lokalt til "kaj" og "zhelp".
Men bygger jeg den lokalt, så vil jeg selv skulle sætte en masse links på, som garanteret bliver forældede med tiden.
Derfor vil det være meget bedre, at den ligger her på siden, hvor den kan blive opdateret løbende, så den aldrig bliver forældet. :)
Det er dog lidt et sats, fordi de to sider skal være forskellige, og det kan være, at mit arbejde til forum bliver forkastet.
Jeg har selvfølgelig forståelse for, at det ikke kan godkendes på forhånd.
Men bliver det godkendt, så skal redaktionen også tage ansvar og have posten i tankerne dagligt. Den er jo kun noget værd, hvis man kan stole på den, og den er synlig ( evt. et globalt opslag. ), og der bliver linket til den fra andre centrale steder.

Jeg vil nok foreslå, at den udvikles og vurderes her i sandkassen, og bliver den godkendt til videre forsøg, så må du eller en anden admin kopiere den ind i et globalt opslag, hvor den egentlige test og den sidste tilretning kan foregå.
Skal det være godt, så bliver der nok også brug for et eller to underfora mere, som ikke er synlige på forsiden. Så admin får en mulighed for at flytte indlæg over til tidligere hændelser.
Lyder det til at være for meget arbejde til redaktionen..?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 12:15

OBS:

Til dig, der læser og egentlig bare gerne vil følge med i de scripts, som forhåbentlig bliver udviklet.

Tråden kommer vidt omkring, og det må vel næsten betegnes som tortur at skulle læse det hele for at være sikker på, at man ikke er gået glip af noget væsentligt.
Derfor, når der er et resultat, som jeg formoder, vil blive lagt fast, og som jeg selv arbejder videre på, så vil jeg sætte dette "OBS:" med stor skrift i hjørnet af mit indlæg, og så burde det være tilstrækkeligt, at du læser disse indlæg for at kunne følge med.


Indtil videre er det ikke gået særlig hurtigt, så det er endnu meget nemt at springe med på vognen.




Men hvis du vil kunne leve med de z-scripts, der er under udvikling, så tyder meget nu på, at du også må leve med disse mapper på din lokale harddisk:



~/bin/zutil/
~/bin/zutil/zsubutil/
~/bin/zutil/zdokumenter/
~/bin/zutil/zbackup/



Så dem må du gerne oprette, hvis du vil lege med, og drømme om alle de lækre filer, som vi forhåbentlig bliver kompetente til at putte i dem.






Er du nysgerrig på, hvad der videre skal ske, så arbejder jeg pt på en modificeret "history" kommando og er i skrivende stund strandet på et af de uforudsete problemer, som der nok kommer mange flere af:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141723#p141723
hvis du har lyst, kan du tidligere i samme tråd også snuse til den form for moderscripts, som jeg påtænker at anvende:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141293#p141293

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2015, 12:47

Jakob77 skrev:Lyder det til at være for meget arbejde til redaktionen..?

Ja, vi vil gerne promovere den hvis den bliver god, resten er ikke vores ansvar.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 13:07

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Lyder det til at være for meget arbejde til redaktionen..?

Ja, vi vil gerne promovere den hvis den bliver god, resten er ikke vores ansvar.

Hmm.... Så må jeg nok tænke lidt mere over det først. Det sætter jo en alvorlig begrænsning, at redaktionen ikke vil bruge tid på at vedligeholde en tråd, som netop skal hjælpe med at afklare den helt aktuelle situation for brugeren.
Det vil så næppe heller give mening at give folk tilladelse til at svare i tråden, så det må nok i stedet blive ren henvisning.
Jeg tror hellere, at jeg må spørge Stramtanten, hvad hun mener. Måske vil hun så alligevel hellere, at jeg bygger hendes helt egen private her i sandkassen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 14:17

Jakob77 skrev:Er man uartig, hvis man lader Ubuntu benytte en ~/.bash_aliases , der ser ud som nedenstående..?
Jeg tænker især på alle mellemrum og tekst, som skal gøre filen mere overskuelig.


Kode: Vælg alt

# Efter denne første linje er reserveret plads til dine egne private alias
alias x='exit'
alias X='exit'
# Efter denne linje er reserveret plads til zutil.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til en hjælper, som f.eks. "kaj" ( se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141453#p141453 )
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens kommando håndtering, som man i særlig grad bør tjekke, hvis man i forvejen selv har scripts og alias, som man ønsker at prioritere højere.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens on-line hjælpekommandoer
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens off-line hjælpkommandoer
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens øl support plugin
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens
#
#
#
# Efter denne linje er der ikke flere alias, som vedrører hjælperen


Inspiration til disposition for hjælper ( kaj og andre ) i filen ~/.bash_aliases søges. :)





Hvis man har to ens input til alias i ~/.bash_aliases
Altså f.eks. disse to linjer:

Kode: Vælg alt

alias x='dir'
alias x='exit'


Og man afgiver kommandoen "x" i terminalen, så får man "exit" udført.

Det er altså den sidste linje skrevet, der bestemmer resultatet, og derfor skal vi huske at putte de vigtigste kommandoer til sidst i.bash_aliases



Og det er lidt øv, for det vil nærmest sige, at denne disposition skal vendes på hovedet og skrives baglæns:





Kode: Vælg alt

# Efter denne første linje er reserveret plads til dine egne private alias
alias x='exit'
alias X='exit'
# Efter denne linje er reserveret plads til zutil.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til en hjælper, som f.eks. "kaj" ( se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141453#p141453 )
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens kommando håndtering, som man i særlig grad bør tjekke, hvis man i forvejen selv har scripts og alias, som man ønsker at prioritere højere.
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens on-line hjælpekommandoer
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens off-line hjælpkommandoer
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens øl support plugin
#
#
#
#
# Efter denne linje er reserveret plads til hjælperens
#
#
#
# Efter denne linje er der ikke flere alias, som vedrører hjælperen







Og så må resultatet vel blive noget i denne stil:




Kode: Vælg alt

# Dine egne private alias skal du anbringe sidst i denne fil for at være sikker på, at de overtrumfer alt andet i filen.
#
# Efter denne linje ligger de sidste alias, som vedrører hjælperen f.eks. "kaj" ( se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141453#p141453 )
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til hjælperens øl support plugin
#
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til hjælperens off-line hjælpekommandoer
#
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til hjælperens on-line hjælpkommandoer
#
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til hjælperens kommando håndtering.
#
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til en hjælper, som f.eks. "kaj" ( se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141453#p141453 )
#
#
#
#
# Før denne linje er reserveret plads til zutil.
#
#
# Dine egne private alias kan du anbringe efter denne linje for at være sikker på, at de overtrumfer alt andet i filen.
alias x='exit'
alias X='exit'



Enig..?

Gjorde det også lidt ondt på dig, så bare vent, det bliver nok meget værre senere. ;)



Hvor stor må ~/.bash_aliases mon egentlig være, før noget begynder at gå skidt..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2015, 14:51

Jakob77 skrev:Det sætter jo en alvorlig begrænsning, at redaktionen ikke har den fornødne tid til at vedligeholde en tråd

Tror bare jeg vælger at læse det sådan... tænk hvad vi kunne opnå hvis flere medlemmer ofrede noget tid. Hvis du eks. sammenligner det med en avis så er det jo heller ikke redaktørerne der skriver alle artiklerne.

Jakob77 skrev:som netop skal hjælpe med at afklare den helt aktuelle situation for brugeren.

Jeg er stadig dybt uenig i at der findes en sådan "aktuel situation", folk støder på forskellige problemer på forskellige tidspunkter af forskellige årsager.

Jakob77 skrev:Det vil så næppe heller give mening at give folk tilladelse til at svare i tråden, så det må nok i stedet blive ren henvisning.

Det ser jeg ingen fornuft i, det vil jo modvirke at andre kan hjælpe med at udpege ny emner eller fejl så det ville da kun gøre det endnu svære at vedligeholde. Hvis nogen fra redaktionen ville deltage ville det nok nettop være på den måde, som et normalt medlem.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 17:37

@AJenbo

Jeg synes jo også, at redaktionen bør skrive i Ubuntu status tråden. Måske ligefrem dagligt.
Det kan bare være en bemærkning om, at der er så stille i forum, at man da snart må håbe på, at flash video og tv bryder sammen, så der kan blive noget at se til.
Eller mere relevant evt. en bemærkning om, at der har været et par stykker, som ikke kunne logge på jyske bank. Årsagen kendes ikke, men fænomenerne kan studeres nærmere her link blabla. og link blabla.
Eller måske et indlæg fra Stra, at han har opdaget, at nogle brugere ikke kan se tv og video, fordi de har brug for at opdatere deres flashinstaller med denne kode bla bla.
Det kan i teorien køre godt med sådan en tråd.
Men kører det godt, så bliver det alligevel noget skidt, fordi tråden bliver alt for lang, så man mister overblik.
Det er en vigtig pointe for tråden, at den skal give et lyn hurtigt overblik over aktuelle problemer og diverse problemløsningsforslag til akuthjælp, uanset hvad det handler om angående Ubuntu.
Derfor, må vi, hvis vi vil være seriøse, også på forhånd have en plan for, hvordan det styres bedst muligt, når der kommer for mange indlæg i tråden.
Her er det så, at jeg tænker, om man efter behov kunne smide dem et andet sted hen evt. i et underforum, som det er nemt at søge i. Eller måske bare en meget lang tråd for hvert år..?
Og så kunne man evt. i begyndelsen benytte indlæg nummer to i tråden til links til tidligere hændelser, hvortil der er knyttet lidt mere diagnose og behandling end bare "Hej, jeg kan ikke se DR, den er helt gal..!!".
På den måde ville der måske være et acceptabelt minimalt vedligehold både på tråd og tidligere hændelser..?
Nej, det går jo desværre ikke at flytte hele tråden og kopiere det første indlæg ind i en ny. Linket til opslaget må aldrig ændre sig, og det kan derfor være en ren katastrofe, hvis det bliver sat ud af drift eller slettet ved et uheld.

Men der kan være flere måder at gøre det på, og vi kan måske hitte på noget bedre.
Jeg fornemmer lidt, at jeg helst skal søge i retning af noget, der fordrer endnu mindre vedligehold.
Jeg vil også gerne tilføre noget, som kan få dig til bedre at se relevansen. Går det den vej..?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 19:07

@AJenbo

Jeg har nu diskuteret det lidt med stramtanten, og jeg kan ligeså godt sige det som det er, hun vil have sin helt egen tråd i sandkassen, hvor hun kan vise sine elever til rette.
Du kender hende ikke så godt endnu, men hun er stædig som bare pokker, så jeg tror ikke, at der er noget at gøre.
Og når hun starter tråden ( der er nok lang tid til ), så vil hun sikkert tilmed forvente, at redaktionen møder op i tråden og er velsoigneret og høfligt byder hendes elever velkommen.
Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal få det lagt til rette, den kvinde tager livet af mig. ;)

Hun sagde også, at hun gerne vil have et link til en Ubuntu status side eller noget mindst ligeså godt, så det er ikke fordi den er droppet.

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster